DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Duyusal Şehir: İstanbul'un Görüntüleri, Kokuları, Sesleri, Tadı ve Dok KHAS 1218 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersi Veren(ler): MÜGE ÖZBEK
Dersin Amacı: Dönem boyunca türler ve disiplinler arası metinler okuyup tartışacağız; insan algısı ve kentsel deneyim üzerine heyecan verici tartışmalarda bize rehberlik edecek konukları ağırlayacak; ve İstanbul'daki bazı mahallelere ve sitelere 'anlamlı yürüyüşler' yapın. Bu etkinlikler sayesinde kendimizi İstanbul'un manzaralarına, kokularına, seslerine, tatlarına, dokunuşlarına tam anlamıyla açmaya ve yaşadığımız şehri daha çok duyularımızla öğrenmeye çalışacağız. Ayrıca duyuların geçmişi hatırlama ve İstanbul'un geleceğini hayal etme şeklimizi nasıl etkilediğini düşüneceğiz.
Dersin İçeriği: Derste duyusal deneyim ile kentsel deneyim arasındaki ilişki üzerinden çevresel yıkım, tüketim, kentsel yönetişim, kimlik, zamansallık, hareketlilik ve insan ve insan olmayan ilişkisi gibi bir dizi konuyu tartışacağız. Ders kent ve duyular üzerine akademik metinlerin yanısıra edebi metinler, gezi yazıları, görsel sanatlar ve mimari üzerine metinler ve yemek tarifi kitapları gibi farklı tür ve disiplinlerden okumalar içermektedir. Dönem boyunca İstanbul’un bazı mahalle ve mekanlarına geziler yapacağız. Ayrıca öğrencilerin İstanbul’u bir laboratuvar olarak düşünüp duyularımız ile kimlik, farklılık, yakınlık ve duygulanım kavramları arasındaki ilişkiyi inceledikleri bir araştırma projesi tasarlamaları ve yürütmeleri beklenmektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Öğrencileri duyusal deneyim ve kentsel yaşamdaki yeri ile ilgili sosyal tarih, kültürel tarih, kültürel çalışmalar ve antropoloji alanlarındaki akademik tartışmalarla tanıştırmak.
  • 2- Öğrencilerin İstanbul’u yeni ve ilgi çekici şekillerde duyumsamalarına vesile olmak.
  • 3- Öğrencilerin kendi deneyimlerinden yola çıktıkları neden çeşitli şehrin manzara, koku, ses tat ve dokularını güzel/çirkin, hoş/nahoş, çekici/itici olarak duyumsadığımıza dair tartışmalar yürütmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretme: Ders oturumu,tartışma oturumu ve alan gezileri – 3 saat/hafta
Öğrenme: Hem bireysel hem de gruplar halinde tamamlanan senkron ve asenkron okuma ve yazma görevleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse hoş geldiniz. Yok
2 Duyular ve şehirler hakkında düşünmeye nasıl başlanır? İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
3 Kentsel akustik mekan İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
4 19. yüzyıl İstanbul’unu dinlemek İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
5 Şehirde yürümek ve hissetmek İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
6 Dokunsal şehir İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
7 Kentin kokusu İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
8 Yemek, duyular ve şehir İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
9 Duyusal deneyim anlatıları İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
10 Sınıflar arası karşılaşmalar İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
11 Pazarın manzaraları, sesleri ve lezzetleri İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
12 Dans Beden Affect İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
13 Duyular ve direniş İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak
14 Final projeleri hakkında beş dakikalık sunumlar ve tartışma İlgili makaleleri okumak, verilen videoları izlemek, verilen işleri tamamlamak


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Öğrenciler her ders haftası için kendilerine verilen makaleleri okuyacaklar. Ayrıca ilgilenen öğrenciler için farklı kaynaklar tavsiye edilecek.


DİĞER KAYNAKLAR

Öğrencilerin izlemesi gereken zorunlu videolar olacak. Ayrıca ilgilenen öğrenciler için filmler ve podcast yayınları da tavsiye edilecek.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Proje 1 25
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 6 30
Final Sınavı 1 30
Total: 22 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje11414
Diğer Uygulamalara Hazırlık6212
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14342
Final Sınavı11515
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3