DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kula Halkasından Kripto Paraya Paranın Hikayesi KHAS 182 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Ezgi Berfin Ünsal
Dersin Amacı: Dersin amacı dönem sonunda öğrencilerin;

-Parasal ekonomi ve takas ekonomisini temel seviyede anlamış, modern finansal sistemin tarihten bugüne gelişi hakkında bilgi sahibi olması

-Farklı para sistemleri ve birbirlerinden farkını öğrenmesi

-Dijital ve kripto paraların ortaya çıkışı ve merkezi para sistemlerinden merkezi olmayan para sistemlerine geçişi anlamış olmasıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders para ve finansal ekonomiye giriş amacı taşımaktadır. Para ve finansa, tarihsel ve sosyal bir perspektif getirerek sadece iktisadi değil, aynı zamanda interdisipliner bir bakışla yaklaşmaktadır.


Ders üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, paranın ortaya çıkışının sosyal ve tarihsel anlamını incelemeye ayrılmıştır. Modern ekonomilerde para bir değişim, tasarruf, ödeme ve ölçme aracı olarak kullanılmaktadır. Dersin ilk bölümünde paranın farklı işlevleri geçmişten günümüze uzanan bir perspektifle incelenecektir.


İkinci bölüm, dünya ekonomisinde ortaya çıkmış parasal sistemler üzerinedir. Erken modern dönemden 19. Yüzyıla kadar varlığını sürdürmüş bimetalizm, altın standardı ve küreselleşmenin başlangıcı ve son olarak Bretton Woods sisteminden 2008 krizine farklı finansal sistemler incelenecektir. Bölümün amacı parasal ekonominin gelişimine uzun vadeli bir bakışın getirilmesidir.


Son olarak, üçüncü kısımda kripto paraların ortaya çıkmasıyla para ve finansa getirilen modern yaklaşımlar tartışılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Para, takas ve modern finansal sistemin oluşumu ve tarihini temel seviyede öğrenmek
  • 2- Farklı para sistemlerini öğrenmek ve birbirleri arasındaki farkları anlayabilmek
  • 3- Dijital para ve kripto paralarını klasik para birimlerinden ayırt edebilmek
  • 4- Kripto paraların dijital ve merkezi olmayan yapısına dair kavrayış geliştirmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Bu ders, interaktif bir metodoloji izleyecek olup, öğrencilerin hackaton, sunumlar ve is hayatı temsilcileriyle ortaklaşa çalışma yoluyla aktif bir katılım göstermesini amaçlamaktadır.
Öğrenciler;
-Katılım
-Sunumlar
-Ödevler
-Final Hackathonu


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Tanıtım Haftası
2 Modül (I): Armağan Ekonomisi
Bir Takas Yöntemi olarak Armağan
Marcel Maus, The Gift
3 Modül (I): Armağan Ekonomisi
Kula Zinciri
Bronislaw Malinowski, The Argonauts of the Western Pacific
4 Modül (II): Para Ekonomisi
Piyasa Oluşumunun Dinamikleri
Arrighi (1999)
Polanyi (1944) Introduction, Chapters 1-3.
5 Modül (II): Para Ekonomisi
Orta Çağda Para: Altın ve Gümüşün Hikayesi
Eichengreen (2019), Chapter 1
6 Modül (II): Para Ekonomisi
19. Yüzyılda Altın Standardı
Eichengreen (2019), Chapter 1
7 Modül (II): Para Ekonomisi
Büyük Bunalım: Uluslararası Finans Sisteminin Çöküşü
Eichengreen (2019), Chapter 2
8 Modül (II): Para Ekonomisi
Bretton Woods Sistemi: İstikrarın Sağlanması
Kindleberger (1951).
9 Modül (II): Para Ekonomisi
Finansallaşma ve 2008 Krizi: Bizi Ne Bekliyor:
Dymski (2010), IMF (2011), Toporowski (2009),
10 Modül (III): Dijital Ekonomi
Dijital Çağda Para: Cypherpunktan Bitcoin’e
Satoshi Nakamoto
11 Modül (III): Dijital Ekonomi
Kripto paraların temelleri: Bitcoin, Blockchain ve fazlası
Vigna& Casey
12 Modül (III): Dijital Ekonomi
Parasal Sistem için Gelecek Senaryoları: Merkeziyetsizleşme
Final hackathon’u için hazırlık
13 Final Hackathon
Kripto Para üzerine proje
Profesyoneller tarafından verilecek mentor değerlendirmeleri
14 Genel Değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

● Arrighi, G. (1999), “The Global Market”, Journal of World-Systems Research, 5 (2), 216-251.
● Dymski, G. A. (2010), “Why the Subprime Crisis is Different: A Minskyian Approach”, Cambridge Journal of Economics, 34 (2), 239–255.
● Eichengreen, B. (2019), Globalizing capital: a history of the international monetary system. Princeton University Press.
● IMF (2011), IMF Performance in the Run-Up to the Financial and Economic Crisis: IMF Surveillance in 2004-07.
● Kindleberger, C. P. (1951), Bretton Woods Reappraised, International Organization, 5 (1), 32-47.
● Nakamoto, S., (2008), Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System, https://bitcoin.org/bitcoin.pdf.
● Polanyi, K. (1944), The Great Transformation: The Political and Economic Origins of Our Time.
● Toporowski, J. (2009), The Economics and Culture of Financial Inflation, Competition & Change 13, 145–156.
● Vigna P., Casey J., Michael (2016) , The Age of Cryptocurrency: How Bitcoin and the Blockchain Are Challenging the Global Economic Order P, Picadur.


DİĞER KAYNAKLAR

1. Online Belgeseller: The ascent of money/The End of Money As we Know it/Banking on Bitcoin (YouTube)
2. Ders notları
3. Diğer internet siteleri; lopp.net


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 1 40
Ödev 2 40
Sunum/Jüri 1 10
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje13939
Ödev21020
Sunum/Jüriye Hazırlık11010
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler2714
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4