Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Riskler ve Olanaklar: İklim Aktivizmi ve Hukuk | KHAS 1212 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | ÖZLEM ASLAN |
Dersi Veren(ler): | ÖZLEM ASLAN |
Dersin Amacı: | Ders öğrencilere adalet kavramını iklim ve çevre sorunları bağlamında düşündürtmeyi hedeflemektedir. Çevresel zorlukların farklı grupları nasıl farklı şekillerde etkilediği irdelenecek ve bu grupların bu farklılaşmaları gündeme getirmek için hukukla ne şekilde ilişkilendilklerine odaklanacaktır. Öğrenciler, .evresel adaletin yeniden dağıtım ve tanıma süreçleri ile ilişkisine dair düşünme fırsatı bulacaklar, çevresel hak arayışlarının farklı süreçlerini öğreneceklerdir. İklim gibi çok farklı aktörlerin ve süreçlerin şekillendiridiği bir mesele bağlamında hukukun toplumsal değişimi sağlamadaki imkanlarını ve sınırlarını tartışacaklardır. |
Dersin İçeriği: | İklim değişikliği heryerde ve herkes iklim değişikliğinden bahsediyor. Fakat bazı toplumsal kesimler devletleri imzaladıkları uluslararası antlaşmalardan sorumlu tutmak adına yargıya başvuruyor. Açtıkları davalarla yasal düzenlemelere katkı sunmanın yanında konuyu gündeme taşıyarak kamusal bir diyalog imkanı da sağlıyorlar. İklim davaları, ABD, Hollanda, Pakistan, Filipinler ve başka birçok yerde ortaya çıkıyor. Bu bağlamda bu ders şu soruları soruyor: İklim davaları nasıl oluşur? Hangi aktörler bu süreçlere dahil olurlar? Hangi adalet perspektifleri bu süreçlerin bir parçası olur? İklim davalarının sınırları ve limitleri nelerdir? İklim davalarının sonuçları farklı paydaşlar için ne ifade ediyor? Bu ders Paris Antlaşması ve Urgenda davasından sonra bir iklim atkvizmi yöntemi haline gelen iklim davalarını inceliyor. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Öğretim: Ders anlatımı ve tartışma (haftada 3 saat) Öğrenim: Hem grup hem de bireysel olarak yapılan yazma ve okuma ödevleri. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanıtımı | Yok |
2 | Çevre Adaleti | Verilen makaleleri okumak. |
3 | Hak arama | Verilen makaleleri okumak. |
4 | Yasal fırsatlar | Verilen makaleleri okumak. |
5 | İklim Adaleti | Verilen makaleleri okumak. |
6 | İklim Değişikliğinin farklılaştırılmış sonuçları | Verilen makaleleri okumak. |
7 | İklim davaları ve çerçevelendirme | Verilen makaleleri okumak. |
8 | İklim Davaları ve yasal düzenlemeler | Verilen makaleleri okumak. |
9 | İklim Değişikliği ve Yükümlülükler | Verilen makaleleri okumak. |
10 | İklim Davaları ve Sorumluluk | Verilen makaleleri okumak. |
11 | Ramazan Bayramı | |
12 | İklim Davaları ve Toplumsal Etkiler | Verilen makaleleri okumak. |
13 | İklim Aktivizmi ve Davaların İmkanları | Verilen makaleleri okumak. |
14 | Kapitalizm | Verilen makaleleri okumak. |
Schlosberg, David. (2007). “Distribution and Beyond: Conceptions of Justice in Contemporary Theory and Practice.” In Defining Environmental Justice: Theories, Movements, and Nature. Walker, Gordon. (2012)“. Making Claims: Justice, Evidence and Process.” In Environmental Justice: Concepts, Evidence and Politics: 39-75. Hilson, Chris. 2002. “New Social Movements: The Role of Legal Opportunity.” Journal of European Public Policy 9:2 April 2002: 238–255. Pettit, Jethro. (2009). “Climate Justice: A New Social Movement for Atmospheric Rights.” https://core.ac.uk/download/pdf/43539614.pdf McInerney-Lankford, Siobhdn. “Climate Change and Human Rights: An Introduction to Legal Issues.” https://harvardelr.com/wp-content/uploads/sites/12/2019/07/33.2-McInerney-Lankford.pdf Page, Edward. (2008). “Distributing the Burdens of Climate Change.” Environmental Politics 17 (4): 556-575. Hilson, Chris. (2010). Climate Change Litigation: A Social Movement Perspective. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1680362 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1680362 Lin, Jolene. (2012). Climate Change and the Courts. Legal Studies, Vol. 32 No. 1, March 2012, pp. 35–57. DOI: 10.1111/j.1748-121X.2011.00206.x Brunnee, Jutta, Goldberg, Silke, Lord QC Richard, and Rajamani, L. “Overview of Legal Issues Relevant to Climate Change.” In Climate Change Liability Transnational Law and Practice. Richard Lord, Silke Goldberg, Lavanya Rajamani and Jutta Brunnee (Eds.): 23-50 Derman, B.B., 2019. Revisiting limits to legal mobilization for global climate justice: Complexity, territoriality, and responsibility. Received 17 February 2018, Accepted 30 May 2019.Oñati Socio-legal Series[online], 9(3), 333-360. Averill. M. (2008). Climate Litigation: Ethical Implications and Societal Impacts. Denver University Law Review 85 (4): 899-918. Vanhala, Lisa. (2013). “The Comparative Politics of Courts and Climate Change.” Environmental Politics 22(3): 447-474. Sayer, Andrew. (2009). “Geography and Global Warming: Can Capitalism Be Greened?” Area 41 (3): 350-353. Swyngedouw, Erik. (2010). Apocalypse Forever? Post-Political Populism And The Spectre Of Climate Change. Theory, Culture and Society 27: 213: 32 Walker, Gordon. (2012)“. Making Claims: Justice, Evidence and Process.” In Environmental Justice: Concepts, Evidence and Politics: 39-75. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Ödev | 6 | 30 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 1 | 15 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 2 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Total: | 10 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 6 | 2 | 12 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 2 | 15 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 |
OC1 | |||||||||||||
OC2 | |||||||||||||
OC3 | |||||||||||||
OC4 | |||||||||||||
OC5 | |||||||||||||
OC6 |