DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İstanbul’u Müzik, Film ve Edebiyatla Keşfetmek KHAS 136 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Başak Deniz Özdoğan
Dersin Amacı: Bu ders, İstanbul’un sosyal, siyasi ve kültürel atlasını ve tarihini şehrin müzik, edebiyat ve sinema eserlerindeki imgesi üzeirnden incelemeyi amaçlamaktadır. Her ders haftası, şehrin ana semtlerinden ve bölgelerinden birine (Üsküdar, Beyoğlu, Haliç, Sultanahmet, Boğaz, Adalar, Kadıköy ve Kuzey Ormanları) müzikal, görsel ve edebi bir yolculuk olarak tasarlanmıştır. Her hafta, kısa tarihsel bir girişi o haftanın konusu ya da sorunsalı ile ilişkilendirilecek müzik parçası, film ya da okuma metninin tartışması ya da forumu takip edecek. Şiir, roman, kısa öykü, klasik Osmanlı müziği, popular şarkılar, Yeşilçam filmleri, çeşitli ses kayıtları, sözler, müzik ve görüntüler şehrin sonsuz mekansal varlıklarını oluşturur. Nihayetinde, dersin sonunda öğrencilerden edebi ya da görsel bir haritalandırma, işaretleme ya da belli bir semt ya da mahalle hakkında tematik bir şehir atlası hazırlamaları istenecek.
Dersin İçeriği: Bu ders, İstanbul’u günlük yaşamını ve tarihini şehrin müzikal, görsel ve edebi imgelerine odaklanarak keşfetmeyi amaçlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Şehrin farklı semtlerinin tarihlerini kısaca anlatabilirler.
  • 2- Modern Türkiye’nin sosyo-kültürel dönüşümünü İstanbul’un çok sesli gündelik yaşamından ve tarihiyle ilişkilendirebilir ve buradan yola çıkarak tanımlayabilirler.
  • 3- İstanbul hakkındaki edebiyat, müzik ve sinema eserlerinin şehrin hafızası ve yaşayan tarihiyle bağlantısını kurabilirler.
  • 4- İstanbul’u yalnızca şehir hayatıyla değil vahşi yaşamıyla da tanımlayabilir ve belli başlı endemik türleri sayabilirler.
  • 5- İstanbul’un tematik haritalandırmasını yapabilirler.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Anlatma, sunuş, buluş, araştırma, tartışma, soru-cevap, proje


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Şehri şiirle karşılayış (Giriş ve şiir okuma)
2 “Istanbul was Constantinople”) “Üsküdar’a Giderken” (Bizans İstanbul’unun peşinde, şehrin fetihrn sonra dönüşümü ve Üsküdar) Şehrin katmanları, palimpsest, haritalara teorik bir giriş. Verilen metinleri okumak
3 “Beyoğlu’nda Gezersin” (Pera, Tepebaşı ve Galata’nın dönüşümü; modern Türkiye’nin oluşumunda Beyoğlu’nun sosyal, kültürel ve ekonomik önemi) Verilen metinleri okumak
4 “Bu meydan kanlı meydan” (Taksim Meydanı: kısa bir tarih, kamusal alan ve meydanın toplumsal hareketler için önemi) Verilen metinleri okumak
5 “Yeşilçam Dedikleri Türkiye” (Kırsal göç ve şehrin dönüşümü) Verilen metinleri okumak
6 “Tophane Rıhtımında Yaparlar Gemi” Rıhtımlar, deniz kültürü ve yeraltı kültürü Verilen metinleri okumak
7 Fatih ve Eminönü “Fabrikada tütün sarar/ Sanki kendi içer gibi” (Cibali, Balat, Fener, Ayvansaray, Haliç, ve Kadir Has Universitesi Cibali Yerleşkesi binalarının tarihi) “Ben bir ceviz ağacıyım Gülhane parkında” (Sultanahmet Meydanı, Hippodrome ve Beyazıt Meydanı) Verilen metinleri okumak
8 Bahar Tatili
9 “Boğaz’ın suları çekildiği zaman” Verilen metinleri okumak
10 İstanbul ve deniz “Ada Sahillerinde Bekliyorum” Verilen metinleri okumak
11 “Bir tatlı huzur almaya geldik Kalamış’tan” (Sahiller, mesire yerleri, korular) Verilen metinleri okumak
12 İstanbul’un Öteki Sakinleri /Other Inhabitants of Istanbul) (Sokak kedileir ve köpekleri, kuş gözlemi, yaban hayatı, Belgrad Ormanı, ağaçlar, bitkiler ve çiçekler) Verilen metinleri okumak
13 Final Projesi Sunumları Final Projesi Sunumları
14 Final Projesi Sunumları Final Projesi Sunumları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Ders Sunumu, seçme müzik parçaları, ses parçaları, haritalar, romanlar, filmler, kısa klipler ve çeşitli bilimsel makaleler
Aşağıdaki kitaplardan seçme bölümler okunacak:
o Alex G. Papadopoulos and Aslı Duru (eds). Landscapes of Music in Istanbul. A Cultural Politics of Place and Exclusion. Bielefeld, Germany: Transcript-Verlag, 2017
o Ara Güler and Orhan Pamuk, Ara Güler’s Istanbul (Thames and Hudson Publishing)
o Cem Behar, A Neighborhood in Ottoman Istanbul: Fruit Vendors and Civil Servants in the Kasap Ilyas Mahalle (State University of New York Press)
o Hillary Sumner-Boyd and John Freely, Strolling Through Istanbul: A Guide to the City (Tauris Parke Publishing)
o Italo Calvino, Invisible Cities (translated by William Weaver, Harcourt Brace Jovanovich
o John Berger, “On Bosphorus” http://pastandfuturepresents.blogspot.com/2015/12/on-bosphorus-john-berger-1979.html
o John Freely, Galata: A Guide to Istanbul's Old Genoese Quarter (Archaeology & Art Publications)
o Jörg Fauser, Raw Material (translated by Jamie Bulloch, Serpent’s Tail Publishing) Chapter 1, 2, 3, 4, and 5)
o Orhan Pamuk, Istanbul: Memories and the City (translated by Maureen Freely, Vintage Books)
o Orhan Pamuk, The Black Book (translated by Maureen Freely, Vintage Books)
o Rebeca Solnit, Infinite City: A San Francisco Atlas (University of California Press)
o Sait Faik, A Useless Man: Selected Stories (translated by Maureen Freely and Alexandre Dawe, Archipelago Publishing


DİĞER KAYNAKLAR

• PPT sunumları
• Ses kayıtları
• Şarkılar
• Mobil uygulama: https://hrantdink.org/en/bolis/activities/projects/cultural-heritage/2177-discover-istanbul-with-kardes-mobile-application
• Filmler:
o Ah Gözel İstanbul [Invisible to the Eye](Dir: Zeynep Dadak, 2020)
o Ah Güzel İstanbul [O Beautiful Istanbul] (Dir: Atıf Yılmaz, 1966)
o Barking Island (Dir: Serge Avedikian, 2010)
o Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul (Dir: Fatih Akın, 2005)
o Gece, Melek ve Bizim Çocuklar [The Night, Angel and Our Gang] (Dir: Atıf Yılmaz, 1994)
o L'immortelle (Dir:Alain Robbe Grillet, 1963)
o Muhsin Bey [Mr. Muhsin](Dir: Yavuz Turgul, 1987)
o Tabutta Rövaşata [Somersault in a Coffin] (Dir: Derviş Zaim, 1996)
o Whose is this song? (Dir: Adela Peeva, 2003)


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 1 20
Ödev 1 10
Sunum/Jüri 1 10
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 10 50
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 10
Total: 14 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati12336
Proje11515
Ödev155
Sunum/Jüriye Hazırlık144
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler105.555
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11010
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4                          
OC5