Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Toplumsal Cinsiyet ve Tarih | KHAS 144 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | ZEYNEP KUTLUATA |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilerle feminist tarihyazımının temel konularını ve sorularını giriş düzeyinde tanıştırmayı amaçlamaktadır. Farklı alanlardan kaynaklara (arşiv, görsel ve kurgusal kaynaklar) ve çalışmalara odaklanılarak öğrencilerin toplumsal cinsiyet tarihi alanındaki temel konular ve sorulara dair kavrayış geliştirmeleri hedeflenmektedir. Öğrenciler ayrıca genel anlamda tarihsel perspektif ve eleştirel düşünme becerileri geliştirebilmek için gerekli enetelektüel araçlar edineceklerdir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders toplumsal cinsiyet tarihi ve feminist tarihyazımının temel konularını ele almakta ve buradan yola çıkarak genel olara tarihyazımı sürecindeki eşitsizliklere ve iktidar ilişkilerine odaklanmaktadır. Bu derste şu sorular yanıtlanmaya çalışılacaktır: Toplumsal cinsiyet neden tarihyazımı için faydalı bir analitik kategoridir? “Tarih” yazımı sürecinin cinsiyetlendirilmiş bir süreç olması ne anlama gelir? Feminist tarihyazımının teorik ve metodolojik yaklaşımları nelerdir? Derste bu sorulara odaklanarak toplumsal cinsiyet, etnisite, sınıf ve cinsellik teorileri ve tarihleri arasındaki ilişki vurgulanacaktır. Ders boyunca toplumsal cinsiyetin tarihsel bir kategori olarak işlevlenmesinin ne tür meydan okumalara kapı araladığı ele alınacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Dersler: -Bir saatlik ders / Haftalık -Bir saatlik tartışma oturumu/ Haftalık Yazım ödevi -İki kısa yazım ödevi -Final projesi Sunum -Sınıf içi sunumlar |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş / Genel yaklaşım | |
2 | Tarihyazımı | Modern tarihyazımının ortaya çıkışı (belirlenen okuma metinleri) Aşağıdan tarih (belirlenen okuma metinleri) |
3 | Tarihyazımı | Modern tarihyazımının ortaya çıkışı (belirlenen okuma metinleri) Aşağıdan tarih (belirlenen okuma metinleri) |
4 | Feminist Tarihyazımı I | Feminist hareket ve akademi (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler) Analitik bir araç olarak toplumsal cinsiyet (belirlenen okumalar) |
5 | Feminist Tarihyazımı I | Feminist hareket ve akademi (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler) Analitik bir araç olarak toplumsal cinsiyet (belirlenen okumalar) |
6 | Feminist tarihyazımı II | Irk, sınıf ve etnisite (belirlenen okumalar) Sözlü Tarih (belirlenen okumalar) |
7 | Feminist tarihyazımı II | Irk, sınıf ve etnisite (belirlenen okumalar) Sözlü Tarih (belirlenen okumalar) |
8 | Queer Teori ve Tarihyazımı | Kuir teori ve tarihyazımı (belirlenen okumalar) Erkeklik çalışmaları (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler) |
9 | Queer Teori ve Tarihyazımı | Kuir teori ve tarihyazımı (belirlenen okumalar) Erkeklik çalışmaları (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler) |
10 | Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet | Osmanlı kadın hareketleri (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller) Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller) |
11 | Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet | Osmanlı kadın hareketleri (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller) Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller) |
12 | Modern Türkiye tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet | Türkiye’de kadın haklarını merkeze alan tarihyazımı (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller, filmler) Feminist tarihyazımında güncel konular (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler) |
13 | Modern Türkiye tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet | Türkiye’de kadın haklarını merkeze alan tarihyazımı (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller, filmler) Feminist tarihyazımında güncel konular (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler) |
14 | Genel değerlendirme |
Her hafta için belirlenmiş okumalar bulunuyor. Belirli haftalarda birincil kaynaklar, belgeseller, filmler de kaynak olarak kullanılacak. |
Akademik makaleler, kitap bölümleri, belgeseller, filmler ve podcast programları içeren tavsiye kaynaklar listesi bulunmaktadır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Proje | 1 | 35 |
Ödev | 2 | 40 |
Sunum/Jüri | 1 | 15 |
Total: | 18 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Proje | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 2 | 9 | 18 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 |
OC1 | |||||||||||
OC2 | |||||||||||
OC3 | |||||||||||
OC4 | |||||||||||
OC5 | |||||||||||
OC6 |