DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Tasarım Kuramları VCD 210 Bahar 02+02+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: İletişim Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Eser SELEN
Dersi Veren(ler): Eser SELEN
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:
• 1900’den günümüze tasarım etkinliğini belirlemiş kuram, kavram ve söylemleri tanımaları,
• Birbirinden farklı ve değişen tasarım pratikleri üstüne teorik olarak akıl yürütebilme kapasitesini geliştirmeleri,
• Tasarım etkinliği üzerine düşünebilmek için gerekli analitik araçları uygulayabilme becerisini geliştirmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Ders 1900’lerden günümüze tasarım kavram, söylem ve problemleri üzerine okumalar üzerine tartışmalardan oluşmaktadır. Okumalar alanın hem pratisyenleri hem de teorisyenlerinden seçilmiştir. Tasarım sahipliği, evrensellik, sosyal sorumluluk konuları tasarım etkinliği ve söyleminin her zaman parçası olmuştur. Okumalar öğrencileri bu meselelerin çıktığı bağlamlarla tanıştırmayı hedefler.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Tasarım dönemlerini ayırt edebilecek seviyeye gelecek,
  • 2- Tasarım pratiklerinin kuramsal içeriklerini açıklayabilecek,
  • 3- Tasarım tarihinin eleştirel kavramlarını süregiden tasarım pratiklerine uygulayabilecek,
  • 4- Tasarım tarihinin farklı dönemlerini ve pratiklerini kuramsal bakış açıları ile karşılaştırabileceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders 3 temel modülden oluşmaktadır. Bunlar: 1. Kuramsal Araçlar ve Anlamlar 2. Kuram Temelli Tasarım/Tasarım Temelli Kuram 3. Tasarlayarak Öğrenmek Modüller genellikle modül içinde analiz edilecek kavramın gerekliliğini ortaya koyan bir giriş ile başlar. Sonrasında öğrencilerden gözlemlerini sunmaları ve konseptle ilgili bir proje tasarlamaları istenir, bu sayede bilgiyi içselleştirmeleri sağlanır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon haftası (Giriş ve ders planı)
2 (Modül I: Kuramsal Araçlar ve Anlamlar) Tasarım ve Dünya Okuma ödevi
3 (Modül I: Kuramsal Araçlar ve Anlamlar) Semiyotik Okuma ödevi
4 (Modül I: Kuramsal Araçlar ve Anlamlar) Görsel Retorik Okuma ödevi & uygulama raporu
5 (Modül I: Kuramsal Araçlar ve Anlamlar) Algı – Estetik - Anlatı Okuma ödevi & modül hakkında sözlü sunum ve proje raporlarının teslim edilmesi.
6 (Modül II: Kuram Temelli Tasarım/Tasarım Temelli Kuram) Tasarım ve Emek Okuma ödevi
7 (Modül II: Kuram Temelli Tasarım/Tasarım Temelli Kuram) Toplumsal Cinsiyet ve Tasarım Okuma ödevi
8 (Modül II: Kuram Temelli Tasarım/Tasarım Temelli Kuram) Bellek ve Tasarım Okuma ödevi & modül hakkında sözlü sunum ve proje raporlarının teslim edilmesi.
9 (Modül III: Tasarlayarak Öğrenmek) Hayvan–Makine Etkileşimi Okuma ödevi
10 (Modül III: Tasarlayarak Öğrenmek) Teknoloji Düşüncesi Okuma ödevi & uygulama raporu
11 (Modül III: Tasarlayarak Öğrenmek) Tasarım ve Küresel Kaygılar Okuma ödevi
12 (Modül III: Tasarlayarak Öğrenmek) Spekülatif Tasarım Okuma ödevi & modül hakkında sözlü sunum ve proje raporlarının teslim edilmesi.
13 Tekrar Ders okumaları
14 Tekrar Ders okumaları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Roland Barthes, Mythologies. Farrar, Straus and Giroux, 1972.
• Leroi-Gourhan, Andre. “Language Symbols,” Gesture and Speech. MIT Press, 1993.
• Silverman, Kaja. The Subject of Semiotics, Oxford University Press, 1984.
• Lowenthal, David. The Past is a Foreign Country. 1985.
• Nelson, Harold G., and Erik Stolterman. 2012. The Design Way: Intentional Change in an Unpredictable World. Second edition. Cambridge, Massachusestts ; London, England: The MIT Press.
• Grace Lees-Maffei and Rebecca Houze (eds.), The Design History Reader. Berg Publishers, 2010.
• Ken Smith, Sandra Moriarty, Gretchen Barbatsis, Keith Kenney. Eds. Handbook of Visual Communication, and Media. Lawrence Erlbaum Associates, NJ, London, 2005.
• Bennett, Audrey. Design Studies: Theory and Research in Graphic Design. New York: Princeton Architectural Press, 2006.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Uygulama 2 20
Proje 3 40
Sunum/Jüri 3 30
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 13 10
Total: 35 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama2510
Proje31236
Sunum/Jüriye Hazırlık3824
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13113
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1 1   2 1     2 2      
OC2 2     1     2 2      
OC3   1   2   3 2 2      
OC4 1 1   2   2 3 3