DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sanat ve Felsefe KHAS 128 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Joseph Robert Graham
Dersin Amacı: Seçmeli bir ders olan Sanat Hakkında Fikirler dersinin amacı, sanat ve felsefe arasındaki bağlantıya ışık tutarak, alanlar arasındaki ilişkilendirme yöntemini öğretmektir. Sanatla ilgili bir dizi felsefi konular tartışılarak, eleştirel bir çalışma alanı olan sanat genel hatlarıyla ifade edilecektir. Temel amaç, sanata dair sadece sergilemeye yönelik nesneler üretmek yerine, öğrencilerin çağdaş dünya algısını etkileyebilecek konular hakkında eleştirel düşünmeyi öğrenme fikrini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği: Ders yapı itibariyle her biri sanatla ilgili felsefi temalı bir konuyu kapsayacak şekilde toplamda altı üniteye ayrılmaktadır. Her bir konu, ilgili düşünürlerin fikirleri ele alınarak incelenecektir. İlk ünite, Immanuel Kant ve William Pietz'ın eserlerini ele alarak estetik ve sanata odaklanacaktır. İkinci ünite, Martin Heidegger ve Maurice Merleau-Ponty'nin incelemesiyle Fenomenoloji ve Sanat üzerine odaklanacaktır. Üçüncü birim, Mieke Bal ve Roland Barthes'ın çalışmaları aracılığıyla Yazarlık ve Sanatı ele alacaktır. Dördüncü ünite, Michel Foucault ve Rosalind Krauss aracılığıyla Anlam ve Sanat üzerine olacaktır. Beşinci ünite, Hito Steyerl ve Marcus Steinweg'in çalışmaları aracılığıyla Çağdaş Sanat ve Felsefeyi konu alacaktır. Son ünite ise Graham Harman'ın çalışması aracılığıyla, Nesne Yönelimli Ontoloji ve Sanatın son fenomenine odaklanacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sanat ve felsefe arasında köprü kuran temel fikirlere ilişkin kapsamlı bir anlayışın geliştirilebilmesi.
  • 2- Metin tartışmalarına bir dizi eleştirel düşünme becerisinin nasıl uygulanacağı öğreniminin kazanılması.
  • 3- Açık düz yazıdaki fikirlerin tartışabilme, geliştirebilme ve anlayabilme yeteneğinin oluşması.
  • 4- Arttırılmış bir yaratıcı düşünme ve bilinçli sorular sorma becerisinin kazanılması.
  • 5- Açık ve tutarlı bir şekilde belirli konularda bir mantık yürütme becerisinin kazanılması.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri -Dersler ve Tartışmalar: Haftalık bir saatlik dersler ve ardından birer saatlik seminer/ tartışma şeklinde ilerleyecektir. Ayrıca tamamlayıcı kısa okumalar ve özet açıklamalar da içerecektir.
-Okuma: Her ders öncesi belirlenen haftalık okumalar.
-Yazma: Ders için bir inceleme/araştırma yazısı gönderimi.
-Sunum: Haftalık kısa sunumlar/tartışmalar ve inceleme/araştırma fikirleri üzerine bir final sunumu.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş -
2 Estetik ve Sanat Tavsiye edilen okumalar
3 Estetik ve Sanat Tavsiye edilen okumalar
4 Fenomenoloji ve Sanat Tavsiye edilen okumalar
5 Fenomenoloji ve Sanat Tavsiye edilen okumalar
6 Yazarlık ve Sanat Tavsiye edilen okumalar
7 Yazarlık ve Sanat Tavsiye edilen okumalar
8 Anlam ve Sanat Tavsiye edilen okumalar
9 Anlam ve Sanat Tavsiye edilen okumalar
10 Çağdaş Sanat ve Felsefe Tavsiye edilen okumalar
11 Çağdaş Sanat ve Felsefe Tavsiye edilen okumalar
12 Nesne Tabanlı Ontoloji ve Sanat Tavsiye edilen okumalar
13 Nesne Tabanlı Ontoloji ve Sanat Tavsiye edilen okumalar
14 Açık Oturum Deneme konusu fikirlerinin hazırlanması


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Bal, Mieke. 'Dispersing the Gaze: Focalization'. In Looking In: The Art of Viewing, pp. 41-63. London: Routledge, 2001.
Barthes, Roland. 'Death of the Author'. In Image Music Text, pp. 142-148. New York: Hill and Wang, 1978
Foucault, Michel. This Is Not A Pipe. Berkeley: University of California Press, 1983, pp. 15-31.
Preziosi, Donald. ed. Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford: OUP, 2009. (multiple texts specified in weekly schedule)
Harman, Graham. Art and Objects. Cambridge and Malden: Polity, 2019, pp. 12-31, 166-179.
Krauss, Rosalind. ‘Grids’, October 9, (Summer 1979): 50-64.
Merleau Ponty, Maurice. ‘Cézanne’s Doubt’. In The Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting, edited by Galen A Johnson, pp. 59-75. Evanston: Northwestern University Press, 1993.
Raymond, Yasmil. ‘Marcus Steinweg’. Bomb, no. 141 (Fall 2017): 89–96. https://bombmagazine.org/articles/marcus-steinweg.
Steyerl, Hito. ‘In Defense of The Poor Image’. e-flux, November 2009. https://www.e-flux.com/journal/10/61362/in-defense-of-the-poor-image.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Sunum/Jüri 1 30
Final Sınavı 1 55
Total: 16 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Sunum/Jüriye Hazırlık11919
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12224
Final Sınavı14040
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4                          
OC5