DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Matematiksel Düşünmek KHAS 112 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 6
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: CEREN GÜRKAN
Dersin Amacı: Dersin amacı temel matematiksel konseptleri farklı altyapıya sahip öğrencilere belletmek, bu konseptlerin günlük hayattaki gerekliliğini kavratmaktır. Öğrenciler günlük problemlere matematiksel çözüm stratejileri geliştirebilecek ve bu bağlamda gerekli matematiksel kavramları tespit edebileceklerdir. Temel matematiksel konseptler deney yoluyla keşfedilip/öğretilecek bu sayede öğrenci matematiğe olan gereksinimi birinci elden gözlemleyebilecektir.
Dersin İçeriği: -Sayılarla Eğlence (Giriş Modülü)

-Hayatın belirsizliği (1. Modül)

-Günlük hayattaki trendleri keşfetme (2. Modül)

-Değişimin hızı (3. Modül)

-Alanlar ve hacimler (4. Modül)

-Soyut Düşünmek (5. Modül)
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Gercek hayatta karşılaşılan problemlere karşı farkındalık geliştirme, uygun matematik modeller tasarlayabilme ve çözüm stratejilerini anlayabilme yetisi geliştirebilme. Gercek hayat problemlerinin dilini anlama ve bunu matematiksel dile tercüme edebilme becerisi kazanma.
  • 2- Matematiğin günlük problemlere çözüm üretmedeki gerekliliğini kavrama yetisi geliştirebilme.
  • 3- Deney ve gözlem yapabilme ve bu gözlemleri yazılı ve sözlü rapor edebilme becerisi kazanma.
  • 4- Kendine en uygun çalışma ve öğrenme yöntemlerini tespit edebilme becerisi kazanma. Kişisel ve grup içinde sorumluluk alabilme becerisi kazanma. Çok disiplinli gruplarda işbirliği yapabilme becerisi kazanma.
  • 5- Eşit ve demokratik grup dinamiklerini sağlayarak, grup projeleri geliştirebilme.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders 6 modul uzerinden verilecektir. Haftalik 3 saattir. Her modul konseptin kisaca anlatildigi bir oturumla baslayacak, sonrasinda deneyler ve modül içi aktivitelerle konsept anlaşilirligi derinlestirilecektir. Modül içi aktiviteler ve modüle katılım her modülde ağırlığında olacak şekilde toplam ders notunun `ını oluşturacaktır. Bunun dışında öğrencilere 7. Haftada bir mini proje ödevi verilecektir ve ağırlığında değerlendirilecektir (rapor seklinde). 15. Haftada derse katılan tüm öğrenciler gruplara ayrılıp, duyurusu ve detayları dönem başında belirlenmiş dönem projesi çalışmalarını jüri önünde, KHAS 112 Olimpiyatları adı altında, bir yarışma formatında sergileyeceklerdir. Dönem projesi % ağırlığında değerlendirilecektir (%7 raporlama, sunum, %3 akran degerlendirmesi seklinde).


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş Modülü: Sayılarla Eğlence Özel sayılar (zero, pi, e, i). Özel sayılar neden ve nasıl keşfedildi? <br<https://www.youtube.com/watch?v=m2MIpDrF7Es (e sayısı nedir?)
2 Giriş Modülü: Sayılarla Eğlence
https://www.youtube.com/watch?v=1-JAx3nUwms (pi sayısını kısa tarihi)
https://www.youtube.com/watch?v=lOIP_Z_-0Hs (Fibonacci serisinin doğada yansıması)
3 Modül 1: Hayatın Belirsizliği Neden istatistiğe ihtiyaç duyarız.
Sınıf içi tartışmalar.
Korelasyon
4 Modül 1: Hayatın Belirsizliği Bilişsel eğilim ve bundan kaçınma.
5 Modül 2: Günlük Hayattaki Trendleri Keşfetme Aşağıda sıralı konular üzerinde sınıf içi tartışmalar:
Bağımlı/bağımsız değişkenler
Çok değişkenli fonksiyonlar
Exponential/linear büyüme
6 Modül 2: Günlük Hayattaki Trendleri Keşfetme Sınıfta bir gizli “fonksiyon makinesi” tasarlama.
https://www.educationworld.com/a_curr/mathchat/mathchat010.shtml
Sınıf içi demonstrasyonlar.
Fonksiyonların yalnızca değişkenler arasındaki bağlantıların matematiksel tasviri olduğunun içselleştirilmesi.
7 PROJE HAFTASI
8 ARA TATİL
9 Modül 3: Değişim Hızı Su tankını kontrollü boşaltma deneyi. Türev kavramına giriş.
10 Modül 3: Değişim Hızı Filtre kahve deneyi. Kayan merdiven deneyi.
x^2 nin türevinin 2x olduğunun geometrik kanıtı.
https://www.youtube.com/watch?v=S0_qX4VJhMQ&t=501s (4. Dakikadan başlayarak)
11 Modül 4: Alanlar ve Hacimler Dairenin alanının üçgenler yardımıyla hesaplanması deneyi. Python kullanarak nümerik integrasyon.
12 Modül 4: Alanlar ve Hacimler Ödev olarak (aşağıdaki ödev hazuvundan uygun olanlar gruplara mentör tarafından verilir) Bir otobüs gezisinde marjinal gelir, endüstriyel üretim, gondola tasarımı, yay problemleri, wok tavası tasarımı, ekmek kesme problemi, bakteri artışı, nüfus artışı, gaz tüketimi, uçak kanadı tasarımı.
13 Modül 5: Soyut Düşünmek Formların matematiksel tanımlaması. Desenler, parametrik düşünmek.
https://imaginary.org/program/surfer
14 Modül 5: Soyut Düşünmek Matematiğin müziksel tanımı. Beat Box yapmak.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR



DİĞER KAYNAKLAR

1. Thomas` calculus 12th edition.
2. Teaching Statistics and Research Methods:
A Collection of Hands-on Activities and Demonstrations
Karen Y. Holmes and Antonio Jemes Norfolk State University
Renita Stukes Hampton University
3. Blitzer Thinking Mathematically 7th Edition/Pearson


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Sınıf İçi Uygulama Raporları 6 60
Proje Raporları 2 22
Proje Sunumları (Öğretim Elemanı tarafından değerlendirilme) 1 15
Proje Sunumları (Akranlar tarafından değerlendirilme) 1 3
Total: 10 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar12112
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar12224
Öğrencilerin Etkin olduğu Sınıf Dışı Çalışmalar129.5114
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1 1 1                  
OC2   1                  
OC3     1       1        
OC4       3              
OC5       2           1