DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Film Dili ve Eleştirisi RTC 204 Bahar 02+02+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: İletişim Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Defne TÜZÜN
Dersi Veren(ler): Defne TÜZÜN
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:
• Akademik ve eleştirel bir tonda yazma becerilerini geliştirmeleri
• Film dili ve sinemasal anlatımın temel unsurlarına aşina olmaları
• Filmin biçimsel özelliklerini tanımayı ve ayırt edebilmeyi sağlayacak analitik araç ve becerileri kazanmaları
• Film eleştirisinin temel kavram ve terimleri hakkında bilgi sahibi olmaları
• Filmlerin analizi, yorumu ve eleştirel değerlendirmesinde uygulanan eleştirel düşünce becerilerini geliştirmeleri
• Filmler hakkındaki söylem ve tartışmalara aktif olarak katılabilmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders film dilinin ve sinematik anlatımın çok yönlü ve heyecan verici biçimlerinin gelişmesi üzerine detaylı bir açıklama getirir. Klasik anlatım öğlerinden başlayarak, sinemasal anlatımın şu formlarına odaklanır: özdüşünümsellik, metinlerarasılık ve diğer söylemsel pratiklerden biri olan Mis-en-abyme. Dolayısıyla bu ders öğrencilere, filmin yapısal analizini, zaman, mekân, nedensellik, imge ve ses boyutlarına bakarak sunar. Bu ders öğrencilere film teknikleri hakkında eleştirel bir anlayış ve seyrettiklerini analiz edebilmelerini sağlayacak beceri kazandırmayı amaçlar. Film dilini öğrenmek öğrencilerin filmleri eleştirel olarak değerlendirmelerine ve filmler etrafında örülen diskur ve tartışmalara aktif olarak katılmalarına yardımcı olacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Akademik ve eleştirel bir tonda yazabilmek
  • 2- Film dili ve sinemasal anlatımın temel unsurlarına aşina olmak
  • 3- Filmin biçimsel özelliklerini tanımak ve ayırt edebilmek
  • 4- Film eleştirisinin temel kavram ve terimlerine angaje olmak
  • 5- Filmlerin analizi, yorumu ve eleştirel değerlendirmesinde uygulanan eleştirel düşünce becerilerini geliştirmek
  • 6- Filmler hakkındaki söylem ve tartışmalara aktif olarak katılabilmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Bu ders, öğrencilerin film biçimi, dili ve sinemasal anlatımın farklı çeşitlerini anlamalarını ve analiz etmelerini sağlayan üç temel modülden oluşmaktadır. Devamlılık ve derse katılım mentor tarafından takip edilmekte ve ders notunun yüzde 5’ini etkilemektedir. Derste, notun yüzde 25’ini etkileyen ve yazılı raporlar ve sunumlardan oluşan toplam üç modül projesi yer almaktadır. Ders aynı zamanda notun yüzde 30’unu etkileyen bir ara sınav ve yüzde 40 paya sahip bir final projesini içerir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon haftası (Giriş ve ders planı)
2 Anlatımın Temelleri Anahtar Kavramlar: Sistem olarak film, tekrar ve zıtlık, beklenti ve konvansiyon, anlatısal motivasyon, anlatı ve anlatım, diegesis, non-diegetik ve ekstra-diegetik, prolog ve epilog, in medias res ve set-up, çözülme, climax ve açık uçlu son Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
3 Anlatımda Bilginin Akışı-I Anahtar Kavramlar: Bilginin dağılımı (Sınırlanmış ve Sınırlanmamış Anlatım) Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
4 Anlatımda Bilginin Akışı-II Anahtar Kavramlar: Bilginin derinliği, Öznellik Sorunu, Bakış Açısı Yapısı (Nesnel, öznel ve imkânsız bakış açısı planları) Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
5 Anlatımda Zaman ve Mekân Anahtar Kavramlar: Fabula, Süje, Flashback ve Flashforward Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum
6 Kadrajlama Anahtar Kavramlar: Kadraj içi ve kadraj dışı uzamın tesisi, kadrajın geometric özellikleri, ayrık ekran, kadraj içi kadraj, kadraj kompozisyonu. Kameranın açısı, seviyesi, yüksekliği ve uzaklığı Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
7 Kamera Hareketleri ve Kurgu Anahtar Kavramlar: Sahne geçişleri, graphic match, montaj sekans, paralel kurgu ve ellipsis Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
8 Sesin anlatısal, zamansal ve uzamsal özellikleri Anahtar Kavramlar: Diegetik ses, non-diegetik ses, kadraj içi ve kadraj dışı ses, ses kurgusu, ses köprüsü, film müziği Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum
9 Görünmez Anlatım Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
10 Kendinin Farkında Anlatım Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
11 Özdüşünümsel Anlatım Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
12 Metinlerarasılık ve hipermetinsellik Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
13 Mis-en-abyme Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum
14 Değerlendirme Haftası


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• David Bordwell and Kristin Thompson, Film Art: An Introduction.
• Robert Stam, Reflexivity in Film and Literature: From Don Quixote to Jean-Luc Godard.
• David Bordwell, Narration in the Fiction Film.
• Film Sound: Theory and Practice edited by Elisabeth Weis and John Belton.
• Edward Branigan, “Formal Permutations of The Point-of-View Shot.” Screen vol. 16 no. 3 (Autumn 1975). (pp. 54-64).


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 5
Proje 3 55
Sunum/Jüri 3 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 30
Total: 21 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje31751
Sunum/Jüriye Hazırlık3618
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11414
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5                
OC6