DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Haber ve Hikaye Anlatıcılığı NMD 203 Güz-Bahar 02+04+00 Seçmeli 4 7
Akademik Birim: İletişim Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Uraz KASPAR
Dersi Veren(ler): Uraz KASPAR
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:
• Bir hikayeyi neyin iyi yaptığını ve nedenini açıklayabilmeleri,
• Basılı gazeteciliğin ve dijital gazeteciliğin temellerini öğrenebilmeleri,
• Bir hikaye hakkında gerçek zamanlı içerik hazırlayabilmeleri,
• Mülakat ve araştırma teknikleri ile ilgili yetkinlik kazanıp bilgi toplayabilmeleri,
• Okuyucuları bilgilendiren ve ilgisini çeken haberler ve makaleler oluşturabilmeleri,
• Siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik alanlarda olduğu kadar günlük yaşamda da dijitalleşmenin etkilerini analiz edebilmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, hikaye anlatıcılığının çevrimiçi içerik oluşturmak, yönetmek ve dağıtmak için önemini vurgulamayı amaçlamaktadır. Bu derste öğrenciler hikaye anlatımkıı ve gazetecilik ilkeleri ve uygulamaları hakkında temel bilgilere sahip olacaklardır. Çeşitli gazetecilik formatları için üretim yapmak ve raporlama araçlarını uygulamak için gerekli beceriler de geliştirebileceklerdir. Ayrıca öğrenciler dijital okuryazarlık alanında yetkinlik de kazanacaklardır. Bu ders aynı zamanda rektör ortakları ile işbirliği içinde yürütülecektir ve dersin başarılı tamamlanması sonucunda öğrenciler dijital içerik çalışmaları ve haber yazılarından oluşan kendilerine ait bir portfolya oluşturacaklardır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Haber ve hikaye anlatıcılığının temellerini yorumlayabilmek.
  • 2- Haber değeri, haber türleri ve haber yazma stilleri hakkında yetkinlik kazanabilmek.
  • 3- Farklı tür medya platformlarında etkili ve yaratıcı bir şekilde ürünler ortaya koyabilmek.
  • 4- Farklı tür içerikleri farklı tür platformlara uyarlayabilmek
  • 5- Kültürel ürünleri üretici gözü ile değerlendirebilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders 3 temel modülden oluşmaktadır. Bunlar: 1. Hikayelerin Gücü 2. Mobil İçerikler için Hikaye Anlatıcılığı 3. Haberciliğin ve Hikaye Anlatıcılığının Geleciğinde Neler Var? Değerlendirme üç modülden oluşmaktadır. İlk modülde öğrencilerden siyasi, kültürel, spor, bilim, yaşam tarzı vb. alanlardan seçtikleri bir stil ile bir bilgi kaynağı üzerinde çalışmaları ve saha çalışması yapmaları beklenmektedir ( ). İkinci modülün değerlendirmesi, mobil cihazlar kullanılarak üretilen bir görsel-işitsel içerik şeklindedir ve bir grup projesinden oluşur (5). Öğrenciler ayrıca grup projelerini bir jüriye sunmakla yükümlüdür (). Üçüncü modülde öğrenciler gazeteciliğin ve hikaye anlatıcılığının geleceğine dair bir izlenim yazısı yazacaklardır ( ). Genel notun geri kalanı grup çalışmasında ve sınıf içi tartışmalarda aktif katılımdan gelecektir ().


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon Haftası (hazırlık ve ders planı) Bireysel araştırma: neyin haber değeri vardır ve neden?, sınıf içi tartışma
2 Modül (I): Hikayelerin Gücü: Neden Hikayeler Anlatıyoruz? Bireysel araştırma: yaşam tarzı raporlaması, dış politika raporlaması, ekonomi raporlaması, siyasi raporlama, sınıf içi tartışma vakalarını analiz ederek farklı raporlama biçimleri arasındaki farkları analiz etmek
3 Modül (I): Hikayelerin Gücü: Haber Hikaye Yapıları Endüstri partnerleri ile workshop: bir hükümet raporundan veya bir bütçeden önemli bilgiler nasıl toplanır ve istatistiki vakadan nasıl yararlanılır
4 Modül (I): Hikayelerin Gücü: Ham Bilgiyi Anlatıya Dönüştürme Bireysel saha araştırması
5 Modül (I): Hikayelerin Gücü: İlgi Çekici Anlatılar İnşa Etme Endüstri partnerleri ile workshop, sınıf içi tartışma
6 Modül (II): Mobil İçerikler için Hikaye Anlatıcılığı: Vatandaş Gazeteciliği Endüstri partnerleri ile workshop, sınıf içi tartışma
7 Modül (II): Mobil İçerikler için Hikaye Anlatıcılığı: Video Essay Gazeteciliği Endüstri partnerleri ile workshop, sınıf içi tartışma
8 Modül (II): Mobil İçerikler için Hikaye Anlatıcılığı: Interaktif Belgesel Gazeteciliği Endüstri partnerleri ile workshop, sınıf içi tartışma
9 Kendi Görsel-İşitsel Hikayeni Mobil Cihazlar ile Yaratmak: Kendi Görsel-İşitsel Hikayeni Mobil Cihazlar ile Yaratmak Grup projelerinin finalize edilmesi, proje ile ilgili mentorlere danışılması
10 Grup Sunumları Gruplar halinde projelerin sunumu ve feedback
11 Modül (III): Haberciliğin ve Hikaye Anlatıcılığının Geleceğinde Ne Var?: bilginin Teyit Edilmesi ve Hesap Verilebilirlik Endüstri partnerleri ile workshop: dijital çağda yayıncıların güvenirliği, tarafsızlığı, bağımsızlığı, doğruluğu ve güvenilirliği
12 Modül (III): Haberciliğin ve Hikaye Anlatıcılığının Geleceğinde Ne Var?: Kitle Fonlama: Wikipedia, Kickstarter, Indiegogo, Pateron, Twitter Super Follows En İyi Uygulamalar, bireysel araştırma, sınıf içi tartışma
13 Modül (III): Haberciliğin ve Hikaye Anlatıcılığının Geleceğinde Ne Var?: Çevreleyen Gazetecilik En İyi Uygulamalar, bireysel araştırma, sınıf içi tartışma
14 Tekrar ve Değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Bolter, J.D., Grusin R., ReMediation: Understanding New Media, MIT Press,1999.
Levinson, P., New New Media, Penguin Academics, 2009.
Spurgeon C., Advertising and New Media, Routledge, 2008.
Lister, M. et al., New Media: A Critical Introduction, London, Sage, 2009.
Pavlik, John V. & McIntosh, Shawn, Converging Media. A New Introduction to Mass Communication,2014.


DİĞER KAYNAKLAR

1.Ders videoları 2.Ders notları 3.İlgili Web sayfası


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 12 10
Arazi Çalışması 1 20
Proje 1 35
Ödev 1 20
Sunum/Jüri 1 15
Total: 16 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Arazi Çalışması13535
Proje15555
Ödev12525
Sunum/Jüriye Hazırlık11818
Toplam İş Yükü (saat):175


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1                  
OC2                  
OC3                  
OC4                  
OC5