DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kimlik, Kolektif Hafıza ve Nostalji: Edebiyat, Sinema ve Müzikte Türk- KHAS 1414 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: Şehnaz ŞİŞMANOĞLU ŞİMŞEK
Dersi Veren(ler): Şehnaz ŞİŞMANOĞLU ŞİMŞEK
Dersin Amacı: Bu dersin amacı:

1. Öğrencilere yakın tarihimizi ve coğrafyamızı şekillendiren önemli bir tarihsel olayla ilgili akademik makaleleri ve kurgusal üretimleri analiz ederek eleştirel bir bakış açısı kazandırmak,
<br 2. "Kimlik", "kolektif hafıza" ve "nostalji" kavramları hakkında eleştirel bir anlayış geliştirmelerini sağlamak,
<br 3. Argümana dayalı makaleleri anlamak ve eleştirel bir biçimde çözümlemek
<br 4. Akademik araştırmalar için ilgili kaynakları seçebilmelerini ve kullanabilmelerini sağlamak <br 5. Bir tartışmayı yönetebilmesini sağlamak ve sunum becerileri kazandırmak.
<br 6. Yazılı ve sözlü üretimlerinde akademik dürüstlük kurallarını uygulamasını öğretmek.
Dersin İçeriği: Bu ders, Osmanlı topraklarında yaşayan yaklaşık 1,5 milyon Rum Ortodoks Hıristiyan ve eski Osmanlı vilayetlerinde ikamet eden 400.000 Müslüman da dahil olmak üzere 2 milyondan fazla insanı doğrudan etkileyen hem Yunanistan'da hem de Türkiye'de ulus inşası süreçlerinde tarihi bir dönüm noktası oluşturan 1923 Yunan-Türk nüfus mübadelesini anlamaya yönelik bir giriş niteliğindedir. Bu amaçla dersin içeriğinde mübadeleyi konu alan Türkçe ve Yunancada üretilen edebiyat, film ve müziklere yer verilecektir. Bununla birlikte konuyla ilgili akademik ve popüler yayınlar üzerinden her iki ülkeyi yakından ilgilendiren bu tarihi olay kimlik, kolektif hafıza ve nostalji kavramları açısından irdelenecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Coğrafyamızın demografisini, kimliğini ve anılarını şekillendiren tarihi bir olaya dair derinlikli bir anlayış sergilemek,
  • 2- Kimlik ve bellek çalışmaları alanlarındaki güncel tartışmalara eleştirel ve yaratıcı bir yanıt vermek,
  • 3- Film, belgesel, podcast, edebi metinler gibi çeşitli mecralar aracılığıyla yakın okuma ve akademik yazma becerilerini gösterebilmek
  • 4- Sözlü, yazılı ve görsel iletişim becerilerini geliştirmek ve çalışmalarını farklı kitlelere hazırlama ve sunma yeteneğini göstermek.
  • 5- Grup ödevlerinin tamamlanması için diğer öğrencilerle sorumluluğu paylaştığını ve onlarla uyumlu çalıştığını göstermek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Her hafta 45 dakikalık ders anlatımı ve öğrenci sunumu <br İkinci 45 dakikada tartışma ve sınıf içi etkinliği <br Asenkron okuma ve yazma görevleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Konuya giriş Yok
2 Arka Plan: Mübadeleden Önce İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
3 Sinemada Mübadele İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
4 Lozan Antlaşması İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
5 Ayvalık’ın Hayaletleri İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
6 Anadolu’ya Adapte Olmak ve Sözlü Tarih İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
7 Mübadele ve Saklı Kimlikler İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
8 Kolektif Hafıza ve Mülteci Kimliği İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
9 Kimlik ve Nostalji İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
10 Mültecilerin Dili: Karamanlıca İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
11 Rebetiko: Mültecilerin Yeraltı Dünyası İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
12 Türkçede Mübadele Edebiyatı İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
13 Yunancada Mübadele Edebiyatı İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, tartışma soruları hazırlamak.
14 Final Projelerinin Sunumu Final projelerinin sunumunu hazırlamak.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Her hafta dersleri tamamlayan okumalar.


DİĞER KAYNAKLAR

Tartışma oturumlarını tamamlayan filmler ve popüler gazete/dergi makaleleri.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Uygulama 13 10
Proje 1 30
Ödev 2 30
Sunum/Jüri 1 20
Total: 31 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama13113
Proje12020
Ödev2714
Sunum/Jüriye Hazırlık2510
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13226
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4                    
OC5