Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Hareketlilik, Sınırlar ve Teknoloji | PS 503 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Dünya çapında, finans kapitalizmi ile dijital/bilgisayar teknolojilerinin birleşimi bir yandan hızın artmasına ve iletişimin yoğunlaşmasına neden olurken, diğer yandan hareketliliği yönetme aygıtları olarak çitleme ve sınır çizme tekniklerinin de çoğalmasına yol açtı. Bu ders, coğrafyalar, nüfuslar, kimlikler ve insanlar arasında hiyerarşik ve ahlaki kategoriler üreten ve belirli eylem ve şiddet biçimlerini doğuran sınırların ve insan hareketliliğinin yönetimini farklı boyutlarıyla anlamak için tasarlanmıştır. Disiplinler arası bir içeriğe sahip olan bu ders, devlet, egemenlik, territorya, haritalandırma, vatandaşlık ve direniş gibi genel temaları, 21. yüzyılın başat toplumsal olguları (hareketlilik, güvenliğin gündelik pratikleri, sınırlar ve sınır çizme pratikleri, teknoloji ve gözetleme) ışığında ala almaktadır. |
Dersin İçeriği: | Küreselleşme; Neoliberalizm ve Girişimci Vatandaşlık; Mekan, Egemenlik ve Territorya; Haritacılıkta Bilgi ve İktidar; Sömürgecilik; Olağanüstü Hal Olarak Hapis Mekanları; Hareketlilik, Beden ve Özgürlük; Sınırları Kavramsallaştırmak; Kapatma ve Sınır Dışı Etme; Sınır ötesi Yetki Alanı; Deniz/Okyanus: Kurtarma Eylemi; Gözetleme: Biometri, Algoritma ve Büyük Veri; Dayanışma, Otonomi ve Direniş. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı, sınıf tartışmaları ve görsel materyaller |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
2 | Küreselleşme ve Ulus Devleti Tartışmak | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
3 | Neoliberalizm ve Girişimci Vatandaşlık | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
4 | Mekân, Egemenlik ve Territorya | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
5 | Haritacılıkta Bilgi ve İktidar | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
6 | Gezegenin Tanzimi: Yerleşimci Sömürgecilik | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
7 | Olağanüstü Hal Olarak Hapis Mekanları | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
8 | Hareketlilik, Beden ve Özgürlük | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
9 | Sınırları Kavramsallaştırmak I | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
10 | Sınırları Kavramsallaştırmak II: Kapatma ve Sınır Dışı Etme | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
11 | Sınırları Kavramsallaştırmak III: Sınır Ötesi Yetki Alanı | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
12 | Deniz/Okyanus: Kurtarma Eylemi | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
13 | Gözetleme: Biometri, Algoritma ve Büyük Veri | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
14 | Dayanışma, Otonomi ve Direniş | İlgili kaynakların ders öncesinde okunması ve izlenmesi |
Held, D. and McGrew, A. (2002). The Great Globalization Debate: An Introduction. In The Global Transformations Reader. Edited by David Held and Anthony McGrew. Malden: Polity, 1-48. Ong, A. (2006). Introduction: Neoliberalism as Exception, Exception to Neoliberalism. Neoliberalism as Exception. Duke University Press: 1-27. Jones, M. et al. (2004). Power, Space and ‘Political Geography’. An Introduction to Political Geography: Space, Place and Politics. Jones, M. et al. eds. London and New York: Routledge: 1-19. Harley, B. (1989). Deconstructing the Map. In: Cartographica 26 (2). 1-20. Said, E. (1979). Imaginative Geography and Its Representations: Orientalizing the Oriental. Orientalism. Vintage Books: New York:49-73. Reid‐Henry, S. 2007. Exceptional Sovereignty? Guantánamo Bay and the Re‐Colonial Present. Antipode 39(4): 627-648. Torpey, J. (2000) The invention of the passport. Cambridge: Cambridge University Press. Kotef, H. (2015). Introduction. Movement and Ordering of Freedom: On Liberal Governances of Mobility. Duke University Press: Durham and London: 1-27. Rumford, C. (2006). Theorizing Borders. European Journal of Social Theory 9(2): 155–169. Mountz, A., Kate C., R. Tina C., and Loyd, J.M. (2012). Conceptualizing detention Mobility, containment, bordering, and exclusion. Progress in Human Geography, 37(4): 522-541. Bialasiewicz, L. (2012). Off-shoring and out-sourcing the borders of Europe: Libya and EU border work in the Mediterranean. Geopolitics, 17(4):843-866. Heller, C. & Pezzani, L. (2017). Liquid Traces: Investigating the Deaths of Migrants at the EU’s Maritime Frontier. In N. De Genova, The Borders of Europe, Autonomy of Migration, Tactics of Bordering. Duke University Press. Broeders, D. (2007), “The new digital borders of Europe: EU databases and the surveillance of irregular migrants” International Sociology 22 71-92. Pötzsch, H. (2015). The Emergence of iBorder: Bordering Bodies, Networks, and Machines. Environment and Planning D: Society and Space, 33(1), 101–118. Stierl, M., Rygiel, K., and Ataç, I.(2016). ‘The Contentious Politics of Refugee and Migrant Protest and Solidarity Movements: Remaking Citizenship from the Margins’, Citizenship Studies, 20:5, 527-544. Nyers, P. (2015). “Migrant Citizenships and Autonomous Mobilities.” Migration, Mobility, & Displacement 1 (1). |
Haftalık belirlenmiş görsel materyaller |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 15 |
Proje | 1 | 35 |
Ödev | 4 | 40 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Total: | 20 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Proje | 1 | 37.5 | 37.5 |
Ödev | 4 | 10 | 40 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 10 | 10 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 13 | 4 | 52 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187.5 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 |
OC1 | |||||||||||
OC2 | |||||||||||
OC3 |