Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Kula Halkasından Kripto Paraya Paranın Hikayesi | KHAS 1306 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Ezgi Berfin Ünsal |
Dersi Veren(ler): | İsmail Hakkı POLAT, Ezgi Berfin Ünsal , Levent SOYSAL |
Dersin Amacı: | Dersin amacı dönem sonunda öğrencilerin -Parasal ekonomi ve takas ekonomisini temel seviyede anlamış, modern finansal sistemin tarihten bugüne gelişi hakkında bilgi sahibi olması –Farklı para sistemleri ve birbirlerinden farkını öğrenmesi -Dijital ve kripto paraların ortaya çıkışı ve merkezi para sistemlerinden merkezi olmayan para sistemlerine geçişi anlamış olmasıdır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders para ve finansal ekonomiye giriş amacı taşımaktadır. Para ve finansa, tarihsel ve sosyal bir perspektif getirerek sadece iktisadi değil, aynı zamanda interdisipliner bir bakışla yaklaşmaktadır. Ders üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, paranın ortaya çıkışının sosyal ve tarihsel anlamını incelemeye ayrılmıştır. Modern ekonomilerde para bir değişim, tasarruf, ödeme ve ölçme aracı olarak kullanılmaktadır. Dersin ilk bölümünde paranın farklı işlevleri geçmişten günümüze uzanan bir perspektifle incelenecektir. İkinci bölüm, dünya ekonomisinde ortaya çıkmış parasal sistemler üzerinedir. Erken modern dönemden 19. Yüzyıla kadar varlığını sürdürmüş bimetalizm, altın standardı ve küreselleşmenin başlangıcı ve son olarak Bretton Woods sisteminden 2008 krizine farklı finansal sistemler incelenecektir. Bölümün amacı parasal ekonominin gelişimine uzun vadeli bir bakışın getirilmesidir. Son olarak, üçüncü kısımda kripto paraların ortaya çıkmasıyla para ve finansa getirilen modern yaklaşımlar tartışılacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Bu ders, interaktif bir metodoloji izleyecek olup, öğrencilerin hackaton, sunumlar ve is hayatı temsilcileriyle ortaklaşa çalışma yoluyla aktif bir katılım göstermesini amaçlamaktadır. Öğrenciler, -Aktif Katılım (): Derse aktif katılımları üzerinden, -Forum Ödevleri (): Modül 1 ve 2 boyunca her hafta yazacakları forum tartışmaları üzerinden -Midterm Ödevi (0): Modül 1 ve Modül 2 üzerine yazacakları bir kısa dönem ödevinden, -Final Hackathonu (@): Kendi kripto paralarını hazırlayıp sunacakları bir final hackathon’u üzerinden değerlendirileceklerdir. -Final sunumları (): final ödevlerini jüri önünde sunacaklardır. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanıtım Haftası | |
2 | Modül (I): Armağan Ekonomisi Homo Economicus, Antropoloji, Kolonileşme: Bronislaw Malinowski, Marcel Mauss ve Adam Smith’le tanışma |
Adam Smith, Ulusların Zenginliği |
3 | Modül (I): Armağan Ekonomisi Bir Takas Yöntemi olarak Armağan |
Marcel Maus, The Gift |
4 | Modül (I): Armağan Ekonomisi Kula Zinciri |
Bronislaw Malinowski, The Argonauts of the Western Pacific |
5 | Modül (II): Para Ekonomisi Piyasa Oluşumunun Dinamikleri |
Arrighi (1999) Polanyi (1944) Introduction, Chapters 1-3. |
6 | Modül (II): Para Ekonomisi Orta Çağdan Altın Standardına Paranın Hikayesi |
Eichengreen (2017) |
7 | Modül (II): Para Ekonomisi Bretton Woods Sistemi: İstikrarın Sağlanması |
Kindleberger (1951). |
8 | Modül (II): Para Ekonomisi Finansallaşma ve 2008 Krizi: Bizi Ne Bekliyor? |
Dymski (2010), IMF (2011), Toporowski (2009), |
9 | Dönem İçi Değerlendirme | Seçilen okumalar |
10 | Modül (III): Dijital Ekonomi Dijital Çağda Para: Cypherpunktan Bitcoin’e |
Satoshi Nakamoto |
11 | Modül (III): Dijital Ekonomi Kripto paraların temelleri: Bitcoin, Blockchain ve fazlası |
Vigna& Casey |
12 | Modül (III): Dijital Ekonomi Parasal Sistem için Gelecek Senaryoları: Merkeziyetsizleşme |
Final hackathon’u için hazırlık |
13 | Final Hackathon Kripto Para üzerine proje |
Profesyoneller tarafından verilecek mentor değerlendirmeleri |
14 | Genel Değerlendirme |
● Arrighi, G. (1999), “The Global Market”, Journal of World-Systems Research, 5 (2), 216-251. ● Dymski, G. A. (2010), “Why the Subprime Crisis is Different: A Minskyian Approach”, Cambridge Journal of Economics, 34 (2), 239–255. ● Eichengreen, B. (2019), Globalizing capital: a history of the international monetary system. Princeton University Press. ● IMF (2011), IMF Performance in the Run-Up to the Financial and Economic Crisis: IMF Surveillance in 2004-07. ● Kindleberger, C. P. (1951), Bretton Woods Reappraised, International Organization, 5 (1), 32-47. ● Nakamoto, S., (2008), Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System, https://bitcoin.org/bitcoin.pdf. ● Polanyi, K. (1944), The Great Transformation: The Political and Economic Origins of Our Time. ● Toporowski, J. (2009), The Economics and Culture of Financial Inflation, Competition & Change 13, 145–156. ● Vigna P., Casey J., Michael (2016) , The Age of Cryptocurrency: How Bitcoin and the Blockchain Are Challenging the Global Economic Order P, Picadur. |
1. Online Belgeseller: The ascent of money/The End of Money As we Know it/Banking on Bitcoin (YouTube) 2. Ders notları 3. Diğer internet siteleri; lopp.net |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Proje | 1 | 40 |
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 7 | 10 |
Total: | 24 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 |
OC1 | |||||||||||
OC2 | |||||||||||
OC3 | |||||||||||
OC4 |