DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sinema Perspektifinden Türkiye’de Tarih, Politika ve Kültür KHAS 150 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: GÜLDENİZ KIBRIS
Dersin Amacı: Bu ders Türkiye siyaseti, tarihi ve kültürünü sinema perspektifinden tartışır. Amaç, öğrencileri görsel popüler kültür materyalleri aracılığıyla modernleşme, laiklik, batılılaşma ve göç gibi çeşitli ana temalarla tanıştırmaktır. Bu sayede öğrenciler sadece Türk siyasi kültürünün belli başlı kodlarını öğrenmeyecek, aynı zamanda farkı yönetmen ve senaristlerin bu kodları hem sanat hem de ticari filmlerde nasıl kullandıklarını da göreceklerdir. Esasen bu filmler arasında üslup ve prodüksiyon açısında pek çok farklılık olsa da ev ve aidiyet konularına değinmeleri açısından eleştirel bir tematik bağ bulanmaktadır. (Suner 2004: 307). Bu nokta, derste incelenecek filmlerde görüleceği gibi, Türkiye modernleşmesinin etnik, ulusal, sınıf ve toplumsal cinsiyet temelli çok seslilikle başa çıkma biçimine bir yanıt olarak ortaya çıkmış olabilir.
Dersin İçeriği: Ders milliyetçilik, iç ve dış güç, sosyal sınıfların oluşumu, cinsiyet, siyasal İslam ve küreselleşme gibi belli temalara dayanarak Türkiye siyaseti, tarihini ve kültürünü anlamayı amaçlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Günümüz Türkiye’sindeki kritik siyasi ve tarihi dinamikleri ve onların küresel boyutlarını anlama;
  • 2- Cinsiyet, etnisite ve sınıf temelli hiyerarşilerin gündelik hayatta nasıl sorunsalaştırılabileceğini öğrenme;
  • 3- Farklı dönemler boyunca Türkiye’deki kültürel ürünler ve siyaset arasındaki ilişkiye dair eleştirel bir anlayış geliştirmek;
  • 4- Sınıf içi sunumlar ve kompozisyon sınavları yardımıyla eleştirel düşünme tartışma, yazma ve sunum becerilerini geliştirmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Konu Anlatımları
Grup Sunumları
Tartışma
Dönem Projesi
Final Yazma Ödevi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Genel çerçeve ve genel kurallar
Teorik araçlar: Sinemada siyasetin, tarihin ve kültürün temsili
Belirlenmiş Okumalar
2 Batı’nın idealleştirilmesi ve ötekileştirilmesi, Türk sinemasına giriş
Film analizine giriş
Belirlenmiş Okumalar
3 Homojenleşen nüfus Belirlenmiş Okumalar
4 Müslüman olmayan ötekiler Belirlenmiş Okumalar
5 Müslüman ötekiler Belirlenmiş Okumalar
6 Modernleşme, göç ve toplumsal değişim Belirlenmiş Okumalar
7 Kentli yoksullar Belirlenmiş Okumalar
8 Avrupa’ya göç ve üçüncü kimlikler Belirlenmiş Okumalar
9 ‘Burjuvazi’ Belirlenmiş Okumalar
10 Siyasal İslam, İslami kimlik Belirlenmiş Okumalar
11 Erkeklik ve Türklüğün kodları Belirlenmiş Okumalar
12 Kadınlık ve Türklüğün kodları Belirlenmiş Okumalar
13 ‘Babasızlık’, kimlik arayışı ve günümüzde geçmişin kullanılması Belirlenmiş Okumalar
14 Genel değerlendirme ve projelerin tartışılması


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Her hafta için dersi destekleyen akademik makaleler, kitap bölümleri ve filmler belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin öğretim üyesi ile birlikte seçip tartışacakları filmlerden oluşan bir havuz vardır.


DİĞER KAYNAKLAR

Akademik makaleler ve kitap bölümlerinden oluşan bir önerilen kaynaklar listesi hazırlanmıştır.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Ödev 2 50
Sunum/Jüri 1 25
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 1 15
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati15345
Ödev21530
Sunum/Jüriye Hazırlık11515
Diğer Uygulamalara Hazırlık155
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler201.530
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4