Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Ritüel ve Mimarlık | ARCH 508 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Ufuk Soyoz |
Dersi Veren(ler): | Ufuk Soyoz |
Dersin Amacı: | Bu disiplinler arası seçmeli ders, şehri sosyal etkinlikler, festivaller, ritüeller ve halka açık gösterilerle birlikte keşfetmeyi amaçlamaktadır. Tartışmalardaki önemli sorgulama hatları, anma fikri, mimari ve heykel yerleştirmelerinin ideolojik yönleri ve kamusal gösterileri yönetmek üzere şekillenen mimari teknolojiler ve mimari felsefelerdir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, antik Yunan ve Roma mimari tarihin incelenmesi ile başlar ve Modern ve Çağdaş şehirlerdeki benzer sosyal pratiklerin karşılaştırmalı tarihini araştırır. Ders, antik dünya mimarisinin tarihsel olarak bedensel pratikler ve sosyal performanslarla ilişkili olarak tasarlandığı ve mekanın törensel boyutuna dikkat edilmedikçe Yunan ve Roma mimarisinin yeterince anlaşılamayacağı iddiasıyla başlar. İkinci bölümde ders, karşılaştırmalı bir bakış açısıyla şehirleri ve festivalleri keşfetme sürecini genişletir. Antik dünyanın festivalleri diğer zaman dönemlerinden karşılaştırılabilir pratiklerle birlikte düşünülür. Bu sırada antik mekânsal pratiklerin yaşayan modern ve çağdaş formları araştırılır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Dersin hocasının vereceği görsel malzeme ile desteklenmiş “lecture”lar Misafir konuşmacı ve konuk mimar/plancıların sunumları • Okuma metinleri ve metinler üzerinden tartışmalar • Film gösterimleri • KH dışındaki, dersle ilgili etkinlik, sergi, yarışma ve konferansların izlenmesi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | - |
2 | Şehirler ve Sosyal Pratikler | Okuma: LeFebvre |
3 | Şehirler ve Gündelik Hayat | Okuma: De Certau |
4 | Şehir ve Festival: Atina’daki Panathenaia | Okuma: Einsenstein, Bois, Glenny & Osborne |
5 | Yunan Tiyatrosu | Okuma: Padel & Wiles |
6 | Roma Ziyafeti: Pompei | Okuma: Clarke & Bergman / Film Gösterimi Fellini’s Satyricon |
7 | Amfitiyatro | Okuma: Coleman / Film Gösterimi Ridley Scott’s Gladiator |
8 | Beşiktaş Stadyumu: Futbol Gösterisi | Okuma: Batuman |
9 | Dionysia / Kukeri Festivali / Osmanlı Nahılı | Okuma: Vernant |
10 | Şehir ve Hafıza / Trajan’ın Kolonu / İstanbul Kolonları | Okuma: Davies & TBA |
11 | Roma’da Zafer Kutlamaları / Cumhuriyet Bayramı Törenleri | Okuma: Favro& Spivey & Kinney |
12 | Sunumlar | |
13 | Sunumlar | |
14 | Sunumlar |
De Certau, Practice of Everyday Life Bakhtin, Mikhail; 1984(1968) “Introduction” Rabelais and his world. Helene Iswolsky (trans.) Bloomington: University of Indiana Press, 1-58. Elif Batuman (2011), The view from the Stands, NY Times March 7th issue. Bettina Bergman, “The Roman House as Memory Theater: The House of the Tragic Poet at Pompeii.” Art Bulletin 76 (June 1994): 225-57 Lefebvre, H. (1991). The Production of Space. Oxford. Brilliant, Richard; 1999 “‘Let the trumpets roar’: The Roman triumph” The art of ancient spectacle. Bettina Bergmann and Christine Condoleon (eds.) Washington: National Gallery of Art John Clarke, “Space and Ritual,” in The Houses of Roman Italy (Berkeley: University of California Press, 1991): 1-29. Henner von Hesberg, “The King on Stage,” in The Art of Ancient Spectacle, eds. Bettina Bergman and Christine Kondoleon (Washington, 1999): 65-74 Sergei M. Eisenstein, Yve-Alain Bois, Michael Glenny, “Montage and Architecture” Assemblage 10 (1989) 110-131 P. Davies, “The Politics of Perpetuation: Trajan’s Column and the Art of Commemoration,” AJA 101/1 (1997) 41-65 Favro, Diane; 1994 “The Street Triumphant: The Urban Impact of Roman Triumphal Parades” in Streets: critical perspectives on public space. Zeynep Çelik, Diane Favro and Richard Ingersoll (eds.) Berkeley: University of California Press, 165-176 D. Kinney, “Rape and Restitution of the Past? Interpreting Spolia,” The Art of Interpreting, ed. S.C. Scott (University Park, Penn. 1995) 53-67 Robin Osborne, “The Viewing and Obscuring of the Parthenon Frieze” JHS 107 (1987) 98-105 Ruth Padel, “Making Space Speak,” in Nothing to do with Dionysus, eds. John Winkler and Froma Zeitlin (Princeton: Princeton University Press, 1990): 336-365 P. Pierce, “The Arch of Constantine: Propoganda and Ideology in Late Roman Art,” Art History 12 (1989) 387-418 N. Spivey, “Stumbling Towards Byzantium: The Decline and Fall of Late Antique Sculpture,” Apollo 20 (1995) 20-23 David Wiles, “Theatre of Dionysus,” in Tragedy in Athens: performance space and theatrical meaning (Cambridge University Press 1997) K.M. Coleman, “Fatal Charades: Roman Executions Staged as Mythological Enactments,” JRS 80 (1990) 44-73 Vernant, Jean-Pierre (1988) Myth and Tragedy in Ancient Greece. The Mit Press. Turner, V. W. (1982). From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play. New York. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 20 |
Sunum/Jüri | 1 | 20 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) | 12 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Total: | 28 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 20 | 20 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 14 | 5 | 70 |
Final Sınavı | 1 | 55.5 | 55.5 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187.5 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 |