DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Biyoloji I MBG 106 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Moleküler Biyoloji ve Genetik
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Ebru BİLGET GÜVEN
Dersin Amacı: Biyolojinin temel kavramlarını öğretmek, bilimsel sorular sormak, bilimsel yöntem, genel deneysel tasarım ve bilimsel raporlama. Öğrencilerin yaşamı, organizmaların temel özelliklerini ve temel biyolojik mekanizmaları algılamasını sağlamak. Hücre biyolojisi, biyoinformatik ve genetiği anlamak için kritik olan biyolojinin temel moleküler yönlerini öğretmek.
Dersin İçeriği: Biyolojinin temel kavramlarını öğretmek, bilimsel sorular sormak, bilimsel yöntem, genel deneysel tasarım ve bilimsel raporlama. Öğrencilerin yaşamı, organizmaların temel özelliklerini ve temel biyolojik mekanizmaları algılamasını sağlamak. Hücre biyolojisi, biyoinformatik ve genetiği anlamak için kritik olan biyolojinin temel moleküler yönlerini öğretmek.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Giriş: Yaşam Çalışmalarında Temalar: Biyoloji araştırmalarına giriş, evrimin ana temasına özel bir vurgu yaparak kitap çapında yedi temayı vurgular. Bilim adamlarının genel sonuçlar çıkarmak için tümevarımlı akıl yürütmeyi ve hipotezleri test etmek için tümdengelimli akıl yürütmeyi nasıl kullandıkları vurgulanmaktadır.
  • 2- Yaşamın Kimyasal Bağlamı: Biyolojik sistemlerdeki moleküler düzeydeki olayların ve süreçlerin daha sonra tartışılması ve ayrıntılandırılması için bir temel oluşturmak için bilgi verilir. Öğrencilerin daha sonraki bölümlerdeki açıklamaları anlamak için teknik kelime dağarcığına (terimler ve tanımlar) sahip olmalarını sağlamak ana odak noktasıdır.
  • 3- Su ve Çevrenin Uygunluğu: Bildiğimiz kadarıyla hayat suya bağlıdır. Suyun kimyasal ve fiziksel özellikleri, yaşam için temel olan birçok özelliği ve süreci belirler. Bu bölüm, su molekülünün yapısını açıklar ve su molekülleri arasındaki polar kovalent bağların ve hidrojen bağlarının organizmaları ve çevreleriyle etkileşimlerini etkileyen birçok yolu araştırır. Ek olarak, bu bölüm solüsyon konsantrasyonları, hidrojen iyon konsantrasyonu (pH) ve tampon solüsyonları gibi konuları tartışmaktadır.
  • 4- Karbon ve Yaşamın Moleküler Çeşitliliği: Tüm organizmalar çoğunlukla karbon elementine dayalı kimyasal yapılardan oluşur. Bu bölüm, daha önce tanıtılan bilgi ve kavramlara dayanır ve açıklamaları ve analizi, karbon atomunun daha ayrıntılı değerlendirmesine genişletir. Tüm elementler arasında karbon, büyük, karmaşık ve çeşitli moleküller oluşturma kabiliyetinde benzersizdir. Öğrencilerin bu karmaşıklığı ve çeşitliliği anlamasına, daha büyük karbon bazlı moleküller oluşturmak için karıştırılan ve eşleştirilen tipik atom gruplarını (fonksiyonel gruplar) adlandırarak ve tanımlayarak yardımcı olur
  • 5- Büyük Biyolojik Moleküllerin Yapısı ve İşlevi: Bu bölüm, polimer olarak makromolekül kavramına dayanmaktadır. Verilen bilgiler, öğrencinin karbonhidratların, lipitlerin, proteinlerin ve nükleik asitlerin yapısını, oluşumunu, özelliklerini ve işlevini tanımasını sağlar.
  • 6- Hücre Turu: Bu bölüm öğrencinin bir hücrenin biyolojik organizasyonunu anlamasını sağlar.
  • 7- Membran Yapısı ve İşlevi: Bu bölümde öğrencinin, difüzyon, ozmoz ve aktif taşınımı tanımlayarak membranın yapısını ve işlevini anlayabilmesi için bilgi verilmiştir.
  • 8- Metabolizmaya Giriş: Bir hücrenin çalışması enerji gerektirir ve bu bölüm bir hücrenin nasıl çalıştığını tartışır. Öğrenci kinetik ve potansiyel enerjiyi ayırt edebilmeli, termodinamiğin birinci ve ikinci yasalarını ifade edebilmeli ve entropiyi anlayabilmelidir.
  • 9- Hücresel Solunum: Bu bölüm glikoliz, sitrik asit döngüsü ve oksidatif fosforilasyonu araştırmaktadır. Öğrenci, hücrelerin nasıl enerji topladığını açıklamak için hem hücresel solunum hem de fermantasyonu, sırasıyla aerobik ve anaerobik enerji toplanmasını açıklayabilmelidir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Derste görsel sunumlar ve tartışmalar. Kompozisyon yazma ve öğrenci sunumları. Ekstra sınıf grup projeleri. Araştırma ve inceleme makalelerini okumak. Tüm materyaller Khas Learn çevrimiçi platformu üzerinden paylaşılır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse giriş Sunum
2 Biyoloji: yaşamı araştırmak Sunum
3 Biyoloji: yaşamı araştırmak Sunum
4 Yaşamın kimyasal temeli Sunum
5 Yaşamın kimyasal temeli Sunum
6 Hücre molekülleri Sunum
7 Hücre molekülleri Sunum
8 Hücrede bir tur Sunum
9 Hücrede bir tur Sunum
10 Çalışan hücre Sunum
11 Çalışan hücre Sunum
12 Hücreler nasıl enerji elde eder Sunum
13 Hücreler nasıl enerji elde eder Sunum
14 Hücreler nasıl enerji elde eder Sunum


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Global Edition Campbell ‘Biology: A Global Approach’ 11th Edition, Pearson Publication date: 2017 | ISBN10: 1292170433| ISBN13: 9781292170435 Authors: Neil A. Campbell, Lisa A Urry, Michael L. Cain, Steven A. Wasserman, Peter V. Minorsky, Jane B. Reece.


DİĞER KAYNAKLAR

Önerilen online dersler: JoVE, Khan Academy, MIT Open Courses, Coursera, Crash courses, YouTube animations
Pearson E-Learning platform


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Ödev 1 15
Sunum/Jüri 1 15
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 30
Final Sınavı 1 40
Total: 19 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev12121
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar21632
Final Sınavı15555
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4                          
OC5                          
OC6                          
OC7                          
OC8                          
OC9