DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İstanbul’u Okumak: Edebiyatın İzlerinde Kent KHAS 1410 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Nuran Buket Cengiz
Dersin Amacı: İstanbul birçoğumuz için zorlu bir aşk hikayesi. Ne onunla olabiliyoruz ne de onsuz. Batının
doğusunda ve doğunun batısında yer alan, her zaman çatışmalar ve olasılıklarla dolu olan,
fethi tarihte yeni bir çağın başlamasına neden olan kent iki imparatorluğa başkentlik yaptı:
Bizans ve Osmanlı. Bu nedenle, burada yaşayanlar bir çok zaman kendilerini tarihin içinde
gezinirken bulur. İstanbul, sakinlerine, pek çok zorluk ve sorunla birlikte muhteşem
manzaralar ve heyecan verici karşılaşmalar sunar.
Dünya nüfusunun büyük çoğunluğu şehirlerde ikamet etmeye başladığından beri kentsel
çatışmalar giderek tırmanmakta. İstanbul örneğinde; kentin küresel şehir ağına entegrasyonu,
Avrupa göç krizi ve bunların yanı sıra yüksek deprem riskiyle meşrulaştırılan acımasız
kentsel dönüşüm bu çatışmaları şiddetlendiriyor. İstanbul’da yaşamak her geçen gün daha
zorlaşsa da o, dünyanın en ilginç ve büyüleyici metropollerinden biri olarak çekiciliğini
korumayı başaran bir mega-şehir.
Elbette ki, böyle bir şehir çok sayıda edebi eserin ilham kaynağı ve mekanı olageldi. Bu
derste, bu eserlerin izini sürerken iyi edebiyatın tadına varacak ve kent hakkında bilgi sahibi
olacağız. Bize hem tanıdık hem de yabancı kentsel deneyimleri seçilmiş kurmaca metinler
üzerinden yaşarken kentimize tamamen yeni bir bakış açısıyla bakmaya çalışacağız.
Derste okunacak tüm birincil ve ikincil kaynaklar İngilizce olacak; edebi metinler güvenilir
çevirmenler tarafından Türkçe'den İngilizce’ye kazandırıldı. Bu nedenle, şehrin
derinliklerindeki bu yolculuğa hem yerli hem de yabancı öğrenciler katılabilir.
Dersin İçeriği: Edebiyatta İstanbul: roman, kısa öykü, şiir
İstanbul: küreselleşme, kentsel dönüşüm ve soylulaştırma
Kurmaca metinde mekan-zaman: bir anlatıbilim kategorisinin analizi
İstanbul’a dair nostaljik söylem
Kent ve cinsiyet
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Biçim ve içerik arasındaki karşılıklı ilişkiye dikkat ederek edebi metinleri eleştirel bir şekilde okuma ve edebi metinlerde mekanın önemini kavrama ve zamanmekanı karakter, hız, ruh hali, atmosfer, imge gibi kategorilerle ilişkili olarak analiz etme;
  • 2- İstanbul'un tarihi ve güncel sosyal, ekonomik ve kültürel dinamikleri hakkında temel bilgi edinme;
  • 3- Dünyadaki herhangi bir kenti eleştirel bir bakış açısıyla inceleme olanağı sağlayan genel bir kentsel okuryazarlık kazanma;
  • 4- Modern Türk edebiyatını tanıma;
  • 5- Eleştirel düşünme becerilerini geliştirmenin yanı sıra kompozisyon yazımı esnasında argüman kurma, açıklama, özetleme, sentezleme becerilerini geliştirme, argümanı detaylandırmak için kaynakları kullanma, destekleyici argümanlarının ana hatlarını çizme, yazdıkları ödevi gözden geçirme ve düzeltme,
  • 6- Yukarıdakilerin tümünü sözlü ve yazılı İngilizce aracılığıyla tartışmalarda, sunumda ve analitik yazıda gösterme olanağı bulacaklardır.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı; sunum; ödev (kompozisyon)


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş Kent ve Edebiyat İlişkisi: Innocence of Memories
2 Edebiyatta İstanbul’a Genel Bakış Sait Faik Verilen metinleri okuma/filmi izleme
3 Ahmet Hamdi Tanpınar Verilen metinleri okuma/filmi izleme
4 Orhan Pamuk: Hüzün’den Kafamda Bir Tuhaflık’a İstanbul’un Farklı Yüzleri Verilen metinleri okuma/filmi izleme
5 Edebiyatta İstanbul’un Gecekondusu ve Kenar Mahallesi Verilen metinleri okuma/filmi izleme
6 Edebiyatta İstanbul’un Ermenileri Verilen metinleri okuma/filmi izleme
7 Araştırma Haftası Sunumların hazırlanması
8 Edebi Metinlerin İncelenmesi - I Sunumlar
9 Edebiyatta İstanbul’un Rumları Verilen metinleri okuma/filmi izleme
10 Edebiyatta İstanbul’un Yahudileri Verilen metinleri okuma/filmi izleme
11 Edebi Metinlerin İncelenmesi - I Verilen metinleri okuma/filmi izleme
12 Şiirde İstanbul Verilen metinleri okuma/filmi izleme
13 Gezi: Yahya Kemal Müzesi, Beyazıt Tanpınar Müzesi, Gülhane Verilen metinleri okuma/filmi izleme
14 Yabancı Edebiyatta İstanbul Verilen metinleri okuma/filmi izleme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Why You Should Read: A Useless Man, Sait Faik, Lydia Beardmore; Bosphorus Review of
Books
Afterword, Alexander Dawe and Maureen Freely; A Useless Man, 2014
Seçilmiş bölümler Huzur, Ahmet Hamdi Tanpınar, 1948
‘A Mind at Peace’ - Ahmet Hamdi Tanpinar, Richard Eder; Los Angeles Times, 1 Mar 2009
The Creative Process of Translating Text: An Interview With Dr. Erdağ Göknar, Maria Eliades;
Pshares, 19 Jun 2017
Seçilmiş bölümler İstanbul: Hatıralar ve Şehir, Orhan Pamuk, 2003
Seçilmiş bölümler Kafamda Bir Tuhaflık, Orhan Pamuk, 2014
Seçilmiş bölümler Berci Kristin: Çöp Masalları, Latife Tekin, 1984
Rumour, John Berger; Berji Kristin: Tales from the Garbage Hills, 2004
Introduction, Saliha Paker; Berji Kristin: Tales from the Garbage Hills, 2004
Seçilmiş öyküler Kum Saatinde Kumkapı, Jaklin Çelik, 2002.
Seçilmiş bölümler İstanbul Bir Masaldı, Mario Levi, 1999
'Dialogue is the Most Important Thing!'' Mario Levi Interview by Ceyda Nurtsch, Qantara, 2013
Seçilmiş öyküler Istanbul in Women's Short Stories, editör Hande Öğüt, 2012
Seçilmiş bölümler How to Read Literature, Terry Eagleton, 2013
Seçilmiş bölümler Narrative Form, Suzanne Keen, 2003
Seçilmiş bölümler Right to City Novels in Turkish Literature from the 1960s to the Present, N.
Buket Cengiz, 2021
The image of the Greek minority of Istanbul in Turkish literature: past and recent tendencies,
Iraklis Millas, Intercultural Aspects in and around Turkic Literatures, 2006
Crime, Mystery and Spy Novels: Thrillers Set in Turkey by Leyla Yvonne Ergil, Daily Sabah, 27
Jan 2015
The Crime Novels of Istanbul by Paul French, Crime Reads, 31 Aug 2020
Seçilmiş şiirler:
Bir Başka Tepeden, Yahya Kemal Beyatlı
Bir İstanbul Hayali, Mehmet Akif Ersoy
İstanbul Destanı, Bedri Rahmi Eyüboğlu
İstanbul Ağrısı, Atilla İlhan
İstanbul’u Dinliyorum, Orhan Veli Kanık
Hep Kahır, Nazım Hikmet


DİĞER KAYNAKLAR

Innocence of Memories (2015), dir. Grant Gee
Orhan Pamuk, Nobel Konuşması, 2006


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ödev 3 60
Sunum/Jüri 1 30
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 5 10
Total: 9 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati13339
Ödev31030
Sunum/Jüriye Hazırlık166
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler143.549
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar50.21
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5                        
OC6