DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Tipografi VCD 209 Güz 02+02+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: İletişim Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Mert TANIR
Dersi Veren(ler): Mert TANIR
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:
• Tipografinin temeli hakkında bir anlayış geliştirme,
• Farklı yazı tipi ve yazı ailesi hakkında bilgi sahibi olma,
• Grafik tasarım öğelerini tipografi perspektifinde değerlendirmek ve yeni tasarım çözümü oluşturma,
• Tipografide kazanılan becerileri tasarımda kullanma,
• Tipografi hakkında bilgileri ile bir proje hazırlama,
• Kazandığı bilgi ve becerileri projelerinde uygulayabilmesi beklenir.
Dersin İçeriği: Bu ders şu konularda bilgi vermeyi amaçlamaktadır: Yazı tipleri, basılı ve dijital metin içerisindeki yazı tipleri, satırlar ve aralıkları, hizalama, hiyerarşi, boyutlandırma: altın oran, tek ve çoklu sütunlar ve modüler, tipografik yorum, kelime ve görsel ilişki, kelime ve görsel ilişki uygulamaları.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Tipografiyi bir tasarım projesinde nasıl kullanacağını öğrenecek,
  • 2- Tipografi ile tasarım çözümleri oluşturabilecek,
  • 3- Bir programda font tasarımını kullanmak için gerekli becerileri kazanacak,
  • 4- Tipografi hakkında edindiği bilgileri tasarım projesinde uygulayabilecek,
  • 5- Tipografik tasarım projeleri geliştirebileceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders 3 temel modülden oluşmaktadır. Bunlar: 1. Tipografi tarihi 2. Dijital ve Modern tipografi 3. Kinetik tipografi Modüller tipografiyi anlamaya yardımcı olan bir proje ile başlar. Öğrencilerden tipografiye ilişkin gözlemlerini sunmaları istenir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon haftası: Tipografinin tanımlanması
2 (Modül I: Tipografi tarihi) Sınıflandırma, Yazı Tipi Seçili okuma
3 (Modül I: Tipografi tarihi) Yazı Aileleri Seçili görsel
4 (Modül I: Tipografi tarihi) Günlük yaşam içinde tipografi projesi Seçili görsel / Araştırma Projesi
5 (Modül I: Tipografi tarihi) Harf ve Metin: Okunabilirlik Seçili görsel & modül hakkında görsel sunum ve proje görsellerinin teslim edilmesi.
6 (Modül II: Dijital ve Modern Tipografi) Dijital tipografiye giriş Seçili okuma
7 (Modül II: Dijital ve Modern Tipografi) Tipografi ile tasarım programları Seçili görsel
8 (Modül II: Dijital ve Modern Tipografi) Dijital yazı tipi ve Sans Serif projesi Seçili görsel & modül hakkında görsel sunum ve proje görsellerinin teslim edilmesi.
9 (Modül III: Kinetik Tipografi) Kinetik tipografiye giriş Seçili okuma
10 (Modül III: Kinetik Tipografi) Kinetik tipografi ile tasarım programı Seçili görsel / Proje
11 (Modül III: Kinetik Tipografi) Storyboard ile animasyon planlama Seçili Görsel
12 (Modül III: Kinetik Tipografi) Kinetik tipografi projesi Seçili görsel & modül hakkında görsel sunum ve proje görsellerinin teslim edilmesi.
13 Proje sunumu
14 Tekrar


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Kitaplar:
Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students, Ellen Lupton, 2004

Designing with Type, 5th Edition: The Essential Guide to Typography, James Craig, Irene Korol Scala, 2006

Typographic Design: Form and Communication 7th Editon, Rob Carter, Sandra Maxa, Mark Sanders, Philip B. Meggs, Ben Day, 2018.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 5 60
Sunum/Jüri 2 30
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 2 10
Total: 9 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Proje51470
Sunum/Jüriye Hazırlık2816
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler248
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5