Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Tabağımdaki Kimya | KHAS 160 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Ebru BİLGET GÜVEN |
Dersin Amacı: | Tat ve lezzet arasındaki farkı anlamak, her gün yediğiniz yemeğin tadını yeni ve daha derin bir düzeyde çıkarmak demektir. Eggs Benedict, osso buco, ceviche veya içli köfte gibi dünyanın her yerinden çok iyi bilinen tarifleri analiz ederken aslında karamelizasyon, nikstamalizasyon, pastörizasyon, Maillard tepkimeleri, redox tepkimeleri gibi çeşitli mutfakla ilgili kimyasal reaksiyonlar üzerinde çalışacağız. Öğrenciler kısa bir süre içinde kimya ders kitabının, tabakları gibi her yerde bulunan bir şey üzerinde bile günlük hayatlarının bir parçası olduğunu görecekler. Bu dersin amacı, yaşam biçimimizi geliştirmek için temel bilimlerden nasıl yararlanılacağını öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | Madde, Ölçüm ve Enerji Su ve Özellikleri Atomlar, Elementler, Moleküller, Bileşikler, Karışımlar, Çözeltiler ve İyonlar Proteinler, Karbohidratlar ve Nükleik Asitler İsimlendirme Kimyasal Bağların Temeli Kimyasal Tepkimeler ve Hızları Asitler, Bazlar ve Tuzlar Katı ve Sıvı yağlar Emülsiyonlar ve Köpükler Enzimler Fenolik Bileşikler • Tat ve Lezzet |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Her dersten önce, sınıf içi tartışmalara hazırlanmaları için öğrencilere KHAS Learn platformuna okumalar ve ilgili videoların linkleri yüklenecektir. Ders sırasında öğrenme sürecini desteklemek için öğrenci etkinlikleri kullanılacaktır. Her hafta verilen kavramları detaylandırmak için problem setleri kullanılacaktır. Geleneksel tarifler, genel kimyayı ve temel biyokimyayı her zaman nasıl uyguladığımızı keşfetmek ve takdir etmek için bir araç olarak kullanılacaktır. Köpüklerin, emülsiyonların, kolloidlerin, jellerin, süspansiyonların, çözeltilerin yapısını ve özelliklerini genel bir kimya dersi olarak inceleyeceğiz, ancak ilgilendiğimiz örnekler beze, dondurma, marshmallow, mayonez, jelatin gibi yenilebilir olacak. Süt ve süt ürünleri, yumurta, et, balık, meyve ve sebzeler, mutfak malzemelerimiz kimyasal tepkimelerin reaktanları olarak kabul edilecek ve öğrencilerin bu bileşenlerin kimyasal yapılarını ve dahil oldukları tarifteki önemlerini anlamaları teşvik edilecektir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş: Mutfaktaki Kimyager Ölçüm neden kritiktir? ((EBG & ÇÖÖ) | Dersin öncesinde, ders izlencesi hakkında ve seviye belirlemek için birer quiz yapılacaktır. Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
2 | Madde Nedir? (EBG1) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
3 | Pişirme Nedir? (ÇÖÖ1) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
4 | Su hakkında bu kadar özel olan nedir? (ÇÖÖ2) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
5 | Yapı Taşları(EBG2) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
6 | Biraz Bağ Kıralım: Yenilerini Yapabilir miyiz? (ÇÖÖ3) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
7 | Vize Sınavları Haftası | |
8 | Tepkimeler (ÇÖÖ4) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
9 | Daha FazlaTepkime (EBG3) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
10 | Asitler ve Bazlar (ÇÖÖ5) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
11 | Katı ve Sıvı Yağlar (EBG4) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
12 | Emülsiyonlar ve Köpükler ( (EBG5) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
13 | Final (grup) sunumları için rehberlik (EBG & ÇÖÖ) | Final sunumları ile ilgili detaylı bilgilendirme yapılacak ve sıkça sorular sorular cevaplanacaktır. |
14 | Tat ve Lezzet: Nasıl Eşleştirilir? (EBG & ÇÖÖ) | Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. |
Ders Kitabı: Chemistry: The Central Science (MasteringChemistry) 14th Edition by Theodore Brown, H. Le May, Bruce Bursten, Catherine Murphy, Patrick Woodward, Matthew Stoltzfus Diğer Okumalar: The Food Lab: Better Home Cooking Through Science Hardcover by J. Kenji López-Alt Science and Cooking: Physics Meets Food, From Homemade to Haute Cuisine Hardcover by Michael Brenner, Pia Sörensen, David Weitz Culinary Reactions: The Everyday Chemistry Of Cooking Illustrated Edition by Simon Quellen Field Molecular Gastronomy: Exploring the Science of Flavor (Arts and Traditions of the Table Perspectives on Culinary History) by Hervé This https://www.nature.com/news/2008/080325/full/news.2008.689.html |
Dersi görsel olarak desteklemek için JoVE Scientific Video Journal kullanılacaktır. İlgili linkler dersin KHAS Learn sayfasından erişilebilir olacaktır. KHAS Learn'e yüklenecek bağlantılara tam erişim için lütfen JOVE hesaplarınızı etkinleştirin. KHAS e-posta adresiniz ve şifreniz sırasıyla kullanıcı adınız ve şifreniz olacaktır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 13 | - |
Proje | 1 | 20 |
Ödev | 6 | 30 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 10 | 30 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) | 12 | - |
Final Sınavı | 1 | 20 |
Total: | 43 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 6 | 3 | 18 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 10 | 0.5 | 5 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 1.5 | 18 |
Final Sınavı | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 |
OC1 | |||||||||||||
OC2 | |||||||||||||
OC3 | |||||||||||||
OC4 | |||||||||||||
OC5 | |||||||||||||
OC6 | |||||||||||||
OC7 |