Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sinema ve Psikoloji | RTC 432 | Güz | 02+02+00 | Seçmeli | 3 | 6 |
Akademik Birim: | İletişim Fakültesi |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Defne TÜZÜN |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin: • Psikanaliz ve film çalışmalarına ait temel kavramların tarihsel süreç içindeki gelişimini sayabilmeleri, • Psikanalitik kuram ve yaklaşımlar ile film çalışmaları arasındaki bağıntılara dair güncel tartışmalar üzerine eleştirel bir anlayış geliştirebilmeleri, • Spesifik bir araştırma sorusuna dayanarak, kuramsal okumalar ve kavramlar ile angaje olarak ve filme ilişkin yerinde ve geçerli kanıtlar sunarak filmler hakkında nasıl bir argüman geliştirebilecekleri konusunda fikir edinmeleri, • Film kuramı ve eleştirisinin psikanalitik kuramdan nasıl etkilendiğini ve psikanalitik yaklaşımların sinemaya nasıl bir yön verdiğini araştırması beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Psikanaliz ve sinemanın doğuşu aynı zamanlara denk gelir. Bu ders, film kuramı ve eleştirisinin psikanalitik kuramdan nasıl etkilendiğini ve psikanalitik yaklaşımların sinemaya—gerek filmin biçimi, gerekse hikaye ve karakter oluşturmak açısından—nasıl bir yön verdiğini araştırır. Ders hem psikanalitik kavramları tanıştıracak ve tartışmaya açacak hem de psikanalitik film eleştirisinin dinamiklerini örnekler üzerine gösterecektir. Her hafta öğrenciler ders dışında bir film izlerler ve gerekli makaleleri okurlar. Derste tanıştıkları/tartıştıkları psikanalitik kavramlar ile—ders öncesi izledikleri/okudukları—filmleri/makaleleri yeniden değerlendirmeye ve analiz etmeye teşvik edilirler. Ders sonunda öğrenciler, psikanalitik kuram ve kavramlarla ilişkili düşünerek filmler üzerine kendi argümanlarını oluşturabilecek ve bu kuramları başka filmler bağlamında da tartışabilecek bir beceri ve kavrayış edinmiş olacaklardır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Bu ders öğrencilerin, kuramsal okumalarla anlatı ve anlatım temelinde psikanaliz ve film ilişkisini anlayıp eleştirel bir biçimde değerlendirebilmeleri ve mecrayla angaje olabilmelerini mümkün kılacak 4 farklı modülden oluşmaktadır. Devamlılık ve derse aktif katılım mentor tarafından izlenecek ve ders notunun yüzde 5'ini etkileyecektir. Ders yazılı raporlar ve sunumlardan oluşan 4 modül proje yer almaktadır ve notun yüzde 25'ini etkilemektedir. Derste yüzde 30 ağırlığa sahip bir vize sınavı ve yüzde 40 ağırlığa ship bir final proje vardır. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon haftası (Giriş ve ders planı) | |
2 | Film-Rüya Analojisi, Temel Fanteziler, Ödipal Senaryolar, Fetişizm | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
3 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
4 | Röntgencilik, Aile Romansları, Masquerade | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
5 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Kısa rapor ve sunum |
6 | Abjection | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
7 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
8 | Paranoya ve Bilinçdışı Eşcinsellik | Kısa rapor ve sunum |
9 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
10 | Depresyon, Yas ve Melankoli | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
11 | Ayrılma Anksiyetesi, Mazoşizm, Sadizm | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
12 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
13 | Lacan`ın Üçlü şeması: İmgelem, Sembolik ve Hakikat | Kısa rapor ve sunum |
14 | Değerlendirme Haftası |
• Sigmund Freud, The Interpretation of Dreams. London: Penguin, Vol.4. (pp. 383-465.) • Christian Metz, The Imaginary Signifier: Psychoanalysis and Cinema. Bloomington: Indiana Uni. Press, 1984. (pp. 42-57, 109-137.) • Sigmund Freud, “Fetishism” in On Sexuality. Vol.21. (pp. 149-157.) • Lacan, Jacques. “The Mirror Stage” in Contemporary Film Theory. Ed. Anthony Easthope. London: Longman, 1996. (pp. 33-39.) • Jean Laplanche and Jean-Bertrand Pontalis, “Fantasy and the Origins of Sexuality” in Formations of Fantasy. Eds. Victor Burgin, James Donald, and Cora Kaplan. London: Routledge, 1986. (pp. 5-33.) • Joan Riviere, “Womanliness as Masquerade” in Formations of Fantasy. Eds. Victor Burgin, James Donald, and Cora Kaplan. London: Routledge, 1986. (pp. 35-44.) • Laura Mulvey, “Visual Pleasure and Narrative Cinema” in Contemporary Film Theory. Ed. Anthony Easthope. London: Longman, 1996. (pp. 111-124.) • Sigmund Freud, “Family Romances” in The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud. Vol. 9. London: Hogarth Press, 1957. (pp. 237-241.) • Sigmund Freud, “A Special Type of Choice of Object Made by Men” in The Standard Edition. Vol. 11. (pp. 165-175.) • Sigmund Freud, “Some Psychical Consequences of the Anatomical Distinction Between the Sexes” in The Standard Edition. Vol. 19. (pp. 248-258.) • Barbara Creed, The Monstrous Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis. London: Routledge, 1993. (pp. 1-15.) • Sigmund Freud, The Schreber Case. New York: Penguin Books, 2003. (pp. 5-67.) • Sigmund Freud, “Mourning and Melancholia” in The Standard Edition. Vol. 14. (pp. 239-258.) • Sigmund Freud, “A Child is Being Beaten” in The Standard Edition. Vol.17. pp. 179-204. • Sigmund Freud, “The Sexual Aberrations” in The Standard Edition. Vol.7. (pp. 135-161.) • Slavoj Žižek, Looking Awry: An Introduction to Jacques Lacan Through Popular Culture. Cambridge: The MIT Press, 1993. (pp. 2-20.) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 5 |
Proje | 4 | 55 |
Sunum/Jüri | 4 | 10 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 30 |
Total: | 23 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 4 | 21 | 84 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (saat): | 150 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 |
OC1 | ||||||||||
OC2 | ||||||||||
OC3 | ||||||||||
OC4 | ||||||||||
OC5 |