Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Toplumsal Cinsiyet, Kültür ve Temsil | GEN 602 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Doktora |
Dersin Koordinatörü: | İrem İNCEOĞLU |
Dersin Amacı: | Öğrencilerden beklenen -Cinsiyetle ilgili kültür ve temsil kavramına yönelik analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirmek - Kültürel normlara cinsiyet perspektifine göre meydan okumak ve yapıbozumunu yapmak -Araştırmayla ilgili medyasına ve kültürel çalışmalarına toplumsal cinsiyet çalışmaları perspektifi edinir |
Dersin İçeriği: | Bu ders, temsil teorileri ekseninde toplumsal cinsiyetin kültürel metinler ve eserlerde nasıl temsil edildiğine dair güncel tartışmaları ve bakış açılarını içermektedir. Toplumsal cinsiyet ve temsil meselesini ele alırken kültürel yapılar içinde özellikle medyaya odaklanacak olan bu ders, medyada toplumsal cinsiyet temsillerine ve toplumsal cinsiyet kalıplarının medya aracılığıyla yeniden üretimini incelemeye yöneliktir. Toplumsal cinsiyetin (kadınlık ve erkekliğin) doğuştan gelen ve değişemez bir olgu değil sosyal bir yapılanma olduğu savından yola çıkılarak, ders içeriği aracılığıyla, çeşitli medya metinlerinin eleştirel bakış açısıyla incelenmesi ve sorunsallaştırılması hedeflenmektedir. Bunun yanı sıra medyanın hegemonik toplumsal cinsiyet söylemlerinin üretim-yaygınlaştırma-yeniden üretim süreçleri üzerindeki etkisi de incelemeye tabi tutulacaktır. Dersin okumaları çağdaş feminist medya ve kültür çalışmalarına ek olarak akademik feminizm literatüründen önemli metinleri de kapsamaktadır. Haftalık okumalar ve vaka çalışmalarına dayalı ders içi tartışmalar dersin işlenişinde önemli bir yer tuttuğundan öğrencilerin derse aktif katılımı zaruridir. Bu tartışmalara ek olarak katılımcıların düzenli olarak yorum yazıları, sözlü sunumları ve final olarak bir ödev yazmaları da ders değerlendirme kapsamındadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Seminer biçiminde tasarlanan derslerde öğrencilerin seçilmiş metinleri düzenli olarak okuması ve sınıf içi tartışmalara katılımı beklenmektedir. Dersler koordinatörün yürüttüğü 30-50 dakikalık tanıtım ve çerçeveleme ile başlar ve öğrencilerin aktif katıldığı 2-2,5 saatlik tartışmalarlar devam eder. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve ders içeriğinin tanıtımı | |
2 | Temsiliyetin tarihsel bağlamda ele alınması | |
3 | Feminist ve kuir aktivizmin temsiliyeti | |
4 | Cinsiyet, toplumsal cinsiyet ve cinselliğin yapılandırılması/yapı bozumu | |
5 | Dünya feminizmleri: post-kolonyalizmden kesişimsel feminizme | |
6 | Benlik sunumu/temsili: ırk ve etnisite | |
7 | Benlik sunumu/temsili: cinsellik ve cinsel kimlik | |
8 | Sanat ve kültürün cinselliği | |
9 | Medya(da/ve) toplumsal cinsiyet | |
10 | İktidar, bakış ve imajın cinselliği | |
11 | Sınırları aşmak: teknolojik bedenlerin tahayyülü | |
12 | Dijital kültür ve benlik inşaası | |
13 | Popüler kültür ve popüler feminizm | |
14 | Genel değerlendirme |
Okunacak materyal dönem başında öğrenciler ile paylaşılacaktır. Aşağıdaki liste sabit ve tamamlanmış bir liste değildir. Banet-Weiser, S. (2018). Empowered: Popular Feminism and Popular Misogyny. Durham: Duke University Press. Crenshaw, K. (2019). On Intersectionality: Essential Writings. New York: The New Press. Dobson, A. (2015) Postfeminist Digital Cultures: Femininity, Social Media, and Self-representation. Basingstoke: Palgrave Macmillan. hooks, b. (1996) Reel to Reel: Race, Sex, and Class at the Movies. New York: Routledge. Jones, A. (2010) The feminism and visual culture reader (2nd ed.) London: Routledge. Scott, J. W. “Gender: A Useful Category of Analysis.” in Gender and the Politics of History New York: Columbia University Press |
Dersin içeriğiyle uyumlu film, TV programı, blog ya da edebiyat örnekleri de dönem içinde önerilecektir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Ödev | 10 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 26 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 10 | 3 | 30 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 35.5 | 35.5 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187.5 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 |