Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Çocuk Edebiyatında Toplumsal Cinsiyet | CK 502 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Seran Demiral |
Dersin Amacı: | Çocuk ve yetişkinler arasında güçlü bir ilişki kurmanın ilk basamaklarından biri olan çocuk edebiyatı, aynı zamanda çocukların kimlik gelişiminde belirgin bir rol oynamaktadır. Bu dersin amacı çocuk edebiyatı aracılığıyla topluluk içindeki eşitsiz koşulların farkına varmak ve gelecek için eşitlikçi ilişkilerin kurulumu için yeni stratejiler geliştirmektir. Bu doğrultuda çocuk edebiyatı, çocukluk ve toplumsal cinsiyet çalışmaları alanlarındaki farklı yönler ekseninde ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği: | Çeşitli masal, resimli kitap ve çocuk romanlarının inceleneceği derste, edebi eserlerde cinsiyet konusunda üretilen söylemlere odaklanılmaktadır. Toplumsal olarak inşa edilmiş kavramlar olması bakımından benzerlik taşıyan toplumsal cinsiyet ve çocukluk kavramları yaşamakta olduğumuz toplumu anlamlandırmak için analitik birer araç işlevi görmektedir. Böylece dersler esnasında çocukların güçlendirilmesine değinilir, çocukluk konusunda yeni kavrayışlar geliştirmek için çocuk edebiyatında toplumsal cinsiyetin analizini gerçekleştirilir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Okumalar, deneme yazma, sunumlar |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadın kahraman anlatıları olan masallarla giriş | Katılımcılar “Heroes, Heroines, and Everything in Between: Challenging Gender and Sexuality Stereotypes in Children’s Entertainment Media” kitabından ilgili bölümü okumalıdır |
2 | Çocuk edebiyatında cinsiyet rolleri | “Peter and Wendy” gibi başka örnekler bulunmalı |
3 | 19. yy örnekleri, birinci dalga feminizmin olası etkileri | “Alice in Wonderland,” “The Wizard of Oz” karakterleri üzerine tartışma, birlikte film izlenebilir |
4 | 20. yy ilk yarısında bağımsız kadın karakterler | Küçük Kadınlar, izlenebilir ya da okunabilir |
5 | Feminist çocuk kitabını tanımlama | “Roberta Seelinger Trites, Waking Sleeping Beauty: Feminist Voices in Children's Novels” kitabından ilgili bölüm okunmalı |
6 | Klasik çocuk romanları ve feminizm akımları. İkinci dalganın çocuk edebiyatına yansımaları | Mary Poppins, Pippi Longstocking... |
7 | 21. yy başlıkları. Feminist ve Queer çocuk kitapları | Kerry Mallan, Gender Dilemmas in Children's Fiction |
8 | Feminist ve Queer çocuk kitapları | Katılımcılar Feminist ve Queer çocuk kitaplarına örnek bulmalı, Queer-yazının ilkeleri derste aktarılacak. |
9 | Başarılı kadın öyküleri (biyografi yazımı) güçlü kadın karakterler | Good Night Stories for Rebel Girls & diğer örnekler |
10 | Karikatür ve çizgi romanlarda kadın kahramanlar | Nancy by Olivia James |
11 | Resimli kitap ve grafik romanda kadın kahramanlar | Katılımcılar çağdaş örnekler keşfetmeli, resimli kitap çizgi roman vb. türler arası farklar hakkında bilgi sahibi olmalı. |
12 | Feminist pedagoji ve çocuk edebiyatı | “Roberta Seelinger Trites, Waking Sleeping Beauty: Feminist Voices in Children's Novels” son bölümü okunmalı |
13 | Gelecek için yeni söylemler | Yeniden-yazım uygulamaları |
14 | Çocukluk çalışmalarında yeni perspektifler | Childism, feminism kavramsallaştırmaları; teori, saha ve sanat çalışmaları arasında ilişkiler |
• Roberta Seelinger Trites, Waking Sleeping Beauty: Feminist Voices in Children's Novels • Kerry Mallan, Gender Dilemmas in Children's Fiction • Heroes, Heroines, and Everything in Between: Challenging Gender and Sexuality Stereotypes in Children’s Entertainment Media • Alice in Wonderland (1865) by Lewis Carroll • Peter and Wendy (1904) by J. M. Barrie. • Mary Poppins (1934) by P.L. Travers • Pippi Longstocking (1945) by Astrid Lindgren • Good Night Stories for Rebel Girls: 100 tales of extraordinary women (2017) • Good Night Stories for Rebel Girls 2: 100 more stories of extraordinary women (2018) by Francesca Cavallo & Elena Favilli |
• The Wizard of Oz (1900) by Frank Baum • Charlotte’s Web (1952) by E. B. White • She Persisted: 13 American Women Who Changed the World (2017) by Chelsea Clinton • Shark lady: the true story of how Eugenie Clark (2018) by Álvarez Miguéns • Rosie Revere, Engineer (2013) by Andrea Beaty • Füreya Koyal, Halide Edip Adıvar, Halet Çambel biyografileri; Nacide Berber |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Proje | 1 | 50 |
Ödev | 4 | 10 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 |
Total: | 21 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 4 | 4 | 16 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 3.5 | 3.5 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 28 | 2.5 | 70 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187.5 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 |