DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Çevresel Etik KHAS 164 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Terence Joseph Holden
Dersin Amacı: Öğrencilerin çevre etiği hakkındaki temel konularla tanışması, Dünya ile ilişkilenmede ve doğal çevreye müdahalede rehberlik sağlayacak ahlaki yetiler ve dil donanımını geliştirmesi dersin amaçlarıdır. İnsanlar arası etkileşimi temel alan geleneksel etik yönelimden insan-dışı çevreye yönelmeyle ortaya çıkan karmaşık problemlere işaret etmek amaçlanmaktadır: Diğer hayvanların hakları var mıdır? Türler ve ekosistemler gibi bütüncül yapılar hangi ahlaki bağlamlara sahiptir? İnsanların gelecek kuşaklarına karşı hangi ahlaki sorumlulukları taşımaktayız? Bu soruların yanı sıra, sürdürülebilirliğin gereklerini karşılayabilmek için sosyo-ekonomik sistemlerin nasıl ve ne ölçüde başkalaştırılabileceği, en acil çevresel yükümlülüklerimizi yerine getirmek için kent mekanlarının nasıl inşa edilebileceği gibi pratiğe ilişkin hususlar da ortaya konacaktır. Böylece, insan-merkezcilik ve eko-merkezcilik tartışması gibi, çevre etiğindeki klasik felsefi tartışmaların perspektifinin genişletilmesi ve disiplinler arası bir bakış üretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Ders, modüller halinde yapılacaktır. Bu modüllerin tümü, çevre etiğindeki kimi karmaşık problemlere dair farkındalık geliştirecek, öğrencilerin bu problemlere karşı kavramsal araç ve yetiler geliştirmelerini sağlayacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Hayvanların, ekosistemlerin ve gelecek kuşakların bir bütün olarak haklarına ve bu haklara karşı yükümlülüğümüzle ilgili artan bir farkındalık sağlaması
  • 2- Etik sorumluluğun, profesyonel pratiklerde ve küresel ekonomide kendisine nasıl bir yer bulabileceği ile ilgili edimsel bir algı oluşturması.
  • 3- Küresel bir vatandaş olarak sorumluluk bilinci geliştirmesi ve sürdürülebilir bir gelecek için inisiyatif almanın önemine ilişkin farkındalık sağlaması.
  • 4- Derste işlenen konularla ilişkili olarak araştırma soruları yaratabilmesi, araştırma yapabilmesi, farklı bakış açıları arasında denge kurabilmesi ve argüman geliştirebilmesi.
  • 5- Çalışma alışkanlıklarını, düşünme yetilerini ve öğrenme süreçlerini düzenleyebilmesi, grup çalışması yürütebilmesi, başkalarıyla bilgiyi paylaşabilme yetisi geliştirmesi sağlanacaktır.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Kısa seminerler ve sunumlarla birlikte bunları destekleyen okumalar, podcastler, araştırma egzersizleri, yazma egzersizleri, sınıf içi tartışma forumları kullanılacaktır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Çevre etiğine giriş Seçilmiş okumalar ve podcastler
2 Etik analize giriş Seçilmiş okumalar ve podcastler
3 Etik analize giriş Seçilmiş okumalar ve podcastler
4 Uzak insanlara / gelecek kuşaklara / hayvanlara karşı yükümlülük Seçilmiş okumalar ve podcastler
5 Uzak insanlara / gelecek kuşaklara / hayvanlara karşı yükümlülük Seçilmiş okumalar ve podcastler
6 Biyo-merkezci ve eko-merkezci etik Seçilmiş okumalar ve podcastler
7 Biyo-merkezci ve eko-merkezci etik Seçilmiş okumalar ve podcastler
8 Eko-feminizm ve derin ekoloji Seçilmiş okumalar ve podcastler
9 Eko-feminizm ve derin ekoloji Seçilmiş okumalar ve podcastler
10 Etik ve ekonomi Seçilmiş okumalar ve podcastler
11 Etik ve ekonomi Seçilmiş okumalar ve podcastler
12 Kirlilik kontrolü ve sürdürülebilir gelişme Seçilmiş okumalar ve podcastler
13 Kirlilik kontrolü ve sürdürülebilir gelişme Seçilmiş okumalar ve podcastler
14 Sınav haftası


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Andrew Kernohan (2012) Environmental Ethics: an Interactive Introduction. Broadview Press: London.
Robin Attfield (2018) Environmental Ethics: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Dale Jamieson (2012) Ethics and the Environment: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Allen Thompson & Stephen M. Gardiner (2015) The Oxford Handbook of Environmental Ethics. Oxford: Oxford University Press.
Andrew Light & Holmes Rolston III (2002). Environmental Ethics: An Anthology: London: Wiley-Blackwell.


DİĞER KAYNAKLAR

Kısa filmler, gazete haberleri, radyo podcastleri.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Ödev 1 70
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 1 20
Total: 16 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev23366
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler11717
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4                          
OC5