DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Biyomimikri KHAS 1422 Güz-Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: AYŞE ASLI SUNER BAŞAL
Dersi Veren(ler): AYŞE ASLI SUNER BAŞAL
Dersin Amacı: Biyomimikri, doğadan öğrenmeyi ve ondan ilham almayı, onu yeni problem çözme yöntemlerine ve yenilikçi tasarıma dönüştürmeyi amaçlayan bir uygulamadır. Bu modüler ders, öğrencilere doğanın nasıl işlediğini ve sorunları nasıl çözdüğünü anlamak için doğa hakkında bilinçli gözlemler yapma konusunda rehberlik etmeyi amaçlamaktadır. Ders, vaka çalışmaları yoluyla biyomimikrinin evrimine odaklanır ve öğrencileri doğanın tasarımından ilham almaya teşvik eder. Biyomimikri uygulamasının yeni potansiyellere yol açabileceği çeşitli alanlara kapsamlı bir bakış açısı sağlamayı amaçlıyoruz. Bu ders, biyomimkri hakkında bilgi edinmek ve gelecekteki olası iş birlikleri için farklı bölümlerden öğrenciler arasında disiplinler arası ilişkileri teşvik etmek için tasarlanmıştır.
Dersin İçeriği: Bu ders, seminerler, saha gezileri, yerinde gözlemler ve ilgili araştırmalar yoluyla doğanın ilkelerine yönelik keşifler için merak uyandırmak üzere planlanmıştır. Öğrenciler biyomimikri ilke ve yöntemleriyle tanışacaklardır. Derste doğadan ilham alan tasarımlar, yapılar, malzemeler, mekanizmalar, süreçler, desenler, algoritmalar ve tutumlar araştırılacaktır. Bu araştırmalar ve vaka analizleri, dönemin ikinci yarısında ele alınacak biyomimikri tasarım projeleri için temel oluşturacaktır. Proje süreci biyomimikri yöntemlerini kullanan araştırma ve tasarım süreçlerini içerecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Biyomimikrinin toplum üzerindeki etkisini ve kendi çalışma alanlarındaki günlük yaşam pratiklerini keşfetmek
  • 2- Yapısal özelliklerin işlevselliği nasıl belirlediğini anlamak
  • 3- Bilim insanlarının tıpta yenilikçi yeni ürünler tasarlamak için biyomimikriyi nasıl kullandıklarını araştırmak
  • 4- Sürdürülebilir mühendislik tasarım çözümlerine ulaşmak için biyomimikrinin yaşam boyu problemlere nasıl uygulanacağı fikrini geliştirmek
  • 5- Çoklu ölçeklerde bina sistemleri ve yapılı çevre için biyomimikri düşüncesinin ön anlayışını geliştirmek
  • 6- Disiplinler arası düşünce geliştirmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri -Ders içi ve ders sonrası etkinlikler ve ödevlerle desteklenmeye devam eden kavramlar, dersler ve misafir konuşmacılar yoluyla tanıtılacaktır. Seçilen okumalar öğrencilerin kavramları daha iyi anlamalarına ve bunlara hazırlanmalarına yardımcı olacaktır.
-Biyomimikri, disiplinler arasında iş birlikçi ilişkileri teşvik eden ve gelişmekte olan bir alan olduğundan, bunu başarmak için grup içerisinde öğrenmeleri büyük ölçüde teşvik edilecektir. Ders sırasında yaptırılacak aktivitelerin bazıları grup çalışması olacak ve grubun sunumu bir değerlendirme yöntemi olarak kullanılacaktır,
-Grup çalışmalarının yanı sıra öğrenciler, ders saatlerinde modülün teması üzerinden bireysel olarak Pratik yapma imkânı bulacak ve çalışmaları için değerlendirileceklerdir.
-Öğrencilere farklı bakış açıları kazandırmak için misafir konuşmacılar davet edilecektir. Öğrencilerden, bu konuşmalarda verilen kavram ve fikirlerle ilgili kısa değerlendirmeler yapmaları yazılı olarak istenecektir.
-Kolaj yapımı ve origami, form ve yapı ilişkisini deneyimlemek ve öğrencilerin motor becerilerini, görsel ve uzamsal yeteneklerini geliştirmek için bir araç olarak kullanılacaktır.
-Pandemi koşullarına bağlı olarak birlikte kısa bir doğa gözlem deneyimi için saha gezisi düzenlenebilir. Koşullar izin verirse, bu önceden belirlenecek ve ilan edilecektir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Doğa Gözlem Gezisi Tarihler teyit edilecektir ve hava koşulları nedeniyle değişiklik gösterebilir.Gerekli/önerilen kaynaklar ve uyarılar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
3 Biyomimikri’nin Temelleri Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
4 Biyomimikri & Kent Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
5 Biyomimikri & Mimarlık Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
6 Vaka Analizleri: Ders İçi Grup Çalışması Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
7 Vaka Analizleri: Sunumlar Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
8 Bahar Tatili / Ramazan Bayramı
9 Biyomimikri Tasarım Projesine Giriş & Biyomimikri’ye Perspektifler: Ders içi Grup Çalışması (Ya da Saha Gezisi içinde Grup Çalışması – hava durumununa göre belli olacaktır) Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir. Gezi olasılığı için tarihler teyit edilecektir ve hava koşulları nedeniyle değişiklik gösterebilir/ iptal edilebilir.
10 Biyomimikri Tasarım Projesi - Araştırma Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
11 Biyomimikri Tasarım Projesi – Araştırma / Tasarım Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
12 Biyomimikri Tasarım Projesi –Tasarım Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
13 Biyomimikri Tasarım Projesi –Tasarım Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
14 Biyomimikri Tasarım Projesi –Sunumlar Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Ders kitapları:
▪ Biomimetics: Nature-Based Innovation, Yoseph Bar-Cohen, CRC Press Series in Biomimetics. ISBN-13: 978-1439834763, ISBN-10: 1439834768
▪ Biomimicry: Innovation Inspired by Nature, Janine M. Benyus, New York: HarperCollins Publishers. ISBN-13: 978-0060533229. ISBN-10: 0060533226
▪ Architecture Follows Nature: Biomimetic Principles for Innovative Design Ilaria Mazzoleni, CRC Press. ISBN 9781138076693
▪ iSites: Nature Journaling for Biomimicry, Erin Rovalo, Biomimicry 3.8. ISBN 9781795052115

Okumalar:
▪ Angie, N. (2009). “The Art of Deception,” National Geographic, https://www.nationalgeographic.com/magazine/2009/08/mimicry/
▪ Bowring, J. (2005). “Revealing Concealment: The Strange Case of the MoMA Roof Garden,” Thresholds 30, pp. 16-23, https://doi.org/10.1162/thld_a_00280
▪ Caillois, R.; John Shepley (trans.) (1984). “Mimicry and Legendary Psychasthenia,” October 31, pp. 16 -32, https://www.jstor.org/stable/778354?origin=JSTOR-pdf
▪ Jamie, G. A. (2017). “Signals, Cues and the Nature of Mimicry,” Proc Biol Sci. doi: 10.1098/rspb.2016.2080. Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5326520/
▪ Lomas, D. (2012). Artist — Sorcerers: Mimicry, Magic, and Hysteria. Oxford Art Journal, 35(3), 363-388, http://www.jstor.org/stable/23322190
▪ Passino, K. M., (2005). Biomimicry for Optimization, Control, and Automation. Springer.


DİĞER KAYNAKLAR

Dersi görsel açıdan desteklemek için JoVE Scientific Video Journal kullanılacaktır. KHAS Learn’e yüklenecek bağlantılara tam erişim için lütfen JoVE hesaplarınızı etkinleştirin. KHAS e-posta adresleriniz ve şifreniz sırasıyla kullanıcı adınız ve şifreniz olacaktır.
Belgeseller:
▪ “Waste=Food” A Film by Rob van Hattum Icarus Films 2007 *link: https://youtu.be/4pwCFH1LkCw

Podcast’ler:
▪ https://www.ted.com/talks/janine_benyus_biomimicry_in_action
▪ https://www.ted.com/talks/deborah_gordon_what_ants_teach_us_about_the_brain_cancer_and_the_internet#t-325882
▪ https://www.youtube.com/watch?v=pvC9MQvqHMQ (How do we see colors?)


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 4 60
Ödev 4 20
Final Sınavı 1 20
Total: 9 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje4312
Ödev414
Diğer Uygulamalara Hazırlık4520
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler41040
Final Sınavı177
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1 1        
OC2     2    
OC3   2      
OC4         2
OC5   2      
OC6         2