DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sinema ve Felsefe RTC 431 Bahar 02+02+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: İletişim Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Defne TÜZÜN
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:
• Fotoğraf ve hareketli görüntünün ontolojisine ilişkin temel soru ve problemleri kavraması
• Filmleri analiz edebilmelerini, yorumlamalarını ve değerlendirmelerini mümkün kılacak eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeleri
• Filmlerle aktif olarak angaje olabilmeleri, filmin görsel dilini yorumlayıp filmin formunu ve içeriğini felsefi bir yaklaşımla tartışabilmeleri
• Sınıftaki tartışmalarda yerinde sorular sorma ve derinlikli cevaplar verebilme konusunda kendilerini geliştirmeleri
• Spesifik bir araştırma sorusuna dayanarak, kuramsal okumalar ve kavramlar ile angaje olarak ve filme ilişkin yerinde ve geçerli kanıtlar sunarak filmler hakkında nasıl bir argüman geliştirebilecekleri konusunda fikir edinmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders görsel temsilin sahip olduğu, izleyicinin filmin kurgusal evrenine kendisini kaptırabilmesini sağlayan, çeşitli koşulları ve biçimleri araştırır. Bu araştırma doğrultusunda, ders, şu soruları sorar: Nesne ve öznel kamera çekimi arasındaki fark nedir? Öznel kamera çekimi/açısı nasıl film evrenindeki bir karakterin bakış açısı olarak algılanabilmektedir? Nesnel kamera çekimi nedir? Bu çekim, filmin evreninde kimseye ait olmayan---hiçbir yerden yönlendirilmeyen---bir bakış açısı mıdır ve bu ne ifade eder? Tamamen öznel kamera açılarından oluşturulmuş bir kurgusal/hikaye film mümkün müdür? "Bakış açısı" nedir ve eğer bir fark varsa, "perspektiften" farkı nedir? Öznel (nesnel olmayan) bakış açısı ne anlama gelir? "Nesnel bakış açısı" ifadesi kendi içinde bir tezat/çelişki değil midir?
Bu ders ayrıca estetiğe ilişkin bazı spesifik soruları da araştıracaktır: Bir resmin ya da fotoğrafın "gerçekçi" olması ne ifade eder? Bir medium`un fotoğrafa dayanan bir temele sahip olması onun diğer medium`lardan ne açılardan farklı olduğunu gösterir? Ders boyunca bu soruları tartışmaya ve derinleştirmeye yardımcı olarak filmler izlenecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Fotoğraf ve hareketli görüntünün ontolojisine ilişkin temel soru ve problemleri kavrayabilmek.
  • 2- Teorik metinlere ve kavramlara eleştirel yaklaşabilmek.
  • 3- Filmlerle aktif olarak angaje olabilmek, filmin görsel dilini yorumlayabilmek, filmin formunu ve içeriğini felsefi bir yaklaşımla tartışabilmek.
  • 4- Makale yazma pratikleri sayesinde araştırma yapma ve kaynakça oluşturmaya ilişkin beceri sahibi olmak, ayrıca, tutarlı ve temelli argümanlara dayanarak açık ve net bir üslup ile makale yazma üzerine yetkinlik göstermek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Bu ders öğrencilerin, kuramsal okumalarla anlatı ve anlatım temelinde felsefi bir soru olarak filmi anlayıp eleştirel bir biçimde değerlendirebilmeleri ve mecrayla angaje olabilmelerini mümkün kılacak 4 farklı modülden oluşmaktadır. Devamlılık ve derse aktif katılım mentor tarafından izlenecek ve ders notunun yüzde 5'ini etkileyecektir. Ders yazılı raporlar ve sunumlardan oluşan 4 modül proje yer almaktadır ve notun yüzde 25'ini etkilemektedir. Derste yüzde 30 ağırlığa sahip bir vize sınavı ve yüzde 40 ağırlığa ship bir final proje vardır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon haftası (Giriş ve ders planı)
2 İzleyenin/İzleyicinin Paradoxu Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
3 Öznel Kamera Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
4 Nesnel Kamera Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
5 Montaj Kuramı Kısa rapor ve sunum
6 Montaj Kuramının Kısıtları Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
7 Stil ve Medium olarak Film-I Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
8 Stil ve Medium olarak Film-II Kısa rapor ve sunum
9 Fotoğraf İmgesinin Ontolojisi-I Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
10 Fotoğraf İmgesinin Ontolojisi-II Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
11 Sinemasal Gerçekçilik Nedir? Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
12 Gerçekçiliğin `Yapaylığı` Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi
13 Filmin Evreni Kısa rapor ve sunum
14 Değerlendirme Haftası


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Gerekli/önerilen tüm okumalar dijital (KHASLearn ve / veya KHAS Bilgi Merkezi'nde mevcuttur) olarak sağlanacaktır.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 5
Proje 4 55
Sunum/Jüri 4 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 30
Total: 23 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje42184
Sunum/Jüriye Hazırlık428
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11616
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4