Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Yapım Tasarım ve Planlama | RTC 201 | Güz | 02+06+00 | Zorunlu | 5 | 8 |
Akademik Birim: | İletişim Fakültesi |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Esin PAÇA CENGİZ |
Dersi Veren(ler): | Esin PAÇA CENGİZ, Didem PEKÜN |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin: • Günümüz film ve televizyon endüstrisindeki gelecekte çalışabilecekleri farklı pozisyon ve alanlara dair bilgi sahibi olmaları • Film yapımları için uygulanan proje geliştirme sürecini anlayabilmeleri • Pre-prodükisyon aşamasındaki bir projeyi yönetebilmek için beceri kazanmaları • Potansiyel yatırımcılar ve fon başvuruları için proje dosyası hazırlayabilme becerisi kazanmaları • Sunum ve pitching becerilerini geliştirmeleri • Takım çalışmasına iştirak etmeleri • Derste edindikleri bilgi ve becerileri, endüstriden ve akademiden mentorlarla iş birliği içerisinde, gerçek hayattaki olaylara uygulayabilmeleri |
Dersin İçeriği: | Bu ders öğrencilere sinema, VOD, televizyon ve çevrimiçi platformlar için tasarlanan yapımların iş akışını anlayabilme ve pre-prodüksiyon sürecinin gerektirdiği uygulamaları icra edebilme becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu süreç fikrin sunumu, proje geliştirme, pitching, yatırımcı arayışı ve fon bulma, senaryo yazımı, storyboard çizimi, lookbook ve moodboard hazırlığı, iş takvimi hazırlanması, bütçe yapılması, prodüksiyon tasarımı ve yönetimi, sinematografinin tasarlanması, oyuncu seçimi, film ekibinin bir araya getirilmesi ve çekimin planlanması aşamalarını kapsamaktadır. Öğrenciler 14 hafta boyunca, görsel-işitsel projeler yaratmak için gereken araçları kullanmayı öğreneceklerdir. Film ve televizyon endüstrisindeki olaylar sunularak, öğrencilerin haftanın konusu doğrultusunda farklı projeler üzerine çalışmaları istenecektir. Öğrenciler film ve televizyon sahnelerinin yeniden çevrimini ve çekim planlamasını yapacaklar, film/tv projeleri için gerekli mood'u belirleyecekler ve sonrasında gereken tüm aşamaları sahne hazır olana kadar takip edeceklerdir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Bu ders okumalar, seminerler, gerçek hayat olayları üzerine çalışmalar ve prodüksiyon atölyelerinden oluşmaktadır. Her modül sektörden profesyoneller tarafından verilecek ve onların gerçek hayattaki proje deneyimleri seminerlere entegre edilecektir. Derste vaka analizleri öğrencilerin katılımıyla yeniden yaratılacak ve böylece öğrenciler her hafta, farklı yapım tekniklerini dersteki konulara uygulama fırsatı bulacaklardır. Bu egzersizler ders notunun yüzde 40'ını etkilemektedir. Okumalar ve seminerler: Bir film/TV profesyoneli, her hafta bir seminer verecek ve proje geliştirme için ilgili okumaları sağlayacaktır. Öğrenciler ve sektör profesyoneli, her hafta okunması ve izlenmesi gereken materyal hakkında tartışma yürütecektir. Öğrencilerin sorumlu olduğu materyali okumuş ya da izlemiş olarak derse gelmesi beklenmektedir. Gerçek Hayattan Olaylar Üzerine Çalışmalar ve Atölyeler: Öğrenciler ve mentor, gerçek hayattan olayları haftanın konusuyla ilişkilendirerek ele alacaklardır. Mentor ve öğrenciler öncelikle olayı analiz edecekler ve ardından söz konusu yapımı, film/tv endüstrisindeki cihazları, araçları ve teknikleri kullanarak yeniden yaratacaklardır. Örn: Hâlihazırda yapılmış bir TV dizisi için yeniden çekim planı tasarlamak. Dersin finali için öğrencilere farklı platformlar için tasarlanması beklenen 5 proje verilecektir, bir bağımsız film, bir reklam filmi, bir YouTube dizisi, VOD için bir dizi ve geleneksel TV için bir dizi, ve ardından öğrencilerden belirlenen proje için bir proje dosyası hazırlamaları ve yatırımı garantileyebilmek için jüri karşısında bu projeyi pitch etmeleri istenecektir. Bu proje ders notunun yüzde 40'ını etkilemektedir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon haftası (Giriş, ders planı, film tarihi nedir?) | |
2 | Fikir, Hikâye/Plot, Sinopsis | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Sınıfta gerçek hayattan alınan bir olay üzerine çalışma |
3 | Araştırma, Tretman, Karakterler, Mekânlar, Yönetmen Görüşü ve Yapımcı Görüşü | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Sınıfta gerçek hayattan alınan bir olay üzerine çalışma |
4 | Senaryo Yazımı I: Format, Dramatik Yapı, Senaryo Yazımı için programlar | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Sınıfta gerçek hayattan alınan bir olay üzerine çalışma |
5 | Senaryo Yazımı II: Format, Dramatik Yapı, Senaryo Yazımı için programlar | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Sınıfta gerçek hayattan alınan bir olay üzerine çalışma |
6 | Yapımın Mood'u ve Tonuna Karar Vermek: Film ekibini bir araya getirmek, prodüksiyon tasarımı, storyboard, moodboard, lookbook, oyuncu kayıtları | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Sınıfta gerçek hayattan alınan bir olay üzerine çalışma |
7 | Proje Geliştirme PR'ı: Çekim fragmanları&teaser'ları, web sitesi tasarımı, vimeo hesabı oluşturulması | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Sınıfta gerçek hayattan alınan bir olay üzerine çalışma |
8 | Bütçe Yapma ve Yatırımcı Arayışı: Fon desteklerine başvurma, yetenek kampüsleri, reklam için fikir satma | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Sınıfta gerçek hayattan alınan bir olay üzerine çalışma |
9 | Proje için doğru platformun seçilmesi | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Sınıfta gerçek hayattan alınan bir olay üzerine çalışma |
10 | Proje dosyası ve sunumunun hazırlanması | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Sınıfta gerçek hayattan alınan bir olay üzerine çalışma |
11 | Projenin Pitching'i | Sınıf içi tartışmalar/sunumlar |
12 | Projenin Pitching'i | Sınıf içi tartışmalar/sunumlar |
13 | Yapım için Planlama: Takvim hazırlama, çekim listesi, senaryo dökümü, call sheet, provalar, recce | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Sınıfta gerçek hayattan alınan bir olay üzerine çalışma |
14 | Değerlendirme Haftası |
• Dawson, Andrew. & Holmes, Sean. 2012. Working in the Global Film and Television Industries: Creativity, Systems, Space, Patronage. London: Bloomsbury Academic. • Herbert Zetzl. Sight, Sound, Motion: Applied Media Aesthetics 6th ed., Wadsworth, 2010. • Hubris-Cherrier, M. Voice and Vision 2nd: A Creative Approach to Narrative Film and DV Production, Boston: Focal Press, 2012. • Litwack, Mark. 2010. Dealmaking in the Film & Television Industry: From Negotiations to Final Contracts 3rd Edition. Silman-James Press. • McKee, R. 1997. Story: Style, Structure, Substance, and the Principles of Screenwriting. New York: HarperCollins. • Rabinger, Michael and Hurbis-Cherrier, Mick. Directing: Film Techniques & Aesthetics. New York and London: Focal Press. • Reilly, Tom. 2009. The Big Picture: Filmmaking Lessons from a Life on the Set. New York: Thomas Dunne Books. • Stern, Bret. 2002. How to Shoot a Feature Film for Under $10,000 (And Not Go to Jail). New York: Raintree County Press. • Tirard, Laura. (eds) 2003. Moviemakers' Master Class: Private Lessons from the World's Foremost Directors. New York and London: Faber and Faber. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Proje | 1 | 40 |
Ödev | 10 | 40 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Total: | 26 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 78 | 78 |
Ödev | 10 | 7 | 70 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat): | 200 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | |
OC2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | |||
OC3 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | ||
OC4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | ||
OC5 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | ||||
OC6 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | ||
OC7 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |