DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Savaştan Sonra: Birinci Dünya Savaşı'ndan Sonrasında İşgal, Manda Sist KHAS 1308 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: CEREN ABİ MC GREEVY STAFFORD
Dersi Veren(ler): CEREN ABİ MC GREEVY STAFFORD
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere Osmanlı Devleti’nin sonunu, Birinci Dünya Savaşı’nı ve modern Orta Doğu’nun ortaya çıkışını öğretmektir. Bu derste sorulan temel sorular şunlardır: Savaşın ve işgalin Orta Doğu’daki, özellikle Arap vilayetlerindeki toplumlara nasıl bir etkisi olmuştur? Savaş ve işgallerin yeni ülkelerin kurulmasına nasıl etkileri olmuştur? Uluslararası Manda Sistemi nedir? Bu ders öğrencileri tek bir milli-devletin sınırlarında değil pek çok farklı ülkelerin tarihlerini incelemeyi öğretecektir ve milliyetçilik, emperyalizm ve kolonyalizm gibi kavramları sunacaktır. Manda sisteminin yaratılması gibi önemli konuları ve Arap İsyanı’nın başlangıcı gibi tarihsel tartışmalar anlatılacaktır. Savaşın ve bu dönemin Orta Doğu’daki mirası tartışılacaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders Birinci Dünya Savaşı ve hemen sonrasına odaklanmıştır. Amaç savaşın hem Osmanlı Devleti’ne hem de genel olarak Orta Doğu’ya (özellikle Arap vilayetlerine) bıraktığı etkileri anlamaktır. Ders Osmanlı Devleti’nin son yıllarında açılacak ve savaşın Osmanlılar üzerine, özellikle Arap vilayetlerinde yaptığı etkiler araştırılacaktır. İtilaf Devletleri’nin İstanbul’u işgali Orta Doğu hakkındaki farklı planları anlamak üzere bir vaka olarak çalışılacaktır. Sonra, Arap vilayetlerindeki Fransız ve İngiliz mandaları, ve Mısır vakası savaşın ve manda sisteminin yarattığı siyasal, sosyal, ve kültürel hareketler açısından incelenecektir
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Osmanlı Devleti’nin sonu ve modern Orta Doğu’nun yaratılması hakkında tarihsel bilgi sahibi olacaklardır
  • 2- Savaş, Osmanlı Devleti ve yeni milli devletler hakkındaki anlatıları karşılaştırabileceklerdir
  • 3- Orta Doğulu halklar arasındaki bağları görebileceklerdir
  • 4- Birincil ve ikinci kaynakları kullanmayı öğreneceklerdir
  • 5- Topluluk önünde konuşma, zaman yönetimi, grup çalışması ve akademik yazı gibi Pratik ve akademik becerilerini geliştireceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders Anlatımı ve Tartışma Oturumları
● Haftada 60 dakika ders anlatımı
● Haftada 120 dakika tartışma ve grup çalışması
● Öğrenci grup sunumları
● Hem bireysel hem de gruplar halinde tamamlanan eşzamanlı ve eşzamansız okuma ve yazma görevleri
● Araştırma ve pratik becerileri geliştirmek için kütüphane ziyareti
● Birincil ve ikinci kaynak analiz egzersizleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Osmanlı yirminci yüzyılına giriş Hazırlığa gerek yoktur.
2 Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı yenilgisi Verilen okumaların okunması gerekmektedir
3 Birinci Dünya Savaşı ve Arap Vilayetleri Verilen okumaların okunması gerekmektedir
Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir.
4 Kolonyel askerlerin deneyimleri Verilen okumaların okunması gerekmektedir
Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir.
5 İşgal İstanbul’u: Yönetim Verilen okumaların okunması gerekmektedir
Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir.
6 İşgal İstanbul’u: Günlük hayat Verilen okumaların okunması gerekmektedir
Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir.
7 İşgal İstanbul’u: Mülteciler Verilen okumaların okunması gerekmektedir
Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir.
8 Milletler Cemiyeti ve Manda Sitemi Verilen okumaların okunması gerekmektedir
Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir.
9 Irak Mandası Verilen okumaların okunması gerekmektedir
Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir.
10 Filistin ve Ürdün Verilen okumaların okunması gerekmektedir
Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir.
11 Suriye ve Lübnan Verilen okumaların okunması gerekmektedir
Sunum yapan öğrencilerin verilen özel okumaları yapması gerekmektedir.
12 Savaş sırasında Mısır Verilen okumaların okunması gerekmektedir.
13 Mısır: Savaşın etkileri ve İsyan Verilen okumaların okunması gerekmektedir.
14 Ders içeriğinin genel değerlendirilmesi Verilen okumaların okunması gerekmektedir.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Her hafta ders anlatımını tamamlayacak seçili okumalar verilecektir. Sunum yapacak öğrencilere ekstra okumalar verilecektir.Kullanılacak akademik kaynaklar:
• Anderson, Kyle J. The Egyptian Labor Corps Race, Space, and Place in the First World War. University of Texas Press, 2021.
• Beyond Versailles : Sovereignty, Legitimacy, and the Formation of New Polities after the Great War, edited by Marcus M. Payk, and Roberta Pergher, Indiana University Press, 2019
• Criss, Nur Bilge. Istanbul under Allied Occupation 1918–1923, Ottoman Empire and Its Heritage: Politics, Society and Economy, Brill, 1999.
• Kayalı, Hasan. Arabs and Young Turks Ottomanism, Arabism, and Islamism in the Ottoman Empire, 1908-1918. 9780520204461, University of California Press.1997.
• Kayalı, Hasan. Imperial Resilience The Great War's End, Ottoman Longevity, and Incidental Nations, UC Press, 2021.
• Aksakal, Mustafa “Holy War Made in Germany? Ottoman Origins of the 1914 Jihad,” War in History 18 (2011): 184-9.
• Rogan, Eugene. The Fall of the Ottomans : The Great War in the Middle East, Basic Books, 2015.
• Takla, Nefertiti. Murderous Economies: Sex Traffcking and Political Economic Change in Alexandria, Egypt, 1914-1921
• Tamari, Salim. Year of the Locust A Soldier's Diary and the Erasure of Palestine's Ottoman Past.
• Thompson, ElizabethColonial Citizens Republican Rights, Paternal Privilege, and Gender in French Syria and Lebanon, Columbia University Press, 2000.


DİĞER KAYNAKLAR

Powerpoint sunumları, youtube videoları, gazete/dergi makaleleri, seçili arşiv belgeleri tartışmalarda kullanılacaktır.
• Anlatılar: https://www.iwm.org.uk/history/5-things-you-need-to-know-about-the-first-world-war
• Kronoloji: https://www.archives.gov/topics/wwi & https://www.loc.gov/collections/stars-and-stripes/articles-and-essays/a-world-at-war/timeline-1914-1921/
• Belgeseller: https://www.youtube.com/watch?v=kuzhZkvbbHc
• https://www.youtube.com/watch?v=8WvNAH1YA-g
• Film: Lawrance of Arabia
• Belgesel: https://www.youtube.com/watch?v=2ZsVdy_vVoM&list=PL0gMcF5aNgrOfhR11OcJ5izAv7VUBdUuj&index=47
• Podcast: Ottoman Politics in the Arab Provinces and the CUP, 1908-1918 by Zachary J. Foster in Ottoman History Podcast http://www.ottomanhistorypodcast.com/2012/03/ottoman-politics-in-arab-provinces-and.html
• Anlatılar: https://www.bl.uk/world-war-one/articles/colonial-troops


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 20
Uygulama 3 30
Proje 1 30
Sunum/Jüri 1 20
Total: 19 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama3412
Proje11010
Sunum/Jüriye Hazırlık155
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14456
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5