Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Deneysel Sinema | RTC 434 | Bahar | 01+04+00 | Seçmeli | 3 | 6 |
Akademik Birim: | İletişim Fakültesi |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Melis BEHLİL |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerin: • Deneysel sinemanın, video-, ve yeni medya sanatlarını derste işlendiği çerçevede öğrenmeleri; • Deneysel işleri, eleştirel bir bakış ile ele almayı yöntemlerini geliştirmeleri; • Deneysel işler üzerine yazma yeteneklerini geliştirmeyi; • Deneysel işler üzerine sunum yapmayı ve tartışma yürütme yeteneklerini geliştirmeyi; • Deneysel işler tasarlamak ve üretmek için yeteneklerini harekete geçirmeyi; • Geliştirdikleri deneysel işlerini yaratıcı bir sunumla takdim etmeleri beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, deneysel sinemayı kuramsal, eleştirel, tarihsel ve estetik boyutları açısından incelemeyi amaçlar. Ders öğrencilerin, deneysel film/videonun kuramını ve pratiğini hikâye ve belgesel formlarıyla ile karşılaştırabilmelerini; deneysel film örneklerini estetik açıdan değerlendirebilmek için gerekli eleştirel metotları edinmelerini; 1920`lerden günümüze deneysel imge üretiminin tarihini kavrayabilmelerini; deneysel işler, bunları üreten sanatçılar ve tüketen izleyiciler ile ekonomi ve ideoloji arasındaki ilişkiler ağını inceleyebilmelerini hedefler. Böylece, ders öğrencilere deneysel film/video pratiklerine ilişkin kapsamlı bir bilgi sunarak konuya ilişkin edindikleri bu diskur sayesinde kendi projelerini yaratmalarına da imkân verir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Deneysel sinema, video- ve yeni medya sanatının tarihi evriminin üç aşaması dönem içinde işlenecektir. İlk aşamalarda sanat akımları onların Avrupa ve Amerika deneysel sinemasına izdüşümleri ele alınacaktır. Bu iki aşama endüstriyel, teknolojik ve felsefi, toplumsal, ve kültürel değişimlerin bu kıtalardaki tecrübe edilişlerine koşut olarak işlenecektir. Üçüncü aşama feminist kadın yönetmenleri, yapısalcı filmleri Amerika ve İngiltere örneklerinde ele alacaktır. Son konu olarak yeni medya sanatı ve sanal gerçeklik ile denemelere ayrılacaktır. Öğrenciler haftalık konuları okumak, onlar üzerine yazı yazmak ve sunmakla görevlidirler. Kendi deneysel işlerinin önerilerini 1. Aşama sonrasında hazırlamış olacaklardır. Dönemin iki haftası final projesi olarak deneysel işlerin sunumu için planlanmıştır. Derse devam ve katılım 10 %; 10 hafta okumalar üzerine yazılan ödevler ve onların kısa sunumu 20%; final projeye temel olan deneysel işin 1. aşama sonunda 6. haftada ve 2. aşama sonunda 10. haftada sunulması ve yazılı olarak gönderilmesi 20%; öğretim üyesi tarafında final projenin ve sunumunun değerlendirilmesi 50 % dir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon haftası (Giriş ve ders planı) | |
2 | Keşif ve Merak: Georges Méliès | Metinler ve filmler üzerine bir yorum yazmak ve derste kısaca sunmak. |
3 | Kent ve Hız: Dziga Vertov, Walter Ruttman, René Clair | Metinler ve filmler üzerine bir yorum yazmak ve derste kısaca sunmak. |
4 | Düşler ve Bilinçaltı: Germaine Dulac, Luis Buñuel | Metinler ve filmler üzerine bir yorum yazmak ve derste kısaca sunmak. |
5 | Absolut Film ve Görsel Müzik: Viking Eggeling, Hans Richter, Lotte Reiniger | Metinler ve filmler üzerine bir yorum yazmak ve derste kısaca sunmak. |
6 | Erken Fluxus ve Neo-Dada: Joseph Beuys, John Cage | Metinler ve filmler üzerine bir yorum yazmak ve derste kısaca sunmak. Final projesi deneysel işin öneri dosyasını yazılı ve sözlü olarak sunmak (1. Aşama) |
7 | Şiirsel ve Feminist: 1960’lar Stan Brakhage ve Maya Deren | Metinler ve filmler üzerine bir yorum yazmak ve derste kısaca sunmak. |
8 | Video Sanatı I: 1960-1970: Nam June Paik, Wolf Vostell, Valie Export | Metinler ve filmler üzerine bir yorum yazmak ve derste kısaca sunmak. |
9 | Video Sanatı II: 1970-1980: Kapalı Devre Video: Bill Viola, Bruce Nauman | Metinler ve filmler üzerine bir yorum yazmak ve derste kısaca sunmak. |
10 | Feminist Video Sanatı: Otoportre, Aygıt ve Performans: Frederike Petzold, Rebecca Horn, Ulrike Rosenbach, Tina Keane | Metinler ve filmler üzerine bir yorum yazmak ve derste kısaca sunmak. (2. Aşama) Final projesinin ilk film/video kurgusunu sunmak. |
11 | Yapısalcı Film: Michael Show, Hollis Framton, Peter Kubelka | Metinler ve filmler üzerine bir yorum yazmak ve derste kısaca sunmak. |
12 | Yeni Medya: Dijital ve Sanal Gerçeklik: John Rafman, Anish Kapoor, Marina Abramovic | Metinler ve filmler üzerine bir yorum yazmak ve derste kısaca sunmak. |
13 | Final Proje Araştırması Sunumları | Final proje olarak deneysel işin araştırmasını ve film/videosunu sunmak. |
14 | Değerlendirme Haftası | Dönemin değerlendirilmesi ve deneysel işler üzerine toplu yorum yapılması. |
Rees, A.L. (2000). A History of Experimental Film and Video. London: BFI. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Proje | 1 | 50 |
Ödev | 12 | 20 |
Sunum/Jüri | 3 | 20 |
Total: | 30 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 60 | 60 |
Ödev | 12 | 3 | 36 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Toplam İş Yükü (saat): | 150 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 |