Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Film Dili ve Eleştirisi | RTC 204 | Bahar | 02+02+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | İletişim Fakültesi |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Defne TÜZÜN |
Dersi Veren(ler): | Defne TÜZÜN |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin: • Akademik ve eleştirel bir tonda yazma becerilerini geliştirmeleri • Film dili ve sinemasal anlatımın temel unsurlarına aşina olmaları • Filmin biçimsel özelliklerini tanımayı ve ayırt edebilmeyi sağlayacak analitik araç ve becerileri kazanmaları • Film eleştirisinin temel kavram ve terimleri hakkında bilgi sahibi olmaları • Filmlerin analizi, yorumu ve eleştirel değerlendirmesinde uygulanan eleştirel düşünce becerilerini geliştirmeleri • Filmler hakkındaki söylem ve tartışmalara aktif olarak katılabilmeleri beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders film dilinin ve sinematik anlatımın çok yönlü ve heyecan verici biçimlerinin gelişmesi üzerine detaylı bir açıklama getirir. Klasik anlatım öğlerinden başlayarak, sinemasal anlatımın şu formlarına odaklanır: özdüşünümsellik, metinlerarasılık ve diğer söylemsel pratiklerden biri olan Mis-en-abyme. Dolayısıyla bu ders öğrencilere, filmin yapısal analizini, zaman, mekân, nedensellik, imge ve ses boyutlarına bakarak sunar. Bu ders öğrencilere film teknikleri hakkında eleştirel bir anlayış ve seyrettiklerini analiz edebilmelerini sağlayacak beceri kazandırmayı amaçlar. Film dilini öğrenmek öğrencilerin filmleri eleştirel olarak değerlendirmelerine ve filmler etrafında örülen diskur ve tartışmalara aktif olarak katılmalarına yardımcı olacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Bu ders, öğrencilerin film biçimi, dili ve sinemasal anlatımın farklı çeşitlerini anlamalarını ve analiz etmelerini sağlayan üç temel modülden oluşmaktadır. Devamlılık ve derse katılım mentor tarafından takip edilmekte ve ders notunun yüzde 5’ini etkilemektedir. Derste, notun yüzde 25’ini etkileyen ve yazılı raporlar ve sunumlardan oluşan toplam üç modül projesi yer almaktadır. Ders aynı zamanda notun yüzde 30’unu etkileyen bir ara sınav ve yüzde 40 paya sahip bir final projesini içerir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon haftası (Giriş ve ders planı) | |
2 | Anlatımın Temelleri Anahtar Kavramlar: Sistem olarak film, tekrar ve zıtlık, beklenti ve konvansiyon, anlatısal motivasyon, anlatı ve anlatım, diegesis, non-diegetik ve ekstra-diegetik, prolog ve epilog, in medias res ve set-up, çözülme, climax ve açık uçlu son | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
3 | Anlatımda Bilginin Akışı-I Anahtar Kavramlar: Bilginin dağılımı (Sınırlanmış ve Sınırlanmamış Anlatım) | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
4 | Anlatımda Bilginin Akışı-II Anahtar Kavramlar: Bilginin derinliği, Öznellik Sorunu, Bakış Açısı Yapısı (Nesnel, öznel ve imkânsız bakış açısı planları) | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
5 | Anlatımda Zaman ve Mekân Anahtar Kavramlar: Fabula, Süje, Flashback ve Flashforward | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum |
6 | Kadrajlama Anahtar Kavramlar: Kadraj içi ve kadraj dışı uzamın tesisi, kadrajın geometric özellikleri, ayrık ekran, kadraj içi kadraj, kadraj kompozisyonu. Kameranın açısı, seviyesi, yüksekliği ve uzaklığı | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
7 | Kamera Hareketleri ve Kurgu Anahtar Kavramlar: Sahne geçişleri, graphic match, montaj sekans, paralel kurgu ve ellipsis | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
8 | Sesin anlatısal, zamansal ve uzamsal özellikleri Anahtar Kavramlar: Diegetik ses, non-diegetik ses, kadraj içi ve kadraj dışı ses, ses kurgusu, ses köprüsü, film müziği | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum |
9 | Görünmez Anlatım | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
10 | Kendinin Farkında Anlatım | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
11 | Özdüşünümsel Anlatım | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
12 | Metinlerarasılık ve hipermetinsellik | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
13 | Mis-en-abyme | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum |
14 | Değerlendirme Haftası |
• David Bordwell and Kristin Thompson, Film Art: An Introduction. • Robert Stam, Reflexivity in Film and Literature: From Don Quixote to Jean-Luc Godard. • David Bordwell, Narration in the Fiction Film. • Film Sound: Theory and Practice edited by Elisabeth Weis and John Belton. • Edward Branigan, “Formal Permutations of The Point-of-View Shot.” Screen vol. 16 no. 3 (Autumn 1975). (pp. 54-64). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 5 |
Proje | 3 | 55 |
Sunum/Jüri | 3 | 10 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 30 |
Total: | 21 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 3 | 17 | 51 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 | |||||||||
OC5 | |||||||||
OC6 |