Akademik Birim: |
Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
MİNE YILDIRIM |
Dersi Veren(ler): |
MİNE YILDIRIM |
Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı 1) öğrencilere hayvanların insan toplumlarındaki yerine ve hayvanlarla insanlar arasındaki ilişkinin gelişimine dair sosyolojik perspektifleri öğretmek; 2) öğrencileri insanlar ile hayvanlar arasındaki ilişkilere odaklanan toplum bilimi araştırmalara aşina kılmak; 3) insanlar ile hayvanlar arasındaki ilişkilere dair niteliksel araştırma ve yazı yöntemlerini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, hayvanların politika hakkında, özellikle şiddet, sermaye birikimi, adalet ilişkilerin oluşması sürecine dair bize öğretebileceklerini inceliyor. İnsanlar ile hayvanlar arasında kurulan yakınlık ve tahakküm, şiddet ve ihtimam, uzaklık ve denetim ilişkilerinin duygulanımsal bağlantılarına odaklanacağız. Gelişmekte olan/gelişmiş, küresel kuzey/güney, Batı/Doğunun farklı şehirlerinde modernitenin, sermaye birikiminin, bilgi/iktidar, kentleşme, hukukun, sınıf ve mülkiyet ilişkilerinin yeniden üretiminin iç içe geçmiş tarihini inceleyeceğiz. Ders, hızla gelişmekte olan hayvan araştırmaları araştırma alanına giriş niteliğindedir. Hayvan hakları ve hayvan özgürlüğüne ilişkin temel kavramların öğretmeyi hedeflemektedir. Hayvanlık, duyarlılık, tahakküm, evcilleştirme, kapatma coğrafyaları, Antroposen, post/transhumanizm, nekropolitika, antrozooloji, kitlesel yokoluş, yaban hayatı ve zoonoz hastalıklara ilişkin temel tartışmalar üzerinden ilerleyecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Kavrama: İnsan-hayvan ilişkilerinin tarihine, şiddet, ihtimam ve merhametin temsillerine, hayvanlarla yakınlığın toplumsal-mekansal düzenlerine, hayvanları yemenin, hayvan emeğinin ve hayvan deneylerinin politik ekonomisine, hayvan haklarının hukuki çerçevesine ilişkin orta düzey bilgilerin öğrenilmesi;
- 2- Sentez: Modern toplumlarda hayvanların ne şekillerde ve hangi ilişkiler içinde yaşadığının, teorik yaklaşımlar ile sanatsal temsillerin bir aradalığına ilişkin sentez yapabilme;
- 3- Düşünme ve yazma: Hayvanlarla ilişkilerimizin, farklı tarihlerin ve değişim süreçlerini anlamak, analiz etmek için yazma, tartışma, araştırma ve ortak çalışmanın öğrenilmesi. Özdüşünümsel olma becerisi kazanmak, geniş bir perspektif ve hayvan haklarına ilişkin farklı görüşlere saygı duyma kapasitesi;
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Öğretme: Ders anlatımı ve tartışma oturumu, haftada 3 saat Öğrenme: Her dersten önce teslim edilecek asenkron eleştirel inceleme yazıları; bireysel araştırma ve grup ödevleri, final araştırması sözlü sunumu |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Hayvanları/hayvanlara birlikte düşünmek |
Yok |
2 |
Hayvan-insan ilişkilerinde kültürel ve tarihsel farklılıklar |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
3 |
Hayvan deneyleri |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
4 |
Hayvan haklarının doğuşu |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
5 |
Hayvanlar ve kentleşme |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
6 |
Evcil hayvanlar |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
7 |
Avcılık |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
8 |
Esaret altındaki yaban hayatı |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
9 |
Hayvanlı tarım endüstrisi ve iklim krizi |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
10 |
Süt ve yumurtacılık endüstrisi |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
11 |
Sudaki yaşam |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
12 |
Kitlesel yokoluş, nesli tükenen türler |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
13 |
Egzotik hayvan ticareti, ıslak pazarlar, zoonoz hastalıklar |
İlgili okumayı yapmak,verilen videoyu izlemek, haftanın okumaları ve video ödevleri üzerine eleştirel inceleme yazmak |
14 |
Final Araştırması Sözlü Sunumları |
Final Araştırması Sözlü Sunumları |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.