DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Mimari Morfoloji ARCH 506 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Sabri GÖKMEN
Dersi Veren(ler): Sabri GÖKMEN
Dersin Amacı: Bu seminer, tarihsel / teorik okumaları çağdaş hesaplamalı iş akışlarıyla birleştirerek mimari morfolojideki bazı temel soruları ele alacaktır. Derste tartışılan araştırma problemleri, mimari morfoloji, mimari mirasta form ve simetri ilişkisi, matematiksel ilkelerin mimari formun geometrik çalışmasına uygulanması, dijital modelleme ve binaların analizinde büyüme ve üretim kurallarının tartışılması gibi çeşitli konuları kapsayacaktır .
Dersin İçeriği: Ders teorik ve analitik seminerlerle yapılandırılacaktır. Teorik oturumlarda, mimarlık ve doğa bilimleri arasındaki ilişki, biçim gramerlerine, daha önceki morfolojik araştırmalara ve çağdaş çalışmalara ve örneklere bakan okumalar ve çalışmalar yoluyla araştırılacaktır. Analitik bölümde öğrenciler, hesaplama kullanarak form ve simetri ilişkisini incelerken, çeşitli bina tipolojileri ve tarihi yapıların geometrik çalışmalarını geliştireceklerdir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler:
    Doğa bilimleri, mimari ve hesaplamayı birleştiren disiplinler arası araştırma soruları geliştirme becerisi kazanacaktır
  • 2- Mimari miras ve morfolojinin üretken biçimsel analizi için kural tabanlı algoritmaları uygulamak için yeni yöntemler geliştirebileceklerdir
  • 3- Mimari form, büyüme, simetri ve orantı arasındaki ilişki hakkında bir anlayış kazanacaktır
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Slaytlarla desteklenen dersler; okumalar; tartışmalar; öğreticiler; atölye çalışmaları, sunumlar / öğrenciler tarafından araştırma;


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş -
2 Şekil Gramerler Okuma I
3 Simetri Hesaplaması Atölye I
4 Mimari Tipolojiler I: Palladian Villaları Okuma II
5 Öğrenci Araştırması Sunum I
6 Uzay Sözdizimi Okuma III
7 Planlar ve Büyüme Atölye II
8 Mimari Tipolojiler II: Gotik Planlar Okuma IV
9 Öğrenci Araştırması Sunum II
10 Mimari Morfoloji Okuma V
11 Üretim Çalışmaları Atölye III
12 Mimari Tipolojiler III: Ofisler, Cezaevleri, Okullar Okuma VI
13 Öğrenci Araştırması Sunum III
14 Öğrenci Araştırması Sunum III


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR



DİĞER KAYNAKLAR

-Gardner, M (1990) The New Ambidextrous Universe: Symmetry and Asymmetry from Mirror Reflections to Superstrings. New York: W.H. Freeman.

- Grasl, T, Economou, T (2013) From topologies to shapes: Parametric shape grammars implemented by graphs. Environment and Planning B: Planning and Design 40(5): 905–922.

- Hensel, M, Menges, A, Weinstock, M (2006) Emergence: Morphogenetic Design Strategies. Chichester: Wiley.

- Hillier, B (1996) Space is the Machine. Cambridge: Cambridge University Press.

- Lynn, G, Reiser, J, Umemoto, N (1995) Computer animisms (two designs for the Cardiff Bay opera house). Assemblage 26: 8–37.

- Lynn, G. (1999) Animate Form

- March, L (2010) The Architecture of Form. Cambridge: Cambridge University Press.

- March, L, Earl, CF (1977) On counting architectural plans. Environment and Planning B: Planning and Design 4(1): 57–80.

- March, L, Steadman, P (1974) The Geometry of the Environment: An Introduction to Spatial Organization in Design. Cambridge: MIT Press.

- Steadman, P (1983) Architectural Morphology: An Introduction to the Geometry of Building Plans. London: Pion.

- Steadman, P (2014) Building Types and Built Forms. Kibworth Beauchamp, Leicestershire, UK: Matador.

- Steadman, P (2006) Why are most buildings rectangular? Architectural Research Quarterly 10(2): 119–130.

- Stiny, G (1980) Introduction to shape and shape grammars. Environment and Planning B: Planning and Design 7(3): 343–351.

- Wely, H (2005) Symmetry. Princeton: Princeton University Press.

- Stiny, G, Mitchell, WJ (1978) The palladian grammar. Environment and Planning B: Planning and Design 5(1): 5–18.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 20
Sunum/Jüri 2 40
Final Sınavı 1 40
Total: 17 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev5840
Sunum/Jüriye Hazırlık23060
Final Sınavı145.545.5
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1 3 2 3                 3  
OC2     2 1 3   2            
OC3 1       2   2