DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Görsel Kültür COMM 201 Güz 02+02+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: İletişim Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: elif.akcali
Dersi Veren(ler): Didem PEKÜN, elif.akcali
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:
• Görsel-işitsellik ve kültürel üretim ilişkisini çevreleyen bakış, hegemonya, temsil, ideoloji, estetik ve kitle kültürü gibi temel kavramlara aşina olması
• Seyircilerin görsel-işitsel yapımlar için nasıl anlam yarattığını sözlü ve yazılı şekilde ifade edebilmesi
• Görsel-işitsel yapımların farklı bağlamlarda kazandığı farklı anlamları teşhis edebilmesi
• Biçim ve içeriği hesaba katarak, görsel-işitsel yapımlarla eleştirel bir biçimde yaklaşabilmesi
• Görsel-işitsel eserleri günümüz kültürüyle ilişki içerisinde tartışabilmesi beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders durağan ve hareketli imge, iletişim ve kültür arasındaki ilişkiyi araştırmaktadır. İmgeler bilginin üretiminde ve iletişimdeki anlam yaratma süreçlerinde merkezî bir konuma sahiptirler. Bu ders fotoğraf, film, televizyon, video, dijital grafikler ve benzeri görsel-işitsel mecralarla ilişkilenen bir dizi örnek araştırma sunmaktadır. Bu araştırmalar bakma hazzı, fotoğrafik hakikat, ideoloji ve temsil, teknoloji ve mecra, kültürel sermaye, toplumsal cinsiyet ve protesto kültürü gibi konular ışığında incelenecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Baskın ve alternatif görsel-işitsel temsillerin ürettiği anlamları toplumsal cinsiyet, ırk, sınıf, etnisite ve yaş kavramları bağlamında algılayabilmek
  • 2- Görsel-işitselliğin kültür ve iletişimde nasıl bir işlediğini kavrayabilmek
  • 3- Özellikle çağdaş kültürle bağ kurarak, temsil ve gerçeklik arasındaki ilişkiyi tartışabilmek
  • 4- Görsel-işitsel eserler için kişisel ve grup hâlinde yazılı ve sözlü eleştiri becerilerini geliştirmek
  • 5- Küçük projeleri tamamlayabilmek için topluluk hâlinde fikir üretebilmek
  • 6- Seslerin, imgelerin ve yazının farklı mecra ve bağlamlarda nasıl işlediğini ayırt edebilmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Bu ders üç modülden oluşmaktadır: 1. Fotoğraf 2. Hareketli Görüntü 3. Dijital Gelecek. Modüller 19. yüzyıldan günümüze görsel-işitsel üretimin kabaca kronolojik gelişimini takip etmektedir. Her haftanın konusu bir kavrama odaklanacaktır ve öğrencilerin derse gerekli materyalleri okumuş ya da izlemiş olarak gelmesi beklenmektir. Her modül, modül içerisinde tartışılan en ez bir konuyu yansıtan veya sorunsallaştiran öğrenci sunumlarıyla sonlanacaktır. Sunumlar sözlü ya da görsel-işitsel araçlar kullanılarak yapılabilir. Her sunum yazılı bir rapor ve kişisel/grup değerlendirmesiyle desteklenmelidir. Öğrenciler dönemin sonunda eleştirel günlük tesliminden video sanatına uzanan formlarda bir final proje yaparlar. Final projesinin detayları mentor ile tartışılacak ve ardından, projenin teslim edilmesinden iki hafta önce proje önerisi verilecektir.Final projesinin detayları mentor ile tartışılacak ve ardından, projenin teslim edilmesinden iki hafta önce proje önerisi verilecektir. Final projesinin detayları mentor ile tartışılacak, ardından, projenin tesliminden iki hafta önce proje önerisi verilecektir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon haftası (Giriş ve ders planı)
2 Bakmak, görmek ve bakılmak Seçilen okumalar, tartışma için soru hazırlanması
3 Fotoğrafik Hakikat Seçilen okumalar, tartışma için soru hazırlanması
4 Yeniden üretim, Kopya, Aura Seçilen okumalar, modül için sunum hazırlanması ve rapor yazılması
5 Estetik, değer, kültürel kapital Seçilen okumalar, tartışma için soru hazırlanması
6 Modernizm, Modernite, Postmodernizm ve Pop Kültür Seçilen okumalar, tartışma için soru hazırlanması
7 Bakış ve iktidar Seçilen okumalar, tartışma için soru hazırlanması
8 Eril bakış, toplumsal cinsiyet, feminizm Seçilen okumalar, modül için sunum hazırlanması ve rapor yazılması
9 Görsel-işitsel kültürün küresel akışı Seçilen okumalar, tartışma için soru hazırlanması
10 Post-sinema Seçilen okumalar, tartışma için soru hazırlanması
11 Dijital uzamlar Seçilen okumalar, tartışma için soru hazırlanması
12 Dijital sanat ve sanatçı Seçilen okumalar, tartışma için soru hazırlanması
13 Dijital Arşivler Seçilen okumalar, modül için sunum hazırlanması ve rapor yazılması
14 Değerlendirme Haftası


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Sturken, Marita, and Lisa Cartwright. Practices of Looking. 3rd ed., Oxford University Press, 2018.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 1 50
Sunum/Jüri 3 30
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 12 10
Total: 30 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje13232
Sunum/Jüriye Hazırlık3927
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12224
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5                
OC6