DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Oyun Teorisi ve Uygulamaları IE 610 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Doktora
Dersin Koordinatörü: A. Çağrı Tolga
Dersin Amacı: Bu dersin amaçları:
1. Oyun teorisinde temel sonuçlarla ilgili aşinalık geliştirmek;
2. Oyun teorisinde kullanılan matematik araçları ile ilgili aşinalık geliştirmek;
3. Oyun teorisindeki sonuçların varsayımlarını ve kısıtlamalarını, tabi ki bunlardan doğan sorunların çözümünü açıklayabilir;
4. Oyun teorisinin uygulama konularını inceleyebilir;
5. Oyun teorisi içeren akademik makaleleri okuma becerisi geliştirir ve bu makalelerin teknik kısımlarını tartışabilir.
Dersin İçeriği: Bu derste oyun teorisi birbirine bağlı karar verme durumlarındaki stratejik davranış ve teşvik çalışmalarında kullanılır. Bu ders oyun teorisindeki temel teorik sonuçların ve ispatlarının daha iyi anlaşılmasını sağlar. Teori ve uygulamalara dengeli zaman ayrılacaktır. Ekonomik modeller, ihale teorisi v.b. uygulama konuları işlenecektir. Katılımcılar kendi ilgi alanlarında ör. iş, politika, ekonomi v.d. tabi ki oyun teorisi içeren konularda çalışmaya cesaretlendirilir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler aşağıdaki yetileri edinmiş olacaklardır: Oyun teorisinin temellerini tanımlayabilir;
  • 2- Nash dengesi ve karma stratejiler konularındaki problemleri çözebilir;
  • 3- Dinamik ve durağan oyunları ayırt edebilir;
  • 4- Tam bilgili ve noksan bilgili oyunları çözümleyebilir;
  • 5- Oyun teorisi temelinde farklı vakaları değerlendirebilir;
  • 6- Oyun teorisi içeren akademik makaleleri yorumlayabilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Sınıf içi ders


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Tanıtım, Neden Oyun Teorisi çalışılmalı?
Kısa tarih, Oyun teorisinin varsayımlar, Oyunları sınıflandırma
Ek okumalar
2 Tam Bilgili Durağan Oyunlar: Temel teorisi ve Nash Dengesi Bölüm 1
3 Tam Bilgili Durağan Oyunlar: Uygulamalar ve karma stratejileri Bölüm 1
4 Tam Bilgili Durağan Oyunlar: Karma stratejiler ve Nash dengesinin varlığı Bölüm 1
5 Tam Bilgili Dinamik Oyunlar: Tam ve kusursuz bilgi ve tam ve kusurlu bilgili iki-aşamalı oyunlar Bölüm 2
6 Tam Bilgili Dinamik Oyunlar: Tekrarlı oyunlar Bölüm 2
7 Kısıtlı zamanlı ya da sınıfta Ara Sınav
8 Tam Bilgili Dinamik Oyunlar: Tam fakat kusurlu bilgili dinamik oyunlar Bölüm 2
9 Noksan Bilgili Statik Oyunlar: Bayezyen oyunlar Bölüm 3
10 Noksan Bilgili Statik Oyunlar: Bayezyen Nash dengesi Bölüm 3
11 Noksan Bilgili Statik Oyunlar: Karma stratejiler ve bir ihale Bölüm 3
12 Noksan Bilgili Dinamik Oyunlar: Kusursuz Bayezyen denge ve sinyalli oyunlar Bölüm 4
13 Vaka Çalışması;-Finans, Muhasebe, İşlemler Yönetimi ve Bilişim Sistemleri Sunumlar
14 Vaka Çalışması: Franchise kararları, Kooperatif oyunlar ve iş stratejileri, pazarlığın pratiği Sunumlar


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Ders kitabı:
Gibbons, Robert, “Game Theory for Applied Economists”, Princeton University Press, 1992.

Osborne, Martin J., and Rubinstein, Ariel, “A Course in Game Theory”, MIT Press, 1994.

Chatterjee, K., Samuelson, W. F., “Game Theory and Business Applications”, Kluwer Academic Publishers, 2002.

Geçkil, Ilhan Kubilay, and Anderson, Patrick L., “Applied Game Theory and Strategic Behavior”, CRC Press, 2010.

Fudenberg, Drew, and Tirole, Jean, “Game Theory”, 5th Edition, MIT Press, 1996.


DİĞER KAYNAKLAR

Öğretim üyesi tarafından sağlanan ders notları ile Oyun teorisi ve mühendislik üzerine olan dergilerdeki makalelerle sınıf içi ders sunumları ve son yayınlar


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ödev 4 20
Sunum/Jüri 1 15
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 25
Final Sınavı 1 40
Total: 8 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje13030
Ödev41040
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13339
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar25.511
Final Sınavı125.525.5
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1   2         2    
OC2             2    
OC3             2    
OC4             2    
OC5 2 2 2            
OC6   2   2   3     2