DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ayrık Hesaplama Yapıları CMPE 201 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 6
Akademik Birim: Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar (Önerilen) Giriş programlama bilgisi
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Öznur YAŞAR DİNER
Dersi Veren(ler): Öznur YAŞAR DİNER
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı öğrenciye problem çözmenin teorik temelleri ile ilgili gerekli bilgiyi ve bilgisayar bilimleri ve hesapsal problemlerde yaygın olarak kullanılan ayrık hesapsal yapılarını kullanabilme becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Ayrık hesaplama yapılarının temel kavramlarını tanıtma. Matematiksel mantık yürütme ve ispat oluşturma için gerekli formel araçlara genel bakış. Bir ispat tekniği olarak, problem çözme ve algoritma dizayn yöntemi olarak ve de program verifikasyon tekniği olarak matematiksel tümevarımın ayrıntılı incelenmesi. Kombinatoryel analize ve kümeler, permütasyonlar, çizgeler, ağaçlar gibi ayrık yapılarda ugulamasına giriş.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Formel matematiksel mantık yürütmenin temel ilkelerini kavrama.
  • 2- Ayrık yapılarla ilgili kuramlarda ispat yapabilme.
  • 3- Ayrık yapılarda temel ispat tekniklerinden matematiksel tümevarımı kavrama.
  • 4- Matematiksel tümevarım kavramını kullanarak hesapsal problemlere çözüm ve algoritma geliştirme.
  • 5- Öğrenilen ispat tekniklerini kullanarak kod doğruluğu ispatı yapabilme.
  • 6- Bilgisayar bilimi ve mühendisliğinde temel yapılardan kümeler, permütasyonlar, çizgeler ve ağaçlar ile ilgili temel bilgi, öğrenilen ispat/analiz tekniklerini bu yapılarla ilgili problemlerde kullanabilme.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Proje hazırlama ve sunma. Anlatım, Tartışma, Örnek verme, Problem Çözme, Soru-Cevap, Grup Çalışması


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Önermesel mantığa giriş Rosen Ünite 1 (1.1, 1.2) 1, 2
2 Mantık önermelerininde işlemler ve eşdeğerlikler Rosen Ünite 1 (1.3) 1, 2
3 (1. Proje) Yüklem mantığı ve niceleyicilere giriş Rosen Ünite 1 (1.4, 1.5) 1, 2
4 Mantıksal çıkarsama kuralları ve ispatlara giriş Rosen Ünite 1 (1.6, 1.7) 1, 2
5 (Kısa sınav 1) İspat teknik ve stratejileri Rosen Ünite 1 (1.8) 1, 2
6 İspat teknik ve stratejilerini kullanarak kümeler, diziler gibi kombinatorik yapılarda kuramların ispatı Rosen Ünite 2 (2.1, 2.2, 2.4) 1, 2, 6
7 (2. Proje) Matematiksel tümevarıma giriş. Tümevarım kullanarak ispat yapma Rosen Ünite 5 (5.1, 5.2) 1, 2, 3, 5
8 Tümevarım kullanarak ispat yapma. Tümevarımın küme, dizi gibi yapıların özelliklerinin ispatında kullanımı Rosen Unit 5 (5.3) 2, 3, 4, 5
9 (Kısa sınav 2) Tümevarım ile yinelemeli algoritmalarin ilişkisi. Tümevarım kullanarak algoritma geliştirme ve program verifikasyonu Rosen Ünite 5 (5.4, 5.5) 1, 2, 3, 4
10 Saymanın temelleri. Güvercin yuvası prensibi Rosen Unit 6 (6.1, 6.2) 2, 6
11 (3. Proje) Permütasyon, kombinasyon. Binom katsayıları Rosen Ünite 6 (6.3, 6.4) 1, 2, 3, 6
12 Tekrar bağıntıları ve tekrar bağıntılarını çözme Rosen Unit 8 (8.1) 1, 2, 3, 4
13 (4. Proje) Tekrar bağıntısı kurarak problem çözme ve bunun tümevarımla ilişkisi Rosen Ünite 8 (8.2) 1, 2, 3, 4
14 (Kısa sınav 3) Ağaçlara giriş ve ağaçlarla ilgili bazı kuramların ispatı Rosen Ünite 10 (10.1, 10.2) Ünite 11 (11.1, 11.2) - kısmi 2, 3, 4,5,


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Discrete Mathematics and Its Applications, Kenneth H. Rosen, McGraw Hill 6th edition, 2007


DİĞER KAYNAKLAR

Discrete mathematics with graph theory, Edgar G. Goodaire, Michael M.
Parmenter. Pearson Prentice Hall, 2006.
Discrete and Combinatorial Mathematics, Ralph P. Grimaldi, Addison Wesley, 2004.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 4 60
Proje Sunumları (Öğretim Elemanı tarafından değerlendirilme) 4 20
Proje Sunumları (Akranlar tarafından değerlendirilme) 4 8
Proje Geliştirme İzlemesi 4 12
Total: 16 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje414
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14570
Final Sınavı122
Sunum4416
Ara Sınavlar122
Proje Raporlarının Sunumu4416
Toplam İş Yükü (saat):152


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4                      
OC5                      
OC6