Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Hukuk Felsefesi | LAW 209 | Güz | 02+01+00 | Zorunlu | 3 | 4 |
Akademik Birim: | Hukuk |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | 1- Öğrencilerin, başta hukuk kavramının kendisi olmak üzere, hukuka ilişkin nosyonlar üzerinde felsefenin rasyonel tekniklerini kullanarak düşünme yetisi kazanmalarını sağlamak. 2- Öğrencileri, eğitimini gördükleri modern hukuk sisteminin tarihsel ve politik arka planı hakkında bilgilendirmek. 3- Öğrencilerin kavramsal düşünme becerilerini geliştirerek, onlara diğer hukuk disiplinlerindeki hukuki kavramları doğru ve yerinde kullanma, argüman oluşturma yetisi kazandırmak. 4- Öğrencilerin, içinde yaşadığımız hukuk sistemine dışarıdan bakarak eleştirel yaklaşabilmelerini sağlamak ve bu yolla güncel sorunlara yaratıcı ve dönüştürücü çözümler üretebilen hukukçular yetiştirmek. 5- Öğrencilerin hukuki kavrayışlarını, hukukun kuramsal temellerini diğer sosyal bilimlerle (siyaset bilimi, sosyoloji, antropoloji, sosyal psikoloji vs.) ele almak suretiyle geliştirmek. |
Dersin İçeriği: | Hukuk felsefesinin kadim tartışmalarının ana ekseninde "hukuk nedir?" ve "hukukun kaynağı nedir?" soruları bulunur. Bu sorulara verilen farklı cevaplar aynı zamanda hukuk felsefesi tarihindeki temel ayrıma da kaynaklık eder: Tabii hukukçu okul ve hukuki pozitivizm düşüncesi. Bu ders çerçevesinde, öncelikle farklı hukuk tipolojilerini de kapsayan bir kavram olarak hukukilik ve bunu konu alan bir disiplinlerarası alan olarak hukuk kuramı üzerinde durulduktan sonra, 16. ve 17. yüzyılda Batı Avrupa'da teoride ve pratikte şekillenmeye başlayan modern devletin, hukuku düşünme biçimini nasıl kökten değiştirdiği üzerinde durulacak, bu bağlamda özellikle sosyal sözleşme ve egemenlik kuramları ele alınacaktır. Ardından, hukuk kuramının temel kavramları Spinoza düşüncesi üzerinden ele alınarak düşünürün gerek hukuk felsefesi gerekse modern hukuk kuramı bakımından sunabileceği analitik ve eleştirel potansiyeller ele alınacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı, okumalar ve derste yürütülecek tartışmalar |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Hukuk Eserleri ve Hukukta Yöntem | |
2 | Machiavelli ve Meşruiyet Sorunu | |
3 | Machiavelli ve Cumhuriyet | |
4 | Machiavelli ve Özgürlük | |
5 | Machiavelli ve Modernite | |
6 | Egemenlik Kuramı | |
7 | Spinoza, Machiavelli ve Nietzsche | |
8 | Spinoza ve Alman Düşüncesi | |
9 | İfade, İnanç ve Din Özgürlükleri | |
10 | Seçkincilik Karşıtlığı, Tutkular ve Politika | |
11 | Hak-Hukuk Ayrımı | |
12 | Vitoria ve Spinoza | |
13 | Spinoza ve Kelsen - I | |
14 | Spinoza ve Kelsen - II |
Diego Tatian, Yabanın İhtiyatı. Spinoza’da Tutkular ve Politika, Zoe Kitap, İstanbul, 2020. Eylem Canaslan, Spinoza. Yöntem, Tanrı, Demokrasi, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2021. |
Niccolo Machiavelli, Hükümdar, çev. Kemal Atakay, Can Yayınları, İstanbul. Benedictus de Spinoza, Teolojik-Politik İnceleme, çev. Cemal Bâli Akal&Reyda Ergün, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara. Friedrich Nietzsche, Ahlakın Soykütüğü Üstüne, çev. Ahmet İnam, Say Yayınları, İstanbul. Hans Kelsen, Saf Hukuk Kuramı, çev. Ertuğrul Uzun, Nora Yayınevi, İstanbul. Hans Kelsen, Demokrasi. Doğası ve Değeri, çev. Yasin Uysal, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Total: | 2 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 24 | 24 |
Final Sınavı | 1 | 34 | 34 |
Toplam İş Yükü (saat): | 100 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 |
OC1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | |||||
OC2 | 3 | 1 | 3 | 3 | ||||||
OC3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | |||
OC4 | 3 | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 1 | 3 | |
OC5 |