DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sinemanın Öyküsü RTC 102 Bahar 02+04+00 Seçmeli 4 7
Akademik Birim: İletişim Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Melis BEHLİL
Dersi Veren(ler): Melis BEHLİL
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:
• Film ve kültürel tarihe karşı farkındalıklarının artması
• Filmleri tarihsel üretim ve tüketimleri bağlamında inceleyebilmesi
• Stile ve anlatıma dair film konvansiyonlarının gelişimini çevreleyen konu ve argümanları inceleyebilmesi
• Bir filmi, anlatısal içeriği ve görsel formu göz önüne alarak analiz edebilmesi
• Filmler kallında yazabilmesi ve uygun film terminolojisi ve teorilerini yazdıklarına entegre edebilmesi
• Dersin neticesinde insan deneyimi ve doğasının evrenselliğine dair taze bir bakış açısı kazanması; çünkü film izlemenin ve tabii eski filmleri izlemenin en önemli faydalarından biri insan evladının ulusal, sosyal ve tarihsel bağlamlara ve farklılıklara rağmen, temelde aynı olduğunu öğrenmektir.
• Son olarak, ders sonucunda, filmler için daha iyi bir “göz” geliştirebilmesi ve analiz, eleştirel yorumlama ve bilinçli argümantasyon yetilerini ilerletmesi
beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu araştırma dersi, farklı akım ve üslupların sosyo-politik, ekonomik ve kültürel arka planlarını, aynı zamanda standart biçimsel ve anlatısal film konvansiyonlarını çevreleyen mesele ve argümanları hesaba katarak, Sessiz Sinema’dan günümüze kadarki periyodu kapsayacaktır. Ders, sinema tarihinin farklı dönemlerini inceleyen projeler talep ederek, öğrencilerin günümüz ve geçmiş arasında paralellikler kurmasına yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Film ve kültürel tarih pratiğine dair bir farkındalık göstermek
  • 2- Filmleri tarihsel üretim ve tüketimleri bağlamında inceleyebilmek
  • 3- Klasik, biçimsel ve anlatısal konvansiyonların gelişimini tanımlayıp ifade edebilmek
  • 4- Bir filmi, anlatısal içeriği ve görsel formu göz önüne alarak analiz edebilmek
  • 5- Güncel durum, form ve stillerle, film tarihindeki akım, olay ve filmler arasında bağlantı kurabilmek
  • 6- Uygun film terminolojisine aşina olduğunu gösterebilmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Bu ders iki modülden oluşmaktadır. Bunlar: 1- Biçim 2- Bağlam Bu ders, ders anlatımı, film gösterimleri ve sınıfta yapılan tartışmalardan oluşmaktadır. Öğrencilerin derse, okumaları yapmış ve önerilen görsel materyali izlemiş olarak gelmesi beklenmektedir. İzlenmesi gereken dönem materyalleri sadece filmlerden değil, aynı zamanda filmlerin ait olduğu bağlamı açıklayan belgesel ve video-essay’lerden oluşmaktadır. Öğrenciler her hafta ders öncesi, haftanın konusu ile ilgili çevrimiçi bir boşluk doldurma yapacaklar ve belirli haftalar için izleme notları ya da bir değerlendirme yazısı hazırlayacaklardır. Dönem boyunca öğrenciler, kapsamı giderek genişleyen üç projeyi tamamlayacaklardır. Yazılı olarak da teslim edilecek olan final projesi, öğrencilerin grup hâlinde gerçekleştirecekleri bir sunumdur.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon haftası (Giriş, ders planı, film tarihi nedir?)
2 Erken Sinema: Yeni Bir Medya ve Teknoloji Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, Proje#1 (sinemanın bir yılının tarihini yazma)
3 Bir Anlatı İnşa Etmek: I. Dünya Savaşı Öncesi ve Sırasında Film Yapımı Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları
4 Mizansen ve Alman Dışavurumculuğu Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları
5 Sinematografi ve Fransız İzlenimciliği Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları
6 Kurgu ve Sovyet Montaj Sineması Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları
7 Ses ve Hollywood Stüdyo Sistemi Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları
8 Savaş! Sinema ve Propaganda Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, değerlendirme yazısı, Proje#2 (bir filmin biçimsel analizi)
9 Savaş Sonrası Yıkım ve Yeni Bir Film Dilinin Doğuşu: Gerçekçiliğin Yayılışı Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları
10 Yeni Dalgalar ve Genç Sinemalar Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları
11 Özgürlük! Dünya Çapında Politik Sinema Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları
12 Küresel Bir Film Kültürüne Doğru Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, izleme notları
13 Dijital Teknoloji ve Sinema Okuma ve araştırma, önerilen materyalleri izleme, çevrimiçi boşluk doldurma, değerlendirme yazısı
14 Sunum Haftası Project #3 (bir filmin bağlamsal analizinin sınıf-içi sunumu)


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Mark Cousins. The Story of Film. 2020
Timothy Corrigan. A Short Guide to Writing about Film, 9th Edition. 2014
Kristin Thompson and David Bordwell. Film History: An Introduction, Fourth Edition. 2019
Geoffrey Nowell-Smith. The Oxford History of World Cinema. 1999
Thomas Elsaesser. Film History as Media Archaeology: Tracking Digital Cinema. 2016


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 3 45
Sunum/Jüri 1 10
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 12 25
Kısa Sınavlar 12 10
Total: 42 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje31030
Sunum/Jüriye Hazırlık177
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12784
Sözlü Sınavlar12112
Toplam İş Yükü (saat):175


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5                
OC6