DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kaldırım Mühendisliği KHAS 1426 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: AYŞE ASLI SUNER BAŞAL & AHMET SERTAÇ ÖZTÜRK
Dersi Veren(ler): AYŞE ASLI SUNER BAŞAL, AHMET SERTAÇ ÖZTÜRK
Dersin Amacı: Bu bir mühendislik dersi değildir; gözlem yürüyüşleri, görme egzersizleri ve yaparak düşünme, keşfetme, tasarlama süreçlerini içeren araştırmaları kapsar. Dersin amacı, malzemelerle, çevreyle ve şehrin her türden canlıları ile etkileşim kurmanın yaratıcı yollarını keşfetmek, bu sırada üretim deneyleri, performans gibi araçları kullanarak tasarım pratikleri geliştirmektir. Dönem boyunca bu bağlamda kent deneyimleri odağında yapacağımız tasarım araştırmaları ve uygulamaları aracıyla çeşitli tasarım ve üretim becerilerini kazandırmak dersin amaçları arasındandır.
Dersin İçeriği: Dönemin ilk yarısını, bireysel gözlem ve ‘yaparak tasarlamak - tasarlayarak yapmak’ ve malzeme odaklı araştırmaları oluşturur. İkinci yarıda ise öğrencilerin kentin belirli yerlerinde yapacakları aktif gözlem ve araştırmaları sonucunda, o yerlerle ilişki kuracak / oraya eklemlenecek çeşitli üretimler grup çalışması olarak yapılacaktır. Hem bireysel hem de kolektif araştırma yoluyla, kamusal alan ve müşterekler üzerine tartışarak, kente dair belli kavram ya da olguları fark etme, deneyimleme, etkileşim kurma ve dönüştürme amacıyla çeşitli deneyler gerçekleştireceğiz. Dönem boyunca geziler, yürüyüşler, misafir konuşmacılar ile tartışmalar yapılacaktır. Devam ve aktif katılım zorunludur.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Eleştirel ve katılımcı gözlem yoluyla araştırma yöntemlerini keşfetmek
  • 2- Bir tasarım süreci olarak çeşitli üretim yollarını deneyimlemek
  • 3- Farklı malzeme, araç ve koşulları deneyerek tasarım becerilerini geliştirmek
  • 4- Malzemeleri tasarım sürecinin vazgeçilmez bir parçası olara, malzemelere duyarlılık geliştirmek, malzemelerle düşünmek
  • 5- Malzemenin ve emeğin değerini anlamak
  • 6- Kent /kamusal alan /müşterekler /yer /bağlam ile malzeme /yapım /üretim arasındaki tasarım süreçlerinin farkındalığı sağlamak
  • 7- Tasarım sürecinde doğaçlama /soyutlama yollarını araştırmak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri ● Ders sırasında kısa sunumlar, okuma materyalleri veya video klipler yoluyla bağlamın araştırılmasına yönelik bazı temel yöntemler tanıtılacaktır. ● Sınıf içi çalışmaların bir kısmı veya bazı ödevler belli tasarım yöntemlerinin yaparak keşfedilmesi için tasarlanmıştır. Bu her öğrenci ve/veya öğrenci grubu için özgün tasarım süreçlerinin oluşmasını sağlar. ● Bazı araç ve materyaller kısa sunumlarla tanıtılacaktır. Daha sonra öğrencilerin kendi özgün yapım yollarını denemelerini ve keşfetmelerini teşvik eden çalışmalar yapılacaktır. ● Öğrenmenin çoğu yaparak öğrenme ile gerçekleşecektir. ● Bağlamsal araştırmaya temel oluşturmak amacıyla saha keşiflerinin bireysel ve grup halinde yapılması planlanmaktadır. Seçilen okumalar, videolar veya podcast'ler kavramsal çerçeveyi sağlamak amacıyla referans materyal olarak kullanılabilir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Kaldırım Mühnedisliğine Giriş - Gezi Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
2 Üretim Denemeleri_01 (Sınıf içi Çalışma) Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
3 Konuk Konuşmacı: Üretim Denemeleri_02 (Sınıf içi Çalışma) Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
4 Üretim Denemeleri_03 (Sınıf içi Çalışma) Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
5 Üretim Denemeleri_04 (Sınıf içi Çalışma) Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
6 Üretim Denemeleri_05 (Sınıf içi Çalışma) Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
7 Üretim Denemeleri_06 (Sınıf içi Çalışma) Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
8 Sunum Günü Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
9 Tasarım Süreci _01 Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
10 Tasarım Süreci _02 Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
11 Üretim Süreci _01 Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
12 Üretim Süreci _02 Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
13 Üretim Süreci _03 Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir
14 Üretim Süreci _04 Gerekli/önerilen kaynaklar önceden KHAS Learn’e yüklenecektir


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

1. Making: Anthropology, Archeology, Art & Architecture
Tim Ingold, Routledge (ISBN10: 0415567238 - ISBN13: 9780415567237)

2. Becoming Istanbul, An Encyclopedia
Pelin Derviş, Bülent Tanju, Uğur Tanyeli (ISBN 978 9944 731 06 5)

*Başka okumalar da dönem boyunca önerilebilir.


DİĞER KAYNAKLAR

Ders Tanıtımı:
https://padlet.com/Engineering_of_Wandering/kfp3jwa7l2yhqsuo

Podcast Önerileri:
https://scratchingthesurface.fm/203-lorne-buchman

https://getpodcast.com/dk/podcast/change-lab-conversations-on-transformation-and-creativity/50-ann-hamilton-on-the-power-of-i-dont-know_0c7f029993

Videolar:
Tim Ingold: Thinking Through Making
https://youtu.be/Ygne72-4zyo
Ann Hamilton: "the event of a thread" | Art21 "Extended Play"
https://youtu.be/1fJ4umqXGjM

Instagram:
Önceki dönemlere ait ders çıktılarını takip etmek için “engineering of wandering” Instagram hesabı takip edilebilir: https://www.instagram.com/engineeringofwandering/

*Başka video veya podcast önerileri dönem boyunca kaynaklara eklenebilir.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Uygulama 1 30
Proje 2 30
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 20
Total: 19 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati13339
Arazi Çalışması236
Proje6424
Ödev6318
Sunum/Jüriye Hazırlık11010
Diğer Uygulamalara Hazırlık14114
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler428
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar133
Final Sınavı133
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1 2        
OC2     2    
OC3   1      
OC4     2    
OC5         1
OC6         1
OC7