DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Toplumsal Cinsiyet ve Tarih KHAS 144 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: ZEYNEP KUTLUATA
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerle feminist tarihyazımının temel konularını ve sorularını giriş düzeyinde tanıştırmayı amaçlamaktadır. Farklı alanlardan kaynaklara (arşiv, görsel ve kurgusal kaynaklar) ve çalışmalara odaklanılarak öğrencilerin toplumsal cinsiyet tarihi alanındaki temel konular ve sorulara dair kavrayış geliştirmeleri hedeflenmektedir. Öğrenciler ayrıca genel anlamda tarihsel perspektif ve eleştirel düşünme becerileri geliştirebilmek için gerekli enetelektüel araçlar edineceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders toplumsal cinsiyet tarihi ve feminist tarihyazımının temel konularını ele almakta ve buradan yola çıkarak genel olara tarihyazımı sürecindeki eşitsizliklere ve iktidar ilişkilerine odaklanmaktadır. Bu derste şu sorular yanıtlanmaya çalışılacaktır: Toplumsal cinsiyet neden tarihyazımı için faydalı bir analitik kategoridir? “Tarih” yazımı sürecinin cinsiyetlendirilmiş bir süreç olması ne anlama gelir? Feminist tarihyazımının teorik ve metodolojik yaklaşımları nelerdir? Derste bu sorulara odaklanarak toplumsal cinsiyet, etnisite, sınıf ve cinsellik teorileri ve tarihleri arasındaki ilişki vurgulanacaktır. Ders boyunca toplumsal cinsiyetin tarihsel bir kategori olarak işlevlenmesinin ne tür meydan okumalara kapı araladığı ele alınacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Feminist tarihyazımındaki temel konuları ve soruları öğrenmek.
  • 2- Sosyal bilimlerde analitik bir araç olarak “toplumsal cinsiyet” kavramı ile tanışmak.
  • 3- Tarihyazımındaki farklı perspektifleri değerlendirmek.
  • 4- Feminist tarihyazımının genel anlamda tarihyazımına katkılarını eleştirel bir şekilde değerlendirmek.
  • 5- Tarihyazımının iktidar ve güç ilişkileriyle bağını eleştirel bir şekilde değerlendirebilecek beceriler edinmek.
  • 6- Tarihsel perspektif edinmek ve eleştirel düşünme becerileri geliştirmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dersler:
-Bir saatlik ders / Haftalık
Tartışma
-Bir saatlik tartışma oturumu/ Haftalık
Yazım ödevi
-İki kısa yazım ödevi
-Final projesi
Sunum
-Sınıf içi sunumlar


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş / Genel yaklaşım
2 Tarihyazımı Modern tarihyazımının ortaya çıkışı (belirlenen okuma metinleri)
Aşağıdan tarih (belirlenen okuma metinleri)
3 Tarihyazımı Modern tarihyazımının ortaya çıkışı (belirlenen okuma metinleri)
Aşağıdan tarih (belirlenen okuma metinleri)
4 Feminist Tarihyazımı I Feminist hareket ve akademi (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler)
Analitik bir araç olarak toplumsal cinsiyet (belirlenen okumalar)
5 Feminist Tarihyazımı I Feminist hareket ve akademi (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler)
Analitik bir araç olarak toplumsal cinsiyet (belirlenen okumalar)
6 Feminist tarihyazımı II Irk, sınıf ve etnisite (belirlenen okumalar)
Sözlü Tarih (belirlenen okumalar)
7 Feminist tarihyazımı II Irk, sınıf ve etnisite (belirlenen okumalar)
Sözlü Tarih (belirlenen okumalar)
8 Queer Teori ve Tarihyazımı Kuir teori ve tarihyazımı (belirlenen okumalar)
Erkeklik çalışmaları (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler)
9 Queer Teori ve Tarihyazımı Kuir teori ve tarihyazımı (belirlenen okumalar)
Erkeklik çalışmaları (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler)
10 Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet Osmanlı kadın hareketleri (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller)
Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller)
11 Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet Osmanlı kadın hareketleri (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller)
Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller)
12 Modern Türkiye tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet Türkiye’de kadın haklarını merkeze alan tarihyazımı (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller, filmler)
Feminist tarihyazımında güncel konular (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler)
13 Modern Türkiye tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet Türkiye’de kadın haklarını merkeze alan tarihyazımı (belirlenen okumalar, birincil kaynaklar, belgeseller, filmler)
Feminist tarihyazımında güncel konular (belirlenen okumalar, belgeseller, filmler)
14 Genel değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Her hafta için belirlenmiş okumalar bulunuyor. Belirli haftalarda birincil kaynaklar, belgeseller, filmler de kaynak olarak kullanılacak.


DİĞER KAYNAKLAR

Akademik makaleler, kitap bölümleri, belgeseller, filmler ve podcast programları içeren tavsiye kaynaklar listesi bulunmaktadır.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 1 35
Ödev 2 40
Sunum/Jüri 1 15
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati15345
Proje11515
Ödev2918
Sunum/Jüriye Hazırlık155
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14342
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4                      
OC5                      
OC6