DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Çağdaş Edebiyat ve Kültürde Duygu KHAS 1404 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersi Veren(ler): Yüce Aydoğan
Dersin Amacı: Çağdaş edebi ve kültürel metinlerde “duygular”, ona adanmış artan sayıda konferans, burs, kitap ve dergi makalesi ile her zaman teorik ve eleştirel bir ilgi konusu olmuştur. Bu ders, modern sosyal kimliklerin ve çağdaş kültürel ve politik oluşumların ifade ve oluşumunu anlamak için bir teorik bir araç olarak insan duygularını inceler. Duyguların sadece kültürden kültüre değişmediği aynı zamanda kültürler içinde de bir geçmişleri olduğu bu dersin yol gösterici varsayımıdır. Bazı önde gelen modern ve çağdaş kurgu yazarlarının roman, kısa öykü ve denemelerini okuyarak ve meseleye odaklanan bazı çağdaş filmleri izleyerek duygular ile modern ve güncel sosyo-kültürel oluşumlar arasındaki ilişkiyi inceleyeceğiz. Çağdaş dünyamızı bir dizi karakteristik duygu biçimi olarak anlamanın mantıklı olup olmadığını soracağız. Dönem boyunca, insan duygularını kültürü, siyaseti ve toplumu eleştirmek için bir teori olarak yorumlamanın bir yolunu ele alacağız.
Ders disiplinler arası bir tutuma sahiptir: edebi ve felsefi metinlerin yanı sıra tarih, sosyoloji, bilişsel bilimler, psikanaliz ve kültürel çalışmalardaki duygular üzerine bir dizi temel yazıyı da ele alacağız. Öğrenciler kendi seçtikleri alanlarda çalışma fırsatı bulacaklar. Ayrıca şunu da belirtmek gerekir ki, bu bir psikoloji dersi değildir, esas olarak edebi eserlere ve bunların bazı kültürel olarak özel duygulara ilişkin biçimde yorumlanmasına dayalıdır.
Dersin İçeriği: Ders üç tematik birimi kapsamaktadır: Duygu yapıları, duyguların tarihi (20. ve 21. yüzyıllara odaklanarak); spesifik duygular; duygusal alanlar. Dersin büyük kısmı, çağdaş kültürel öneme sahip olduğu düşünülen belirli duygulara (ve onların kültürel / edebi / estetik temsillerine) ayrılacaktır: acı/ ağrı (bedensel olana odaklanarak); nostalji ve melankoli; mutluluk; öfke ve kızgınlık; arzu ve aşk; dokunsal ve görsel duygular; can sıkıntısı / depresyon / ilgisizlik; kaygı ve korku; yakınlık ve mesafe duygusu; kitle kültürü, kitle duyguları; duyguların kamusal yaşamdaki rolü ve duygusal kamusal alanlar yaratan kültürel oluşumlar; duygu siyaseti; sıradan duygular.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Akademik bir metni anlamak ve ona cevap üretmek
  • 2- Eleştirel düşünce ve okuma becerileri geliştirmek, böylece başkalarının fikirlerini yinelemek yerine özgün fikirlerini üretebilme yeteneği kazanmak
  • 3- Duygu kuramlarıyla ve modern/çağdaş sanat ve edebiyatta temsil edilen duygu yapılarıyla tanışma ve bunları tespit edebilme becerisi kazanmak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Sözlü anlatımlar ve sunumlar, araştırma çalışmaları, yazma çalışmaları, sınıf içi tartışma.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş: Duygulara giriş
2 Felsefe, edebiyat, duygu Dylan Evans: Emotion: A Very Short Introduction (selection) Robert C. Solomon: “Emotions, Thoughts, and Feelings Emotions as Engagements with the World”, Thinking About Feeling: Contemporary Philosophers on Emotions, edited by Robert C. Solomon (Oxford University Press, 2004).
3 Acı Susan Sontag, Regarding the Pain of Others (Macmillan, 2004) (selection)
4 Kaygı Franz Kafka: "A Hunger Artist" (short story) Renata Salecl: On Anxiety (3. chapter)
5 Sıkıntı Georges Perec, A Man Asleep (Verba Mundi, 2010)
6 Sevgi/Aşk Lobster (film), dir. Yorgos Lanthimos, 2013. Zygmunt Bauman, Liquid Love (selection).
7 Hınç öfke Dostoyevsky, Notes from Underground (novel)
8 Final ödevi konusu sınıf içi değerlendirme Değerlendirme ve tartışma
9 Nihilizm Nevermind (album). Nirvana, DGC Records, 1991.
10 Nihilizm Michel Houellebecq, Lanzarote (Vintage Books, 2009) (novel)
11 Yalnızlık Die Wand (film), dir. Julian Pölsler, 2012.
12 Öğrenci seçimi duygu TBA
13 Sunumlar Öğrenci sunumları
14 Sunumlar Öğrenci sunumları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Edebiyat::
Susan Sontag, Regarding the Pain of Others (Macmillan, 2004) (selection)
Clarice Lispector: The Complete Stories (New Directions, 2015) (selection)
Georges Perec, A Man Asleep (Verba Mundi, 2010)
Goethe, The Sorrows of Young Werther
Dostoyevsky, Notes from Underground
Franz Kafka: "A Hunger Artist"
Michel Houellebecq, Lanzarote (Vintage Books, 2009)

İkincil Okumalar:
Sara Ahmed: The Cultural Politics of Emotion
Jan Palmer: The History of Emotions: An Introduction
Ann Cvetkovich: Depression: A Public Feeling
Dylan Evans - Emotion_ A Very Short Introduction (Very Short Introductions) (2003, Oxford University)
Peter Toohey - Boredom_ A Lively History-Yale University Press (2012)
Robert C. Solomon - Thinking about Feeling_ Contemporary Philosophers on Emotions-Oxford University Press, USA (2004)
Sianne Ngai - Ugly Feelings-Harvard University Press (2005)
Thomas Szanto, Hilge Landweer (eds.), The Routledge Handbook Of Phenomenology Of Emotion


DİĞER KAYNAKLAR

Çeşitli filmler ve sınıf içi tartışmaları besleyecek dergi makaleleri.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 -
Ödev 12 25
Sunum/Jüri 2 10
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 1 5
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 40
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev12336
Sunum/Jüriye Hazırlık248
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler155
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11414
Final Sınavı12020
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3