Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pratikte Kuram | RTC 303 | Güz | 02+02+00 | Seçmeli | 3 | 6 |
Akademik Birim: | İletişim Fakültesi |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Defne TÜZÜN |
Dersi Veren(ler): | Defne TÜZÜN |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin: • Akademik tonda, eleştirel bir biçimde yazma becerilerini geliştirmeleri • Sinemal nesneleri ve deneyimleri sinemasal terminolojiyle net bir biçimde analiz edebilmek için bilgi edinmeleri • Ekran kuramının temel terimleri ve kavramlarına dair bilgi edinmeleri • Ekran kuramının gelişimi, temel meseleleri ve bağlamlarına dair fikir sahibi olmaları • Filmlerden seçilen belirli sahneler hakkında, kuramsal okumalar ve kavramlarla angaje olarak, belirli bir araştırma sorusunun peşinden giden bir argüman üretebilmek için eleştirel becerilerini geliştirebilmeleri beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, film analizindeki temel ekran kuramlarına giriş seviyesinde bir bakış sağlar. Film kuramı bir mecra, sanat formu ve pratiği ve kurum olarak sinemanın nasıl işlediğini ve nasıl anlam yarattığını tarif eder. Film eleştirisi, film analizinin uygulanmış bir formudur. Bu iki mesele, bu derste iç içe geçmektedir. Film izleyicisi kimdir? Sinemanın analog ya da dijital olması, büyük ya da küçük bir ekranda, sinemada ya da sanat galerisinde izlenmesi ne tür farklılıklar yaratır? Köklü bir geleneğe sahip olan film ve ekran kuramı yalnızca bu soruları yanıtlamakla kalmaz, aynı zamanda bu soruların nasıl formüle edileceğiyle de ilgili düşünür. Bir araştırma olarak bu ders, film ve ekran kuramları için bir giriş niteliğindedir. Öğrenciler ders boyunca, 20. yüzyılın başlarından günümüze kadar uzanarak, fotoğraf, film ve ekran kuramlarındaki mühim noktaları temsil eden temel eserleri okuyacaklardır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Bu ders, öğrencilerin bir mecra, sanat formu, pratiği ve bir kurum olarak sinemanın nasıl işlediğini ve nasıl anlam yarattığını anlamalarını ve analiz etmelerini sağlayan üç temel modülden oluşmaktadır. Devamlılık ve derse katılım mentor tarafından takip edilmekte ve ders notunun yüzde 5’ini etkilemektedir. Derste, notun yüzde 25’ini etkileyen ve yazılı raporlar ve sunumlardan oluşan toplam üç modül projesi yer almaktadır. Ders aynı zamanda notun yüzde 30’unu etkileyen bir ara sınav ve yüzde 40 paya sahip bir final projesini içerir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon haftası (Giriş ve ders planı) | |
2 | Temel kavramlara giriş: Mimesis, Diegesis, Gerçekmiş Gibilik, Mağara Alegorisi | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
3 | Film mecrası | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
4 | Biçimcilik: montaj kuramları | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
5 | Gerçekçilik I | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
6 | Gerçekçilik II | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum |
7 | Yapısalcılık ve Narratoloji | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
8 | Film Türü Kuramı | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
9 | Auteur Kuramı | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum |
10 | Göstergebilim | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
11 | Aygıt Kuramı I | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
12 | Aygıt Kuramı II | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme |
13 | Psikanalitik Kuram | Okuma ve araştırma. Önerilen materyalleri izleme. Modülle ilgili sözlü ya da görsel-işitsel bir sunum |
14 | Değerlendirme Haftası |
• Braudy, Leo., Cohen, Marshall., eds. Film Theory and Criticism 5th edition, New York: Oxford University Press, 1999. • Stam, Robert. Film Theory: An Introduction, Malden: Blackwell, 2000. • Corrigan, Timothy., White, Patricia, Mazaj, Meta., eds. Critical Visions in Film Theory: Classic and Contemporary Readings. Boston: Bedford/St. Martin’s, 2011. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 5 |
Proje | 3 | 55 |
Sunum/Jüri | 3 | 10 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 30 |
Total: | 21 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 3 | 22 | 66 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (saat): | 150 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 |
OC1 | ||||||||||||
OC2 | ||||||||||||
OC3 | ||||||||||||
OC4 | ||||||||||||
OC5 | ||||||||||||
OC6 | ||||||||||||
OC7 |