DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Arayüz ve Deneyim Tasarımı VCD 214 Güz 02+02+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: İletişim Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Balca Arda
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:
• Arayüz tasarlama becerisine sahip olması
• İnsan merkezli etkileşim ilkelerini uygulayarak kullanıcı deneyimlerini arttırması
• Dijital ürünler tasarlaması
• Alan terminolojisini kullanarak işleri analiz etmesi ve tartışması
• Profesyonellik göstermesi (düzenli sunum, talimatların takibi, teslim tarihlerine uyum) beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders boyunca öğrenciler, dijital arayüz tasarımları üretmek için insan merkezli etkileşimin temel prensiplerini uygulayacaktır. Atölyeler, sınıf içi ve sınıf dışı deneyimlerle birlikte öğrencilerin tasarım yoluyla verimli kullanıcı deneyimleri yaratmaları için insan-bilgisayar etkileşimi ilkelerinden yararlanılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Kullanıcı kitlesinin demografik özelliklerini ve ihtiyaçlarını tanımlayabilecek
  • 2- Kullanıcı deneyimini etkileyen platform kısıtlamalarını tanımlayabilecek
  • 3- İnsan merkezli tasarım yöntemleri kullanarak problem çözme becerisi gösterebilecek
  • 4- Etkileşim tasarımı sürecinde ileri düzey Kullanıcı Deneyimi ilkelerini tanımlayabilecek
  • 5- Bilgi mimarisi geliştirebilecek
  • 6- Tasarım prototipi geliştirebilecek
  • 7- Kullanabilirlik testleri planlayıp yürütebilecektir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders 4 temel modülden oluşmaktadır. Bunlar: 1. Kullanıcı Deneyiminin Öğeleri 2. Çevrimiçi Kullanıcı Davranışları 3. Tasarım ve Geliştirme Süreci 4. Protetipleme ve Test Etme Modüller genellikle modül içinde analiz edilecek kavramın gerekliliğini ortaya koyan bir giriş ile başlar. Sonrasında öğrencilerden gözlemlerini sunmaları ve konseptle ilgili bir proje tasarlamaları istenir, bu sayede bilgiyi içselleştirmeleri sağlanır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon Haftası
2 (Modül I: Kullanıcı Deneyiminin Öğeleri) Anahtar Kavramlar: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi, Grafiksel Kullanıcı Arayüzü, Kullanılabilirlik Seçili Görsel
3 (Modül I: Kullanıcı Deneyiminin Öğeleri) Evrensel kullanılabilirlik Seçili Görsel
4 (Modül I: Kullanıcı Deneyiminin Öğeleri) İnsan-Merkezli Tasarım Görsel ödev & modül hakkında görsel sunum ve proje görsellerinin teslim edilmesi.
5 (Modül II: Çevrimiçi Kullanıcı Davranışları) Personalar ve kullanıcı senaryoları Seçili Görsel
6 (Modül II: Çevrimiçi Kullanıcı Davranışları) Empati: Hedef Kitleyi Tanımak Seçili Görsel
7 (Modül II: Çevrimiçi Kullanıcı Davranışları) Sezgisel değerlendirme kriterleri: Kullanıcı deneyimini geliştirmek Görsel ödev & modül hakkında görsel sunum ve proje görsellerinin teslim edilmesi.
8 (Modül III: Tasarım ve Geliştirme Süreci) Görsel Tasarım, markalaşma ve kimlik Seçili Görsel
9 (Modül III: Tasarım ve Geliştirme Süreci) Web sitesi yaratım araçları Seçili Görsel
10 (Modül III: Tasarım ve Geliştirme Süreci) Bilgi Mimarisi Seçili Görsel
11 (Modül III: Tasarım ve Geliştirme Süreci) Sayfa yapısı, storybordlar ve iş akışı Görsel ödev & modül hakkında görsel sunum ve proje görsellerinin teslim edilmesi.
12 (Modül IV: Prototipleme ve Test Etme) İnşa, prototipleme çalışmaları Seçili Görsel
13 (Modül IV: Prototipleme ve Test Etme) Kullanılabilirlik testleri Görsel ödev & modül hakkında görsel sunum ve proje görsellerinin teslim edilmesi.
14 Final sunumları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

The Elements of User Experience, Garrett, J., New Riders, 2010
Human Centered Design Toolkit, IDEO, IDEO, 2011
Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web and Mobile Usability Steve Krug


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Uygulama 4 10
Proje 4 50
Sunum/Jüri 4 20
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 1 10
Total: 27 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Uygulama428
Proje41248
Sunum/Jüriye Hazırlık4728
Diğer Uygulamalara Hazırlık11010
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1 1 2   3   2   2      
OC2   2   2   2   2      
OC3   2   2   2   2      
OC4   2   3   2          
OC5       3   2          
OC6       3   2          
OC7       3   2