DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Bilim ve Din KHAS 122 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Terence Joseph Holden
Dersin Amacı: Bilimsel ve dinsel dünya görüşleri arasındaki ilişki sık sık gerilim olmuştur, ancak ikisi arasındaki muhalefet kaçınılmaz mıdır? Bilim ve din arasındaki ilişkiyi çevreleyen pek çok tartışma, bilim tarihi ve felsefesi ve bunun din ile ilişkisi hakkında yeterince bilgilendirilmemiş bir bakış açısı içinde gerçekleşmiştir. Bu nedenle bu dersin amacı, disiplinler arası bir yaklaşımla, bilimsel, felsefi ve tarihsel perspektifleri kucaklayarak bu ilişkinin daha incelikli bir anlayışına ulaşmak olacaktır. Din ve bilim arasındaki ilişkinin felsefi olarak nasıl kavramsallaştırıldığını ele alırken, aynı zamanda felsefenin dışından gelen katkıları bütünleştirerek ve dini ve bilimsel düşünce arasındaki değişen ilişkinin tarihini takip ederek tartışmayı genişleteceğiz. Bu ilişkinin çatışma, ölçülemezlik veya ortak yaşam açısından anlaşılıp anlaşılmayacağı sorusunu ele alırken, bilimsel keşiflerin dini doktrinler üzerindeki etkisi ve din ve bilimin kullandığı farklı gerekçelendirme ve doğrulama yöntemleri gibi konuları inceleyeceğiz.
Dersin İçeriği: Kurs, bilim ve din arasındaki diyaloğundan oluşan bazı önemli tarihsel ve çağdaş tartışmalar hakkında öğrencilerin farkındalığını artırmak için tasarlanmış modüllerden oluşur. Ayrıca, öğrencileri bu diyaloğun karmaşıklıklarını anlamak ve ona kendi katkılarını yapmak için gerekli kavramsal araç ve becerilerle donatmak için tasarlanmıştır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Bilim ve din arasındaki diyaloğun tarihine ilişkin farkındalıklarının arttığını gösterecekler.
  • 2- Bilim ve din arasındaki çağdaş diyaloğun içerdiği karmaşıklıklarına karşın derinlemesine bir anlayış geliştirebilecekler.
  • 3- Bilim ve din tarafından kullanılan farklı akıl yürütme tarzlarının anladıklarını gösterebilecekler.
  • 4- Derste kapsanan konularla ilgili soru geliştirebilecek, araştırma yapabilecek, farklı bakış açılarını dengeleyip argümanlar geliştirebilecekler.
  • 5- Çalışma alışkanlıklarını, düşünme becerilerini ve öğrenme süreçlerini düzenleyebilecek ve bilgiyi başkalarıyla paylaşma ve gruplar halinde çalışma becerilerini geliştirebileceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Okumalar ve podcast'ler ile desteklenen kısa dersler ve sunumlar; araştırma alıştırmaları, yazma alıştırmaları ve sınıf içi tartışma forumları.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Bilim ve Dinde Akıl Yürütme Biçimleri Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
2 Tarihsel Tartışmalar: Kopernik, Galileo ve Newton Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
3 Tarihsel Tartışmalar: Kopernik, Galileo ve Newton Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
4 Geçmişten Günümüze: Darwin ve Evrimsel Biyoloji Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
5 Geçmişten Günümüze: Darwin ve Evrimsel Biyoloji Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
6 Çağdaş Bilimsel Dünya Görüşü (Kuantum Teorisi vb.) Ve Din Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
7 Çağdaş Bilimsel Dünya Görüşü (Kuantum Teorisi vb.) Ve Din Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
8 Bilim ve Din Arasındaki Diyalogda Çağdaş Sesler Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
9 Bilim ve Din Arasındaki Diyalogda Çağdaş Sesler Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
10 Evrimsel Psikoloji ve Bilişsel Din Bilimi Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
11 Evrimsel Psikoloji ve Bilişsel Din Bilimi Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
12 Karşılaştırmalı Din ve Bilimsel Dünya Görüşü Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
13 Karşılaştırmalı Din ve Bilimsel Dünya Görüşü Seçilmiş Okumalar ve Podcast'ler
14 Sınav Haftası


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Meister, Chad (ed). 2008. Philosophy of Religion Reader. London: Routledge (pp 397-439)

Behe, Michael J. 1996. Darwin’s Black Box. New York: Free Press.

Dawkins, Richard. 1988. The Blind Watchmaker. London: Penguin Books.

Drees, Willem B. 1996. Religion, Science and Naturalism. Cambridge, England: Cambridge University Press.

Hedley Brooke, John. 2014. Science and Religion: Some Historical Perspectives. Cambridge: Cambridge University Press.

Gould, Stephen Jay. 2001. “Two Separate Domains.” In Philosophy of Religion: Selected Readings, 2nd edition, ed. Michael Peterson, William Hasker, Bruce Reichenbach, and David Basinger, 499–509. New York: Oxford University Press.

McGrath, Alister. 2010. Science and Religion: A New Introduction. Sussex: Wiley Blackwell.

Murphy, Nancey. 1990. Theology in the Age of Scientific Reasoning. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press.

Ruse, Michael. 2003. Darwin and Design: Does Evolution have a Purpose? Cambridge: Harvard University Press.


DİĞER KAYNAKLAR

Kısa filmler, gazete makaleleri, podcast'ler.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 13 10
Ödev 2 70
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 1 20
Total: 16 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev23366
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler11717
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4                      
OC5