Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Hukuki Düşünce ve Metodoloji | LAW 108 | Bahar | 02+01+00 | Zorunlu | 2 | 3 |
Akademik Birim: | Hukuk |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | 1- Öğrencilere, dünyaya bir hukukçunun perspektifinden bakma becerisi kazandırmak. 2- Öğrencilere, diğer derslerde öğrenecekleri teorik bilgiyi uygulamada kullanırken izlemeleri gereken yolu öğretmek. 3- Öğrencileri hukukun temel kavramları ve sorunsallarıyla tanıştırmak. 4- Öğrencileri, hukuk ve mantık arasındaki derin bağ hakkında bilgilendirerek analitik düşünme ve soyutlama yetilerini geliştirmek. 5- Öğrencileri, teorik bilgi ve uygulama arasındaki ilişkiyi doğru kurabilecekleri yöntembilimsel araçlarla donatmak. |
Dersin İçeriği: | Bu dersteki temel amaç, hukuk fakültesine yeni başlamış öğrencilere bir “hukukçu” olarak düşünme becerisi kazandırmaktır. Başka bir ifadeyle, bu derste esas olarak öğrencileri, neyin hukuki bir sorun olduğunu doğru tespit edebilmelerini ve hukuki sorunları hukukun yöntembilimine başvurarak çözebilmelerini sağlayacak araçlarla donatmak amaçlanmaktadır. Bu çerçevede, ders kapsamında öncelikle “hukuk kavramı” üzerinde durulmaktadır. Kavramın başta toplum, düzen, meşruiyet, norm, yaptırım kavramları olmak üzere ilgili kavramlarla ilişkisi irdelenmektedir. Bu inceleme sırasında hukuk sözcüğünün farklı anlamları da ele alınmaktadır. Ardından hukuk normlarının diğer toplumsal davranış normlarından farkı ve ilişkisi tartışılmaktadır. Bu girişten sonra, geniş bir başlık olarak pozitif hukukun uygulanması konusuna geçilmektedir. Bu bağlamda, sırasıyla, hukukun kaynakları ve normlar hiyerarşisi, hukukun temel kavramları, kamu hukuku – özel hukuk ayrımı, hukukun dalları konuları işlenmektedir. Son olarak, dar anlamıyla pozitif hukukun uygulanması, yani hukuki uyuşmazlıkların, somut olaya ilgili soyut kuralın uygulanması yoluyla çözülmesi konusu ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Bu çerçevede, öncelikle mantık yasaları üzerinde durulmakta, ardından hukukun uygulanmasında mantık kurallarının rolü anlatılmaktadır. Kamu hukuku ve özel hukuk kurallarının uygulanmasındaki farklılıklar, hukuk normunun analizi, yorum yöntemleri, kıyas, ters anlam, evleviyet, boşluk türleri ve boşluk doldurma, hâkimin takdir yetkisi gibi konular uygulamadan örneklerle ele alınmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Konu anlatımı ve öğrencilerin derse aktif katılımıyla tartışma |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | ÖÇ |
---|---|---|---|
1 | Hukuk Nedir? | 1 | |
2 | Hukuk kavramı ve ilgili kavramlarla ilişkisi | 1-2 | |
3 | Norm kavramı ve hukuk normlarının diğer toplumsal davranış kurallarıyla ilişkisi | 1-2 | |
4 | Hukuk teorisinin temel kavramları | 1-2 | |
5 | Hukukun kaynakları ve normlar hiyerarşisi | 1-2-3 | |
6 | Kamu hukuku – özel hukuk ayrımı ve hukukun dalları | 1-2-3 | |
7 | Hukukta yöntembilime giriş | 1-3-4 | |
8 | Hukuk-mantık ilişkisi: hukukun uygulanmasında mantık kurallarının rolü | 1-3-4 | |
9 | Uygulamada yöntem sorunu ve kamu hukuku – özel hukuk ayrımının yönteme etkisi | 1-3-4 | |
10 | Hukuk normunun yorumu ve yorum türleri | 1-3-4 | |
11 | Seçkincilik Karşıtlığı, Tutkular ve Politika | 1-4 | |
12 | Kıyas, ters anlam, evleviyet | 1-4 | |
13 | Hakimin boşluk doldurması | 1-4 | |
14 | Hakimin takdir yetkisi | 1-4 |
AYBAY Aydın, AYBAY Rona, Hukuka Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2014. ÖZLEM Doğan, Mantık, Notos Kitap, İstanbul, 2011. SÖZER Ali Nazım, Hukukta Yöntembilim, Beta Yayınları, İstanbul, 2012. AKAL, Cemal Bâli, Hukuk Nedir?, Zoe, İstanbul, 2021. |
GÖZLER Kemal, Hukuka Giriş, Ekin Yayınları, Bursa, 2013. GÜRİZ Adnan, Hukuk Başlangıcı, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2013. IŞIKTAÇ Yasemin, METİN Sevtap, Hukuk Metodolojisi, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2013. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Total: | 2 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 13 | 13 |
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat): | 75 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 |
OC1 | 3 | 2 | 3 | |||||||
OC2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | |||||
OC3 | 2 | 3 | 1 | 3 | 1 | |||||
OC4 | 3 | 2 | 2 | 3 |