DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Riskler ve Olanaklar: İklim Aktivizmi ve Hukuk KHAS 1212 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: ÖZLEM ASLAN
Dersi Veren(ler): ÖZLEM ASLAN
Dersin Amacı: Ders öğrencilere adalet kavramını iklim ve çevre sorunları bağlamında düşündürtmeyi hedeflemektedir. Çevresel zorlukların farklı grupları nasıl farklı şekillerde etkilediği irdelenecek ve bu grupların bu farklılaşmaları gündeme getirmek için hukukla ne şekilde ilişkilendilklerine odaklanacaktır. Öğrenciler, .evresel adaletin yeniden dağıtım ve tanıma süreçleri ile ilişkisine dair düşünme fırsatı bulacaklar, çevresel hak arayışlarının farklı süreçlerini öğreneceklerdir. İklim gibi çok farklı aktörlerin ve süreçlerin şekillendiridiği bir mesele bağlamında hukukun toplumsal değişimi sağlamadaki imkanlarını ve sınırlarını tartışacaklardır.
Dersin İçeriği: İklim değişikliği heryerde ve herkes iklim değişikliğinden bahsediyor. Fakat bazı toplumsal kesimler devletleri imzaladıkları uluslararası antlaşmalardan sorumlu tutmak adına yargıya başvuruyor. Açtıkları davalarla yasal düzenlemelere katkı sunmanın yanında konuyu gündeme taşıyarak kamusal bir diyalog imkanı da sağlıyorlar. İklim davaları, ABD, Hollanda, Pakistan, Filipinler ve başka birçok yerde ortaya çıkıyor. Bu bağlamda bu ders şu soruları soruyor: İklim davaları nasıl oluşur? Hangi aktörler bu süreçlere dahil olurlar? Hangi adalet perspektifleri bu süreçlerin bir parçası olur? İklim davalarının sınırları ve limitleri nelerdir? İklim davalarının sonuçları farklı paydaşlar için ne ifade ediyor? Bu ders Paris Antlaşması ve Urgenda davasından sonra bir iklim atkvizmi yöntemi haline gelen iklim davalarını inceliyor.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- İklim değişikjliğinin etkileyen çoklu faktörleri anlamak
  • 2- Yasal sorumlululuk ve yükümlülük meselelerine dair eleştirel bir yaklaşım geliştirmek.
  • 3- Çevresel zorlukların farklılaştırılmış dağıtımını anlamak.
  • 4- İklim değişkliği ile insan hakları arasındaki ilişkiyi anlamak
  • 5- Adalete yeniden dağıtım, tanıma, yetenekler, ve katılım perspektiflerinden yaklaşmak
  • 6- Yasal hak arama süreçlerinin farklı aşamalarını (adalet, veri, süreç) anlamak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretim: Ders anlatımı ve tartışma (haftada 3 saat)
Öğrenim: Hem grup hem de bireysel olarak yapılan yazma ve okuma ödevleri.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders tanıtımı Yok
2 Çevre Adaleti Verilen makaleleri okumak.
3 Hak arama Verilen makaleleri okumak.
4 Yasal fırsatlar Verilen makaleleri okumak.
5 İklim Adaleti Verilen makaleleri okumak.
6 İklim Değişikliğinin farklılaştırılmış sonuçları Verilen makaleleri okumak.
7 İklim davaları ve çerçevelendirme Verilen makaleleri okumak.
8 İklim Davaları ve yasal düzenlemeler Verilen makaleleri okumak.
9 İklim Değişikliği ve Yükümlülükler Verilen makaleleri okumak.
10 İklim Davaları ve Sorumluluk Verilen makaleleri okumak.
11 Ramazan Bayramı
12 İklim Davaları ve Toplumsal Etkiler Verilen makaleleri okumak.
13 İklim Aktivizmi ve Davaların İmkanları Verilen makaleleri okumak.
14 Kapitalizm Verilen makaleleri okumak.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Schlosberg, David. (2007). “Distribution and Beyond: Conceptions of Justice in Contemporary Theory and Practice.” In Defining Environmental Justice: Theories, Movements, and Nature.

Walker, Gordon. (2012)“. Making Claims: Justice, Evidence and Process.” In Environmental Justice: Concepts, Evidence and Politics: 39-75.

Hilson, Chris. 2002. “New Social Movements: The Role of Legal Opportunity.” Journal of European Public Policy 9:2 April 2002: 238–255.

Pettit, Jethro. (2009). “Climate Justice: A New Social Movement for Atmospheric Rights.” https://core.ac.uk/download/pdf/43539614.pdf
McInerney-Lankford, Siobhdn. “Climate Change and Human Rights: An Introduction to Legal Issues.” https://harvardelr.com/wp-content/uploads/sites/12/2019/07/33.2-McInerney-Lankford.pdf
Page, Edward. (2008). “Distributing the Burdens of Climate Change.” Environmental Politics 17 (4): 556-575.

Hilson, Chris. (2010). Climate Change Litigation: A Social Movement Perspective. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1680362 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1680362

Lin, Jolene. (2012). Climate Change and the Courts. Legal Studies, Vol. 32 No. 1, March 2012, pp. 35–57. DOI: 10.1111/j.1748-121X.2011.00206.x

Brunnee, Jutta, Goldberg, Silke, Lord QC Richard, and Rajamani, L. “Overview of Legal Issues Relevant to Climate Change.” In Climate Change Liability Transnational Law and Practice. Richard Lord, Silke Goldberg, Lavanya Rajamani and Jutta Brunnee (Eds.): 23-50


Derman, B.B., 2019. Revisiting limits to legal mobilization for global climate justice: Complexity, territoriality, and responsibility. Received 17 February 2018, Accepted 30 May 2019.Oñati Socio-legal Series[online], 9(3), 333-360.

Averill. M. (2008). Climate Litigation: Ethical Implications and Societal Impacts. Denver University Law Review 85 (4): 899-918.

Vanhala, Lisa. (2013). “The Comparative Politics of Courts and Climate Change.” Environmental Politics 22(3): 447-474.

Sayer, Andrew. (2009). “Geography and Global Warming: Can Capitalism Be Greened?” Area 41 (3): 350-353.

Swyngedouw, Erik. (2010). Apocalypse Forever? Post-Political Populism And The Spectre Of Climate Change. Theory, Culture and Society 27: 213: 32

Walker, Gordon. (2012)“. Making Claims: Justice, Evidence and Process.” In Environmental Justice: Concepts, Evidence and Politics: 39-75.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ödev 6 30
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 1 15
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 20
Final Sınavı 1 35
Total: 10 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Ödev6212
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14228
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar21530
Final Sınavı11313
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5                
OC6