Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sinemanın Öyküsü | RTC 102 | Bahar | 02+04+00 | Seçmeli | 4 | 7 |
Akademik Birim: | İletişim Fakültesi |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Melis BEHLİL |
Dersi Veren(ler): | Melis BEHLİL |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin: • Film ve kültürel tarihe karşı farkındalıklarının artması • Filmleri tarihsel üretim ve tüketimleri bağlamında inceleyebilmesi • Stile ve anlatıma dair film konvansiyonlarının gelişimini çevreleyen konu ve argümanları inceleyebilmesi • Bir filmi, anlatısal içeriği ve görsel formu göz önüne alarak analiz edebilmesi • Filmler kallında yazabilmesi ve uygun film terminolojisi ve teorilerini yazdıklarına entegre edebilmesi • Dersin neticesinde insan deneyimi ve doğasının evrenselliğine dair taze bir bakış açısı kazanması; çünkü film izlemenin ve tabii eski filmleri izlemenin en önemli faydalarından biri insan evladının ulusal, sosyal ve tarihsel bağlamlara ve farklılıklara rağmen, temelde aynı olduğunu öğrenmektir. • Son olarak, ders sonucunda, filmler için daha iyi bir “göz” geliştirebilmesi ve analiz, eleştirel yorumlama ve bilinçli argümantasyon yetilerini ilerletmesi beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu araştırma dersi, farklı akım ve üslupların sosyo-politik, ekonomik ve kültürel arka planlarını, aynı zamanda standart biçimsel ve anlatısal film konvansiyonlarını çevreleyen mesele ve argümanları hesaba katarak, Sessiz Sinema’dan günümüze kadarki periyodu kapsayacaktır. Ders, sinema tarihinin farklı dönemlerini inceleyen projeler talep ederek, öğrencilerin günümüz ve geçmiş arasında paralellikler kurmasına yardımcı olmayı amaçlamaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Bu ders iki modülden oluşmaktadır. Bunlar: 1- Biçim 2- Bağlam Bu ders, ders anlatımı, film gösterimleri ve sınıfta yapılan tartışmalardan oluşmaktadır. Öğrencilerin derse, okumaları yapmış ve önerilen görsel materyali izlemiş olarak gelmesi beklenmektedir. İzlenmesi gereken dönem materyalleri sadece filmlerden değil, aynı zamanda filmlerin ait olduğu bağlamı açıklayan belgesel ve video-essay’lerden oluşmaktadır. Öğrenciler her hafta ders öncesi, haftanın konusu ile ilgili çevrimiçi bir boşluk doldurma yapacaklar ve belirli haftalar için izleme notları ya da bir değerlendirme yazısı hazırlayacaklardır. Dönem boyunca öğrenciler, kapsamı giderek genişleyen üç projeyi tamamlayacaklardır. Yazılı olarak da teslim edilecek olan final projesi, öğrencilerin grup hâlinde gerçekleştirecekleri bir sunumdur. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon haftası (Giriş, ders planı, film tarihi nedir?) | |
2 | Erken Sinema: Yeni Bir Medya ve Teknoloji | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, Proje#1 (sinemanın bir yılının tarihini yazma) |
3 | Bir Anlatı İnşa Etmek: I. Dünya Savaşı Öncesi ve Sırasında Film Yapımı | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları |
4 | Mizansen ve Alman Dışavurumculuğu | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları |
5 | Sinematografi ve Fransız İzlenimciliği | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları |
6 | Kurgu ve Sovyet Montaj Sineması | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları |
7 | Ses ve Hollywood Stüdyo Sistemi | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları |
8 | Savaş! Sinema ve Propaganda | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, değerlendirme yazısı, Proje#2 (bir filmin biçimsel analizi) |
9 | Savaş Sonrası Yıkım ve Yeni Bir Film Dilinin Doğuşu: Gerçekçiliğin Yayılışı | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları |
10 | Yeni Dalgalar ve Genç Sinemalar | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları |
11 | Özgürlük! Dünya Çapında Politik Sinema | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları |
12 | Küresel Bir Film Kültürüne Doğru | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları |
13 | Dijital Teknoloji ve Sinema | Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, değerlendirme yazısı |
14 | Sunum Haftası | Project #3 (bir filmin bağlamsal analizinin sınıf-içi sunumu) |
Mark Cousins. The Story of Film. 2020 Timothy Corrigan. A Short Guide to Writing about Film, 9th Edition. 2014 Kristin Thompson and David Bordwell. Film History: An Introduction, Fourth Edition. 2019 Geoffrey Nowell-Smith. The Oxford History of World Cinema. 1999 Thomas Elsaesser. Film History as Media Archaeology: Tracking Digital Cinema. 2016 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Proje | 3 | 45 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) | 12 | 25 |
Kısa Sınavlar | 12 | 10 |
Total: | 42 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 3 | 10 | 30 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 7 | 84 |
Sözlü Sınavlar | 12 | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü (saat): | 175 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 |
OC1 | ||||||||
OC2 | ||||||||
OC3 | ||||||||
OC4 | ||||||||
OC5 | ||||||||
OC6 |