Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Dönüşümcü Düşünce | NMD 301 | Güz | 02+06+00 | Zorunlu | 5 | 8 |
Akademik Birim: | İletişim Fakültesi |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Levent SOYSAL |
Dersi Veren(ler): | İsmail Hakkı POLAT |
Dersin Amacı: | Bu dersi alan öğrencilerden: • Dijital işletmeler hakkında temel bir kavrayış geliştirmeleri, • Dijitalleşme kavramından, dijital dönüşüme ve yıkıcı dönüşüme giden evrime ilişkin bilgi sahibi olmaları, • Dijital dönüşüm ve dijital yıkıcı düşünce kavramlarının temel unsurlarını ve aralarındaki farkları ayırt edebilmeleri, • Dijital Dönüşüm iş süreçleri ve araçlarına ilişkin bilgi sahip olup ilgili vaka analizlerini yapabilmeleri, • Dijital yıkıcı düşünce iş modelleri ile bu modellere göre işleyen platformlara ilişkin bir kavrayış geliştirmeleri ve bunu kağıt üzerinde prototip bir uygulamaya dönüştürebilmeleri beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders öğrencilere dijital dönüşüm ve onun da ötesinde dijital yıkıcı düşünce kavramlarına yönelik genel bir giriş sağlayacaktır. Derste dijital dönüşümün temel kavramları, iş süreçleri ve dijital araçları ile dijital yıkıcı düşüncenin iş modelleri, ekonomisi ve yönetimi gibi konular detaylı biçimde ele alınacaktır. Derste ayrıca, başarılı ve başarısız dönüşüm örnekleri en güncel vakalar üzerinden çeşitli sektörlerden uzman veya uzmanların katılımıyla incelenecektir. Temel amaç, dijital dönüşüm ve dijital yıkıcı düşünce konularında bir kavrayış geliştirebilmektir ve bunu öğrencilerin kendi iş planlarında hayata geçirebilmektir.Dönem boyunca kendi sektörlerinde dijital bir çığır açan endüstri partnerimiz bir şirketin üst düzey yöneticileri dijital yıkıcı düşünce ile ilgili deneyimlerini öğrencilerle paylaşmak üzere derslere eşlik edeceklerdir. Bu ders aynı zamanda öğrencilerin dijital olarak dönüştürülmüş bir işletmeyi dijital yıkıcı düşünceyöntem ve metodolojisi ile yeniden tasarlamalarını sağlayacak bir Final Hackothon ile sonlanacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Bu derste interaktif bir metodoloji kullanılacak ve öğrenciler tarafından ilgili sektör temsilcileri ile işbirliği içerisinde sunumlar, çalıştaylar ve uygulamalı alıştırmalar gerçekleştirilecektir. Ders 3 evreden oluşur. Bunlar: 1. Dijital İşletme Atmosferini Oluşturmak Sayısallaştırma, dijitalleşme, dijital dönüşüm ve yıkıcı dönüşüm gibi kavramların yanı sıra dijital üretim araçlarının (Endüstri 4.0, 3 boyutlu yazıcılar, endüstriyel robotlar), dijital dağıtım araçlarının (nesnelerin interneti, blokzinciri) ve dijital yönetim araçlarının (yapay zeka, büyük veri) keşfedilmesi amaççlanmaktadır. Bu evrede dönem boyunca uygulamalarda kullanacağımı dijital yıkıcı düşünce kavramının düşünsel temelleri atılmış olacaktır. 2. İşletmenizi Dijitalleştirmek Bu evre endüstri partneri ile ortaklaşa yürütülecek ve yıkıcı inovasyon ve yıkıcı iş/gelir modellerinin keşfi, başarı ve başarısız vaka örnekleri ve bunların analizi konularına eğilinecektir. Bu evrede ayrıca öğrenci ekipleri geleneksel bir iş modelinin dijitalleştirilmesi konusunda, endüstri partnerleri dijital dönüşüm uzmanlarının mentrölüğünde 6 saatlik bir atolye çalışması (0) yürütecektir. 3. Dijital İşletmenizi Dijital Yıkıcı Dönüşüme Sokmak Bu evre endüstri partnerimiz firma işbirliğinde uygulanacaktır. Aynı ekipler yıkıcı dijital düşünme metodolojilerine dayalı olarak önceki modüllerde geliştirilen kendi dijital iş modellerini dönüşüme tabi tutacak, işlerini bir izleyici kitlesine sunacak ve fikirlerini ve ürünlerini revize etmek veya daha fazla araştırma yapılması gereken konularda çalışmaları hakkında geri bildirim alacaklardır. Bu evre 12 saatlik bir mini hackathon (@) ile tamamlanacaktır. Bu hackathonda öğrencilerden bir iş modelini işbirlikçi bir yaklaşım içinde geliştirmeleri, değerlendirmeleri ve uygulamanın birden fazla bileşeni ve prosedürünü tanımlayabilmeleri beklenmektedir. Öğrencilerden ayrıca yıkıcı dijital düşünce modeli ve süreci ile ilgili deneyimlerini derslere yansıtmaları ve proje tasarımlarını ilgili ve uygun bir izleyici kitlesine sunmaları ve iletmeleri istenecektir. Endüstri partnerimiz firma üst düzey yöneticileri ile de çevrimiçi beyin fırtınası oturumları ve son hackathon oturumu aracılığı ile modüle rehberlik edecek ve kendi dijital yıkıcı dönüşüm deneyimlerini de öğrenci ekipleri ile paylaşacaktır. Öğrencilerden atolye çalışmalarına katılımlarının ve derslerde aktif rol almalarının yanısırıa ders kapsamında istenen zorunlu okumaları ve haftalık ödev teslimlerini de (0) yerine getirmeleri istenir ve değerlendirmeye tabi tutulur. Bu ders böylece öğrencilere yeni medya işletmeleri alanlarında başarı için gerekli olan dijital girişimcilik, dijital yıkıcı düşünce ile teknolojik işbirliği ve yeterlilik gibi beceriler aktarır. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş; Temel kurallar, işleyiş, beklentiler ve Soru-yanıt | |
2 | Evre (I): Düşünsel Çerçeve: Dijital İşletme Atmosferini Oluşturmak:Dijitalin Evrimi:yeni bir teknoloji, yeni bir araç, yeni bir yaşam alanı | Bireysel araştırma, sınıf içi tartışma, izlenim yazısı |
3 | Evre (I): Düşünsel Çerçeve: Dijital İşletme Atmosferini Oluşturmak:Dijital İşletmelerin Temel Bileşenleri: sayısallaşma, dijitalleşme, dijital dönüşüm ve dijital yapısökümü | Bireysel araştırma, sınıf içi tartışma, izlenim yazısı |
4 | Evre (I): Düşünsel Çerçeve: Dijital İşletme Atmosferini Oluşturmak:Dijital İşletme Prosedürleri: üretim, yönetim, dağıtım | Bireysel araştırma, sınıf içi tartışma, izlenim yazısı |
5 | Evre (II): İşletmenizi Dijitalleştirin:Dijital üretim araçları: (Endüstri 4.0, 3 boyutlu yazıcılar, endüstriyel robotlar) | Bireysel araştırma, sektör partnerleri işbirliğinde sınıf içi tartışma, izlenim yazısı |
6 | Evre (II): İşletmenizi Dijitalleştirin:Dijital Dağıtım Araçları: (nesnelerin interneti, blokzinciri) | Bireysel araştırma, sektör partnerleri işbirliğinde sınıf içi tartışma, izlenim yazısı |
7 | Evre (II): İşletmenizi Dijitalleştirin:Dijital Yönetim Araçları: (yapay zeka, büyük veri) | Bireysel araştırma, sektör partnerleri işbirliğinde sınıf içi tartışma, izlenim yazısı |
8 | Evre (II): İşletmenizi Dijitalleştirin: | Atolye çalışması için gruplarla bir araya gelinmesi ve proje fikrinin oluşturulması, diğer gruplarla akran değerlendirmesi, izlenim yazısı |
9 | Evre (III): Dijital İşletmenizi Dijital Yıkıcı Dönüşüme Sokmak:Dijital Yıkıcı Düşüncenin Temelleri: yenilikçi metod, yıkıcı yenilikçi metod | Bireysel araştırma, sınıf içi tartışma, izlenim yazısı |
10 | Evre (III): Dijital İşletmenizi Dijital Yıkıcı Dönüşüme Sokmak:Yenilikçi/Yıkıcı İş Gelir Modelleri | İkinci evredeki atolye çalışması için proje fikrinin grup içinde geliştirilmesi, diğer gruplar ile akran değerlendirilmesi |
11 | Evre (III): Dijital İşletmenizi Dijital Yıkıcı Dönüşüme Sokmak:Dijital Paylaşım Ekonomisi: platform kapitalizm vs. Platform kooperatifçiliği | Atolye çalışmasının sınıf içi analizi |
12 | Evre (III): Dijital İşletmenizi Dijital Yıkıcı Dönüşüme Sokmak:Yıkıcı Yönetim: değişim veya dönüşüm kültürü için liderlik | Atolye çalışmasının sınıf içi analizi |
13 | Başarılı ve başarısız dijital dönüşüm vaka örnek ve analizleri ( Borusan CAT işbirliğinde) | Yıkıcı Düşünce Metodolojisi ile Projenize Meydan Okuyun (Artıları ve Eksileri) |
14 | FINAL HACKATHON: Dijital İşletmenizi Dijital Yıkıcı Dönüşüme Sokun | Final proje sunumları |
* Alzoubi, O. M., The Digital Disruption: The Past, Present, and Future of Digitalization and Its Impact on The World We Live In, Amazon Publishing, 2019. * McQuivey, J. Digital Disruption: Unleashing the Next Wave of Innovation, Amazon Publishing, 2013. * Li, C., The Disruption Mindset: Why Some Organizations Transform While Others Fail, IdeaPress Publishing, 2019. * Choi, J.J., Disruptive Innovation in Business and Finance in the Digital World, (International Finance Review, Vol:20), Emerald Publishing, 2019. * Vincent, N. Leveraging Digital Transformation: Proven Leadership and Innovation Strategies to Engage and Grow Your Organization, Aviva Publishing, 2020. Articles: Polat, İ.H. (2016), Digital-Cyber-Social; from a New Media to a New Living Space, TRT Akademi, Vol:1, Issue:2, July, Digital Media Issue Bower J, Christensen C M, (1995), Disruptive Technologies: Catching the Wave Harvard Business Review, January–February 1995 Issue, https://hbr.org/1995/01/disruptive-technologies-catching-the-wave |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 12 | 12 |
Proje | 1 | 30 |
Ödev | 9 | 18 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 23 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 55 | 55 |
Ödev | 9 | 3 | 27 |
Final Sınavı | 1 | 76 | 76 |
Toplam İş Yükü (saat): | 200 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||
OC2 | 3 | 2 | |||||||
OC3 | 1 | 1 | 2 | ||||||
OC4 | 1 | 1 | 3 | ||||||
OC5 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
OC6 |