Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Toplumsal Cinsiyet ve Tarih | KHAS 1300 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | ZEYNEP KUTLUATA |
Dersi Veren(ler): | ZEYNEP KUTLUATA |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilerle feminist tarihyazımının temel konularını ve sorularını giriş düzeyinde tanıştırmayı amaçlamaktadır. Farklı alanlardan kaynaklara (arşiv, görsel ve kurgusal kaynaklar) ve çalışmalara odaklanılarak öğrencilerin toplumsal cinsiyet tarihi alanındaki temel konular ve sorulara dair kavrayış geliştirmeleri hedeflenmektedir. Öğrenciler ayrıca genel anlamda tarihsel perspektif ve eleştirel düşünme becerileri geliştirebilmek için gerekli enetelektüel araçlar edineceklerdir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders toplumsal cinsiyet tarihi ve feminist tarihyazımının temel konularını ele almakta ve buradan yola çıkarak genel olara tarihyazımı sürecindeki eşitsizliklere ve iktidar ilişkilerine odaklanmaktadır. Bu derste şu sorular yanıtlanmaya çalışılacaktır: Toplumsal cinsiyet neden tarihyazımı için faydalı bir analitik kategoridir? “Tarih” yazımı sürecinin cinsiyetlendirilmiş bir süreç olması ne anlama gelir? Feminist tarihyazımının teorik ve metodolojik yaklaşımları nelerdir? Derste bu sorulara odaklanarak toplumsal cinsiyet, etnisite, sınıf ve cinsellik teorileri ve tarihleri arasındaki ilişki vurgulanacaktır. Ders boyunca toplumsal cinsiyetin tarihsel bir kategori olarak işlevlenmesinin ne tür meydan okumalara kapı araladığı ele alınacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Öğretme: Ders oturumu ve tartışma oturumu – 3 saat/hafta Öğrenme: Hem bireysel hem de gruplar halinde tamamlanan yazma ve okuma görevleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş / Genel yaklaşım | |
2 | Tarihyazımı -Modern tarihyazımının ortaya çıkışı -Aşağıdan tarih |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
3 | Tarihyazımı -Modern tarihyazımının ortaya çıkışı -Aşağıdan tarih |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
4 | Feminist Tarihyazımı I -Feminist hareket ve akademi -Analitik bir araç olarak toplumsal cinsiyet |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
5 | Feminist Tarihyazımı I -Feminist hareket ve akademi -Analitik bir araç olarak toplumsal cinsiyet |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
6 | Feminist tarihyazımı II -Irk, sınıf ve etnisite -Sözlü Tarih |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
7 | Feminist tarihyazımı II -Irk, sınıf ve etnisite -Sözlü Tarih |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
8 | Queer Teori ve Tarihyazımı -Kuir teori ve tarihyazımı - -Erkeklik çalışmaları |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
9 | Queer Teori ve Tarihyazımı -Kuir teori ve tarihyazımı - -Erkeklik çalışmaları |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
10 | Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet -Osmanlı kadın hareketleri Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
11 | Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet -Osmanlı kadın hareketleri Osmanlı tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
12 | Modern Türkiye tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet -Türkiye’de kadın haklarını merkeze alan tarihyazımı -Feminist tarihyazımında güncel |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
13 | Modern Türkiye tarihyazımı ve toplumsal cinsiyet -Türkiye’de kadın haklarını merkeze alan tarihyazımı -Feminist tarihyazımında güncel |
İlgili makaleleri okumak, film ve belgeselleri izlemek, podcastleri dinlemek |
14 | Genel değerlendirme |
Her hafta için belirlenmiş okumalar bulunuyor. Belirli haftalarda birincil kaynaklar, belgeseller, filmler de kaynak olarak kullanılacak. |
Akademik makaleler, kitap bölümleri, belgeseller, filmler ve podcast programları içeren tavsiye kaynaklar listesi bulunmaktadır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Ödev | 2 | 60 |
Sunum/Jüri | 1 | 25 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 5 | 15 |
Total: | 8 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 2 | 9 | 18 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 5 | 60 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 | |||||||||
OC5 | |||||||||
OC6 |