DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Pratikte Kuram RTC 303 Güz 02+02+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: İletişim Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Defne TÜZÜN
Dersi Veren(ler): Defne TÜZÜN
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:
• Akademik tonda, eleştirel bir biçimde yazma becerilerini geliştirmeleri
• Sinemal nesneleri ve deneyimleri sinemasal terminolojiyle net bir biçimde analiz edebilmek için bilgi edinmeleri
• Ekran kuramının temel terimleri ve kavramlarına dair bilgi edinmeleri
• Ekran kuramının gelişimi, temel meseleleri ve bağlamlarına dair fikir sahibi olmaları
• Filmlerden seçilen belirli sahneler hakkında, kuramsal okumalar ve kavramlarla angaje olarak, belirli bir araştırma sorusunun peşinden giden bir argüman üretebilmek için eleştirel becerilerini geliştirebilmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, film analizindeki temel ekran kuramlarına giriş seviyesinde bir bakış sağlar. Film kuramı bir mecra, sanat formu ve pratiği ve kurum olarak sinemanın nasıl işlediğini ve nasıl anlam yarattığını tarif eder. Film eleştirisi, film analizinin uygulanmış bir formudur. Bu iki mesele, bu derste iç içe geçmektedir. Film izleyicisi kimdir? Sinemanın analog ya da dijital olması, büyük ya da küçük bir ekranda, sinemada ya da sanat galerisinde izlenmesi ne tür farklılıklar yaratır? Köklü bir geleneğe sahip olan film ve ekran kuramı yalnızca bu soruları yanıtlamakla kalmaz, aynı zamanda bu soruların nasıl formüle edileceğiyle de ilgili düşünür. Bir araştırma olarak bu ders, film ve ekran kuramları için bir giriş niteliğindedir. Öğrenciler ders boyunca, 20. yüzyılın başlarından günümüze kadar uzanarak, fotoğraf, film ve ekran kuramlarındaki mühim noktaları temsil eden temel eserleri okuyacaklardır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Akademik ve eleştirel bir tonda yazabilmek
  • 2- Sinemal nesneleri ve deneyimleri sinemasal terminolojiyle net bir biçimde analiz edebilmek
  • 3- Ekran kuramının temel terimleri ve kavramlarına hâkim olmak
  • 4- Ekran kuramının gelişimi, temel meseleleri ve bağlamlarına dair fikir sahibi olmak
  • 5- Bir mecra, sanat formu, pratiği ve kurum olarak sinemanın nasıl işlediği ve nasıl anlam yarattığına dair eleştirel bir farkındalık sergilemek
  • 6- Filmlerden seçilen belirli sahneler hakkında, kuramsal okumalar ve kavramlarla angaje olarak, belirli bir araştırma sorusunun peşinden giden bir argüman üretebilmek için eleştirel becerilerini geliştirebilmek
  • 7- Kuramsal okumalar ve kavramlara eleştirel bir biçimde angaje olabilmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Bu ders, öğrencilerin bir mecra, sanat formu, pratiği ve bir kurum olarak sinemanın nasıl işlediğini ve nasıl anlam yarattığını anlamalarını ve analiz etmelerini sağlayan üç temel modülden oluşmaktadır. Devamlılık ve derse katılım mentor tarafından takip edilmekte ve ders notunun yüzde 5’ini etkilemektedir. Derste, notun yüzde 25’ini etkileyen ve yazılı raporlar ve sunumlardan oluşan toplam üç modül projesi yer almaktadır. Ders aynı zamanda notun yüzde 30’unu etkileyen bir ara sınav ve yüzde 40 paya sahip bir final projesini içerir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon haftası (Giriş ve ders planı)
2 Temel kavramlara giriş: Mimesis, Diegesis, Gerçekmiş Gibilik, Mağara Alegorisi Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
3 Film mecrası Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
4 Biçimcilik: montaj kuramları Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
5 Gerçekçilik I Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
6 Gerçekçilik II Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum
7 Yapısalcılık ve Narratoloji Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
8 Film Türü Kuramı Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
9 Auteur Kuramı Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum
10 Göstergebilim Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
11 Aygıt Kuramı I Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
12 Aygıt Kuramı II Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme
13 Psikanalitik Kuram Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum
14 Değerlendirme Haftası


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Braudy, Leo., Cohen, Marshall., eds. Film Theory and Criticism 5th edition, New York: Oxford University Press, 1999.
• Stam, Robert. Film Theory: An Introduction, Malden: Blackwell, 2000.
• Corrigan, Timothy., White, Patricia, Mazaj, Meta., eds. Critical Visions in Film Theory: Classic and Contemporary Readings. Boston: Bedford/St. Martin’s, 2011.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 5
Proje 3 55
Sunum/Jüri 3 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 30
Total: 21 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje32266
Sunum/Jüriye Hazırlık3618
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar12424
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5                
OC6                
OC7