DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Hukuk, Demokrasi ve Çevre KHAS 190 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Nilay ARAT & Aslı TOPUKÇU
Dersin Amacı: Ders; öğrencilerin özellikle dijital demokrasi bağlamında siyasal katılım; iyi yönetişim ve kamu sağlığı ve çevre meselelerine hak odaklı yaklaşım ile idarenin şeffaflığı ve hesap verebilirliği hakkındaki bilgilerini artırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: - Demokrasinin temel kavramları (özellikle siyasal katılım ve şeffaflık),

- Adil seçimler, referandumlar ve siyasal parti özgürlüklerine ilişkin mahkeme kararları,

- Çevrenin korunması (özellikle yerel idarelerin rolü),

- “Hukukun ekolojisi” kavramı.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Demokrasi kavramı ve bununla bağlantılı olarak idarenin şeffaflığı, hesap verebilirliği ve hukuk devleti kavramlarını içselleştirme, bu kavramlarla akademik anlamda düşünebilme
  • 2- Demokratik katılım ve çevre sorunları ilişkisini anlamlandırma
  • 3- Çevre sorunları üzerine farklı disiplinlerle bağlantılı bakış açısı kazanma, hukukun bu sorunlara yönelik çözümlerini kendi disiplinlerine uygulayabilme
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders Anlatımı, Söyleşiler, Öğrenci Araştırmaları, Öğrenci Sunumları


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş Dersi, Dersin İşleyişi, Ders İzlencesi ve Kaynaklar Hakkında Bilgilendirme Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
2 Demokrasi ve Siyasal Katılım Kavramı, Felsefi ve Siyasal Temelleri Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
3 Demokrasi ve Siyasal Katılım Kavramı, Felsefi ve Siyasal Temelleri Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
4 Siyasal Katılım Yöntemleri, Dijital Demokrasi ve Şeffaflık Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
5 Siyasal Katılım Yöntemleri, Dijital Demokrasi ve Şeffaflık Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
6 Yerel Yönetimlerde Alternatif Siyasal Katılım Yöntemleri, İmar ve Çevre Hukuku Uygulamaları Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
7 Yerel Yönetimlerde Alternatif Siyasal Katılım Yöntemleri, İmar ve Çevre Hukuku Uygulamaları Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
8 Ulusalüstü İnsan Hakları Sözleşmeleri ve Çevre Hakkı Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
9 Ulusalüstü İnsan Hakları Sözleşmeleri ve Çevre Hakkı Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
10 Avrupa Birliği Çevre Mevzuatı ve Çevre Hukuku Uygulamaları Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
11 Avrupa Birliği Çevre Mevzuatı ve Çevre Hukuku Uygulamaları Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
12 Enerji Hukuku ve Çevre Mevzuatı İlişkisi Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
13 Enerji Hukuku ve Çevre Mevzuatı İlişkisi Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.
14 Genel Değerlendirme ve Tartışma Dersi Öğrenciler ders izlencesinde verilen kaynaklara hazırlanarak derse gelmelidir.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

1. Fritjof Capra – Ugo Mattei, “The Ecology of Law Toward a Legal System in Tune with Nature and Community”, Berrett-Koehler Publishers, 2015.
2. Manual on Human Rights and Environment, Council of Europe Publishing, 2012. (Elektronik kaynak: https://www.echr.coe.int/librarydocs/dh_dev_manual_environment_eng.pdf )
3. Direct Democracy, The International IDEA Handbook, 2008. (Elektronik kaynak: https://www.idea.int/sites/default/files/publications/direct-democracy-the-international-idea-handbook.pdf )


DİĞER KAYNAKLAR

1. Mahkeme Kararları (Ulusalüstü Yargı Organları, Anayasa Mahkemesi, Danıştay, Yabancı Mahkemeler ve Diğer Mahkeme Kararları, Öğrencilerle Sistem Üzerinden Paylaşılacaktır.)
2. Brian Morris, Pioneers of Ecological Humanism, Book Guild Ltd, 2012.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ödev 1 30
Sunum/Jüri 1 30
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 1 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Total: 4 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev13333
Sunum/Jüriye Hazırlık12020
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler10220
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar10110
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3