DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Mantıksal Tasarım MTE 293 Güz 03+00+02 Seçmeli 4 8
Akademik Birim: Mekatronik Mühendisliği
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Taner ARSAN
Dersin Amacı: Bu ders, Boole cebirini ve mantık devreleri için temel analiz ve sentez yöntemlerini proje tabanlı bir bağlamda tanıtmayı amaçlamaktadır. Hem kombinezonsal hem de ardışıl devreler çeşitli tasarım örneklerinde ele alınmıştır.
Dersin İçeriği: Sayı sistemleri; Boole cebri; mantık ağları ve indirgenmesi; kapılar ve MSI yongaları ile mantıksal tasarım teknikleri; kombinezonsal devreler; temel ardışıl devreler; D/A ve A/D dönüşümü; tasarım örnekleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sık kullanılan sayısal elektronik devre elemanlarının çalışma prensiplerini kavrama
  • 2- Temel sayısal elektronik devre analiz yöntemlerini uygulayabilme,
  • 3- Bu elemanları kullanarak, basit elektronik devrelerini analiz edip tasarlayabilme ve gerçekleyebilme; bu amaç için gerekli temel ölçü aletleri ve gereçleri kullanabilme
  • 4- Boole cebrini ve mantık fonsiyonlarını kullanabilme, sadeleştirebilme ve devre şemalarını çıkartabilme
  • 5- Kombinezonsal ve ardışıl temel mantık işlevlerini devre şeması düzeyinde çözümleyebilme ve sentezleyebilme
  • 6- Temel mantık yapıları ve diğer MSI yongalarını kullanarak karmaşık Boole işlevlerini ile ilgili devreleri tasarlayabilme, projelendirebilme ve gerçekleyebilme
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Proje Tabanlı Eğitim


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş, sayı sistemleri, tümleyen aritmetiği, kodlar
2 Boole cebirinin aksiyomatik tanımı Temel teoremler, kanonik ve standart biçimler, Temel Mantık Kapıları AND, OR, NOT, EXOR, EXNOR. Simülatör ve tasarım araçları
3 Proje I (Temel Dijital Devre Uygulamaları)
4 Mantık fonksiyonlarının indirgenmesi, NAND ve NOR kapıları ile gerçekleme Simülatör ve tasarım araçları
5 Proje II (Mantık Kapıları ile tasarım örnekleri), sunumlar
6 Toplayıcılar, Çıkartma devreleri, karşılaştırıcılar ve kod çeviriciler
7 Hata bulma ve düzeltme, MSI yongaları ile tasarım örnekleri
8 Toplayıcı, çıkarma devreleri ve kod çözücülerle mantık fonksiyonlarının gerçeklenmesi. Simülatör ve tasarım araçları
9 Proje III (4-bitlik toplama/çıkarma evresi tasarımı)
10 Çoklayıcı ve ROM devreleriyle mantık fonksiyonlarının gerçeklenmesi
11 Flip-flop’lar
12 Senkron Ardışıl Devre Tasarımı Simülatör ve tasarım araçları
13 Proje IV (Ardışıl Devre Tasarımı)
14 Sunumlar ve tartışma


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Mano, M. M., Digital Design, Prentice-Hall: New Jersey.


DİĞER KAYNAKLAR

Arsan, T. and Çölkesen, T., Lojik Devre Tasarımı, Papatya Publications, Istanbul.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 3 30
Sunum/Jüri 3 30
Proje Raporları 3 20
Proje Sunumları (Öğretim Elemanı tarafından değerlendirilme) 3 20
Total: 12 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje12525
Sunum/Jüriye Hazırlık12323
Final Sınavı13030
Ara Sınavlar42080
Toplam İş Yükü (saat):200


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4                          
OC5                          
OC6