DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sinema ve Sosyoloji RTC 338 Güz-Bahar 02+02+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: İletişim Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Melis BEHLİL
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin,
• Sosyal-bilimsel kuramları sanatsal olay ve olguları açıklarken eleştirel bir biçimde kullanabilmesi,
• Buna yönelik olarak derslerde akademik ve popüler metinlerin okunduğu, öğrenci sunumlarının yapıldığı, metin yazma pratiklerinin geliştirildiği bir çalışma perspektifiyle birlikte grup ve atölye çalışmalarına katılması beklenmektedir. (Öğrencilere her hafta için farklı bir film ve teorik okumalar verilecektir.)
Dersin İçeriği: • Bu ders sanatsal ve sosyolojik imgelemin kesişim noktaları üzerinde düşünebilmek ve her iki alandaki literatüre aşina olmak isteyen öğrencilere yönelik olarak hazırlanmıştır. Üzerinde düşüneceğimiz sorular şunlar:
Filmler güncel toplumsal olay ve olguları nasıl temsil ederler ve bunları nasıl bir eleştirel okumaya tabi tutarlar?
Filmler (estetik bir form olarak) sosyal ve siyasal alana nasıl müdahil olurlar?
• Her hafta seçilen bir sosyolojik tema veya tartışma konusuna uygun bir film izlenecek ve filmin seçilen temayı ekrana nasıl taşıdığı analiz edilecektir.
İzlediğimiz filmler bize örneğin, şiddet ve iktidar, topluluklar ve çatışma, hegemonik erkeklikler, neo-liberal dünyanın gündelik görünümleri, ötekilik biçimleri, modernite ve geleneksellik gibi toplumsal olgular hakkında neler söylüyor?
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sinema alanına farklı yaklaşımları eleştirel bir değerlendirmeye tabi tutarak seçilen bir filmi detaylı olarak analiz edebilme, kuramsal yaklaşımları karşılaştırmalı olarak kullanabilme ve sanatsal fikirler hakkında eleştirel düşünebilmek
  • 2- Araştırma ve özetleme, bilişim teknolojilerini kullanabilme, metin yazma, sunum ve tartışma becerilerini geliştirmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Üç modülle yapılandırılmış olan bu ders, ders anlatımı, seminerler ve atölyelerden oluşmaktadır. Her modülde temel kavramlar öğrencilere tanıtılacak ve ardından kısa yazılı ödevler ve sözlü sunumlarla değerlendirilecektir. Öğrencilerin derslere ve seminerlere hazırlıklı gelmesi beklenmektedir (okuma, materyallerle ilgili ek malzeme bulma, sunum hazırlama). Derste yazma ve referans verme becerilerini geliştirmeleri için öğrencilere yazılı ödevler verilecektir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon haftası (Giriş ve ders planı)
2 Ağlar, Şiddet ve Kapital Önerilen okumanın yapılması ve filmin izlenmesi
3 Kalabalıklar ve iktidar Önerilen okumanın yapılması ve filmin izlenmesi
4 Oryantalizm Önerilen okumanın yapılması ve filmin izlenmesi
5 Sosyal bir İlişki(sizlik) olarak Kamp Kısa rapor ve sunum
6 Terör ve Gözetim Önerilen okumanın yapılması ve filmin izlenmesi
7 Kahkaha ve Komedi Önerilen okumanın yapılması ve filmin izlenmesi
8 Hatırlatmanın Etiği Kısa rapor ve sunum
9 Maske ve Fikir Önerilen okumanın yapılması ve filmin izlenmesi
10 Nihilizm Önerilen okumanın yapılması ve filmin izlenmesi
11 Sosyal bir Topoloji Olarak Kayboluş Önerilen okumanın yapılması ve filmin izlenmesi
12 Aşk ve Politik Spiritüellik Önerilen okumanın yapılması ve filmin izlenmesi
13 Savaş ve Siyaset Kısa rapor ve sunum
14 Değerlendirme Haftası


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Badiou, A (2013) Cinema, London: Polity
• Baudrillard, J (1994) Simulacra and Simulation. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
• Cubitt, C (2000) Simulation and Social Theory, Sage.
• Deleuze, G (2005) Cinema I&II. The Movement Image. Continuum.
• Denzin, N (1995): The Cinematic Society. The Voyeur’s Gaze. Sage.
• Fiennes, S (2006) The Perverse’s Guide to Cinema. (Film/DVD)
• Harvey, D (1989) The condition of Postmodernity, Basil Blackwell, 1989
• Kracauer, S (1947/2004) From Caligari to Hitler. A Psychological History of the German Film. Princeton NJ: Princeton UP.
• Modleski, T (1989) The Woman Who Knew too Much. London: Routledge.
• Morin, E (2005): The Cinema - or the Imaginary Man, University of Minnesota Press.
• O’Connor, D (2002) Mediated Associations. Cinematic Dimensions of Social Theory. McGill-Queen’s University Press.
• Pisters, P (2003) The Matrix of Visual Culture: Working with Deleuze in Film Theory. Stanford: Stanford University Press.
• Ranciere, J (2006) Film Fables, 2006, Oxford: Berg.
• Shiel, M & Fitzmaurice, T (2001) Cinema and the City. Film and Urban Societies in a Global Context. Blackwell.
• Turner, G (1999) Film As Social Practice, Routledge.
• Virilio, P (1989) War and Cinema: The Logistic of Perception. Verso.
• Weber, C (2006) Imagining America at War. Morality, politics and film. London: Routledge.
• Zizek, S (2001) Enjoy Your Symptom! Jacques Lacan in Hollywood and out. Revised Edition. London: Routledge.
• Žižek, S (2002) Welcome to the Desert of the Real, London: Verso.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Proje 4 70
Sunum/Jüri 4 10
Ara Sınavlar 1 20
Total: 23 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje41560
Sunum/Jüriye Hazırlık428
Ara Sınavlar11515
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1 3 2 3 1     3 3 3
OC2 2 3 1 2 2